bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av pirx »

Jag tänkte kanske ge mig på att skruva ihop en egen "släpbar 220v powerbank", om det nu inte är för mekkigt.
Alltså något i stil med detta: https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 693.13723/

Jag råkar ha 3st batteripack från en UPS att leka med. Såna här: https://www.senetic.se/product/APCRBC140
I varje sån sitter det 8st (vill jag minnas) seriekopplade 12V blyackar.

Mina naiva plan är
1. parallellkoppla ackarna i varje pack
2. parallellkoppla 2st pack (då borde där vara ca 12v och 16*7=112Ah)
3. koppla detta till en inverter (1000W kontinuerlig, ren sinusvåg)

Ok, låter detta alls rimligt?

Problem som jag själv ser
a. vid 1000w kommer det dras mycket ström från batterierna, typ 85A, så jag måste ha väldigt tjocka sladdar på batterisidan?
b. eh, hur laddar man sen batterierna? :) ladda direkt på packets kontakt? korsladda på ngt sätt?
c. antar att invertern borde ha ngn spärr att den slår av vid för låg batterispänning va?

Går detta att få till tror ni?
Kommer detta, i en perfekt värld, ge mig en 220V powerbank som kan ge 1000W i ca en timme?
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av pirx »

Och en fundering (problem?) till

d. vid 1000W dras alltså 83A fårn batterierna, dvs drygt 5A från varje ack. klarar en sån ack av att avge det?
På såna där litium-celler ser man ofta hur mycket ström de kan avge (för att man ska veta om de klarar av att driva ens snabba rc-bil, eller e-cigg osv), men på bly-ackar har jag nog aldrig sett den angivelsen. varför?
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av SM4UKE »

Kolla datablad för batterierna som ska användas.
Eftersom det inte är startbatterier ("bilbatterier") som du ska använda är de inte konstruerade för extrema uttag av ström och är då klenare dimensionerade internt. Men 5 A från en enskild blyack ska inte vara något problem.
Akai
Inlägg: 1359
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av Akai »

Det låter fullt görbart.

Tänk på att avsäkra vid varje batteri om du ska parallellkoppla batterierna. Man vill undvika bränder vid kortslutning i kablage eller om det blir något fel på ett batteri.

Strömmen är inga som helst problem, är dessa fräscha så kan de ge ordentligt med ström under korta stunder. Det är just de de gör i UPSer. Gissar på att uppemot 20-40A per batteri inte ska vara några problem korta stunder. Men vill du veta exakt så får du plocka ur ett batteri och googla datablad efter märke/modell.

Men kontrollera att de verkligen är i bra skick innan du lägger massa tid på att tillverka kablage, köpa inverter osv. Det är dyrt med nya batterier!

Det kanske tom är bättre (läs billigare) med ett vanligt fritidsbatteri den dagen det är dags för batteribyte. Men har du fräscha batterier i de där kasetterna så kör på :)

Ladda gör du lämpligen med en 12V laddare om du parallellkopplar dem. Tex vanlig Ctek fungerar utmärkt. Vill du ladda enstaka batteri så sätt den på MC läge.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av mrfrenzy »

Glöm inte Peukerts lag när du räknar på drifttiden
Kurva finns i batteriets datablad.

http://wiki.sikvall.se/index.php/Peukerts_lag
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av svanted »

påjkerts lag,
kul å veta att den har ett namn åckså... :)
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av pirx »

Det är en gammal UPS, typ 10år, men ackarna bytte jag under 2019 så de borde funka hyfsat fortfarande.
Enligt UPSens självtester så funkar de bra.

Äh, jag får väl bara bygga och se om det blir ngt av de:) Battererna har jag ju gratis, och inverter försöker jag köpa begagnat (eller så kan jag säkert ha nytta av den till annat längre fram).

Men alltså, en säkring vid varje batteri, vid varje ack alltså? Nu låter det mycket pilligare:) Men ja, jag är _för_ säkerhet så det gör jag!
Sätter jag då säkringarna framför varje batteri på plus-ledningen?

Försökte mig på en liten skiss, med 3st parallellkopplade ackar.
Är det där de lila plupparna är som jag ska sätta säkringarna? (bara gissar... :) )

Och vad är det för säkringar man använder då? Ngt i den här stilen?
https://www.electrokit.com/produkt/sakr ... med-kabel/ (här står det max 4A, för sladden i sig antar jag, så det känns lite klent)
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av pirx »

Glömde såklart bifoga fina skissen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av pirx »

Vad säger ni då? :)
Ska jag sätta säkringarna där de lila plupparna är?

Och är det typ såna här säkringar det handlar om? https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... 5-a-p41050
Just den modellen kommer nog inte funka med skissen ovan, för om jag har räknat rätt så skulle det dras totalt uppemot 80A vid full 1000W belastning, och de sladdarna där, och säkringarna, är för små.

Men jag ska kanske alltså skruva ihop det så här?
Såna klenare sladdar från kjell el dyl, säkrade med 5A eller så, från varje batteris plus-pol, och sen fixa fast de i en ordentlig tjockare sladd?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av mrfrenzy »

Jo det skulle absolut fungera, om batterierna är i nyskick kommer det räcka ca 35 minuter om du drar 5A från varje batteri. Inget fel att använda 10A eller 15A säkring så det klarar lite startströmmar, batterierna tål det utan problem.

Här är ett bra datablad på liknande batteri: http://www.leoch.com/pdf/reserve-power/ ... 202004.pdf
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av pirx »

Tackar tackar! :)
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: bygga egen "220V batterigenerator" - rimligt?

Inlägg av pirx »

Och att ladda det sen är inte mer komplicerat än att ansluta en laddare till de 2 tjockare sladdarna?
Man kan ladda alla parallellkopplade ackarna samtidigt alltså?

Tyckte att jag läste något någonstans om att det är bäst att "korsladda". Att ansluta laddaren till pluspolen på ena acken, och sen minus på acken länst bort liksom. Ligger det något i det?
Skriv svar