Bilbatteri som laddar ur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av Glenn »

Kan absolut vara generatorn ja, det märks ju dessutom inte på säkringarna då den normalt är osäkrad (med vissa undantag)

Om bara typ en diod är paj kan generatorn fortfarande ladda och om firman bara mätt att spänningen går upp med motorn är igång och konstaterat generatorns funktion på det sättet så kan det ju ändå vara det felet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av mrfrenzy »

Porspors skrev: 3 juni 2021, 11:32:20 Min polare som har autoexperten har haft bilen unne i 2 veckor och kollat generatorn, alla säkringar och styrboxar utan resultat...... Nån i tråden pratade om tändningslåset men syns inte det via någon av ovanstående åtgärder??
Gå till en annan verkstad. Det bör inte ta mer än några timmar att hitta detta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och har du kollat med Porsche-forum?!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av 4kTRB »

Såvida inte värmeutvecklingen sker inuti batteriet.
Alltså värmekamerans finess.
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av cittra49 »

Min gissning är generatorn också om de har testat att dra säkringar och mätt. Man kan sätta multimetern på AC och mäta på generatorn också.
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av limpan4all »

Med 4A som "last" så hittar man det på under 5 minuter med en värmekamera när bilen har svalnat till omgivningstemperatur.
Vart håller du till?
Vi är ju ett antal som har värmekameror och vet hur de skall användas.
Min gissning ligger också åt generatorfel.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av breflabb »

För länge sedan hade jag fel på min generator på Volvo 940, men den förde ett jäkla liv
det lät nästan som att kullager kommer att skära ihop när som helst. Men det visade sig kortis i dioden
i regulatorn
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Vanlig felkälla till tjuvström på bilar är att solenoiden för ac-kompressorn ligger konstant till. Känn kring remhjulen och kompressorn om där är varmt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32536
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av säter »

Borde inte den vara avsäkrad?
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon
Inlägg: 255
Blev medlem: 29 januari 2009, 21:38:21

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Jo, men det borde väl alla laster förutom typ startmotor och generator vara och de bör vara kontrollerade vid det här laget.
Ac-solenoiden styrs ju normalt i moderna bilar av en klimatstyrenhet som har någon form av matning även vid avstängd bil.

Annars är klassiker ärgad dragkrokskontakt med överledning, men gissar att han inte har krok på Porsche?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av xxargs »

på Porche vet jag inte - men på andra premiumbilar så är det inte helt ovanligt att fläktstyrningen för kupé-fläkten rasar och drar lagom mycket ström för att fläkten bara går i lågt varvtal eller inte en startar och tömmer batteriet över natten.

Men hur eller hur - med en tångampere-meter som klarar DC så borde man kunna klampa runt olika kablar och se vilka som drar 4 ampere och följa den allt eftersom det delar upp sig mot förbrukare, att inte glömma är att kolla ECU och andra kontrollboxar då de av någon anledning kanske inte går in i sleep-mode (det kan ta upp till en kvart efter man stängt och låst bilen - det är efter den tiden det är dags att börja jaga strömtjuvar och då får varken dörrar låsas upp eller öppnas eller eventuell sensor för huvlås känna av att huv är öppen/eller öppnas då det hela väcks upp igen.

Det första att kolla är kabel mot generator (för misstänkt regulator/diod-fel), mot olika fläktar för kylaren inklusive AC-fläkt, kabeln mot magnetkopplingen av AC (de som har, och även kabeln baki för kontrollventilen för de kompressorer som har sådan elektrisk typ), kolla värmare i backspeglar (ratt de som har) bakrutevärmar och inte att förglömma sätesvärmare i kupén - är det elektronisk ställbar med olika pådrag så kan dess kontrollenhet gå sönder (dvs transistorn i den leder, vilket också gäller fläktkontroller för kupé-fläkten) och när man tagit de yttre delarna blir det sedan att följa kablarna som går in i kupén och därinne tex kolla om ström går i kupéfläkten etc. 4 ampere är rätt mycket ström och motsvarar nära 50 Watt värmeutveckling och är det inte allt för distribuerat på stor yta så bör man märka att något är hett/varmt.
cittra49
Inlägg: 272
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Bilbatteri som laddar ur

Inlägg av cittra49 »

Kom på en grej till (finns ju massa grejer iofs), men har bilen stereo med sub, type bose eller liknande? Subben har (på min bil) egen säkring som inte är i säkringsdosan. På en cadillac jag har är det cd växlare i kofforten, kommer nåt åt luckan så går stereon aldrig i sleep mode, brukade dra ur batteriet på två dar. Blev visst två saker 😊
Skriv svar