Effekt på batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
md7dani
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2020, 20:38:54

Effekt på batteri

Inlägg av md7dani »

Hej,

Jag undrar vad det är för skillnad på ett batteri som har:

12V och 25Ah och ett 48V och 20Ah

För mig är det första bättre då det ger fler Ah, eller tänker jag fel?

Man kan också ställa sig frågan vad skillnaden är mellan 12V 20Ah och 48V 20Ah, håller de lika länge?
FormerMazda
Inlägg: 6075
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Effekt på batteri

Inlägg av FormerMazda »

Det är ju olika spänningar, så det är en del i ekvationen och gör dom inte helt jämförbara.

12V 25Ah = 300Wh
48V 20Ah = 960Wh

Så sistnämnda håller ju mer energi.
Men måste du omvandla så har du förluster, dock inte så grova förhoppningsvis. En bra switchomvandlare har kanske 90% effektivitet, så om du ska driva saker på 12V kan du grovt räkna med att du får kvar 860Wh av dina 960Wh.
En högre spänning ger dock fördel i att kunna nyttja tunnare kabel, också kan det vara fördel med lägre ledningsresistans vid den lägre strömmen som kommer av den högre spänninen.

Men enkla svaret är att 48V-batteriet håller mer energi än 12V-batteriet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6921
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Effekt på batteri

Inlägg av Marta »

Skillnaden är att utrustningen OVILLKORLIGEN måste matas med rätt spänning. Skall batteriet vara på 12V och Du ansluter 48V så säger det Tjoff!!! Tvärt om så fungerar det inte hellre, men troligtvis utan eld och rök. I varje fall innan Du försöker ladda.

Det måste även vara rätt typ av batteri för att kunna laddas som avsett. LiPo, NiMH och bly kräver olika laddare. Kan gå riktigt illa om fel laddare används, speciellt till LiPo.
opampen
Inlägg: 1769
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Effekt på batteri

Inlägg av opampen »

md7dani skrev: 28 maj 2021, 08:41:23 Hej,

Jag undrar vad det är för skillnad på ett batteri som har:

12V och 25Ah och ett 48V och 20Ah

För mig är det första bättre då det ger fler Ah, eller tänker jag fel?

Man kan också ställa sig frågan vad skillnaden är mellan 12V 20Ah och 48V 20Ah, håller de lika länge
För det första vad ska batteriet/batterierna användas till?

Som tidigare sagts är det viktigt att den apparat som ansluts får rätt spänning. Ett batteri med en viss spänning och effekt kan passa till en apparat medans ett annat batteri med något lägre effekt passar bäst där. Så man kan inte säga att det ena batteriet är bättre än det andra!

Möjligen om det hade varit samma spänning och olika Ah-tal.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Effekt på batteri

Inlägg av danei »

Effekt är inte samma sak som energimängd även om man i allmänhet kan ta ut en högre effekt ur ett större batteri.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26135
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Effekt på batteri

Inlägg av Icecap »

TS: Det finns lite olika saker i detta.

Effekt mäts i Watt och om batterierna är ung. lika i avseende maximal ström som kan tas ut är EFFEKTEN högst vid 48V. Typ 10A * 12V = 120W, 10A * 48V = 480W.

Energiinnehåller är en beskrivning på hur lång tid man kan ta ut en given effekt - och som visat tidigare är det mere Wh i 48V batteriet.

Och sedan är det en fråga om spänningen passer till förbrukaren - vilket är belyst av andra.
Skriv svar