använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av pirx »

Tjo!

Kan man på något sätt använda ett stort batteri, i stil med detta, som starthjälp till bilen?
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 693.13723/

Det har ett cigguttag, men jag tror att det är max 150W där.

Jag menar, om det finns starthjälps-batterier som knappt är större än ett kexchoklad, tex detta
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... -1-005332/

Då borde man väl på något sätt kunna använda den första jättestora "generatorn" (som de kallar det) som starthjälp? :)
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av larky »

Det finns sådana produkter, exempelvis
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=5039720
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av Henry »

1000A, jo visst. Batteriet är på 11,1V 2150 mAh 120C vilket motsvarar 258A. Funkar dock säkert bra till en vanlig bil.
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av pirx »

Jo visst, det finns dedikerade produkter för sånt, men det var inte det jag frågade om:)

Jag har ändå behov av en sån där stor powerbank med inverter, och då skulle det vara najs om den kunde få vara starthjälp också.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av mrfrenzy »

Den är inte gjord för det. DC-utgången ger bara 10A, och det är inte specificerat om den tål backspänning från ett batteri.
Säkraste är i så fall att använda en vanlig 230V batteriladdare kopplad på AC-uttaget och bara vänta en stund så det hinner ladda upp lite.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av xxargs »

Nästan alla sk. starthälp med 12V-batteri eller Lithiumbatteri bygger på att fordonets befintliga batteri inte är heldöd eller bottenurladdad - starthjälpen skjuter in lite ström (med eller utan elektronisk spänningshöjande hjälp) i den ganska urladdade batteriet och en kort stund senare orka det precis få igång fordonet på dess befintliga batteriet och lite bidrag av starthjälpen med kanske bara 10-50 Ampere (1000 Ampere behöver ganska grov kabel, är det 2.5 kvadratare blir det inga 1000 ampere även om man sätter ihop ändarna och strömkällan förmå leverera 1000 ampere vid typ 2 Volt...). strömtalen för dess hjäpstartsbatterier lider av samma överdrivna ström/effektangivelse som som 1000 Watt PMPO för datorhögtalare en gång i tiden med en lite väggadapter till vägguttaget.
pirx
Inlägg: 21
Blev medlem: 18 februari 2021, 23:29:51

Re: använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av pirx »

Det slutade med att jag köpte en sån där liten dedikerad starthjälp.
Nu blir kanske projektet att bygga en egen "batterigenerator" istället:)
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: använda stor "powerbank" som starthjälp till bilen?

Inlägg av helmut »

Borde gå att demolera en sparkcykel av de modeller som ligger och skräpar överallt bara att svinga en yxa och slå ut elektroniken med GPS en som visar var cykeln befinner sig. Lite taskigt om man skulle släpa in den i lägenheten och någon ringer på dörren och vill ha den nästan helt demolerade sparkcykeln!
Skriv svar