Fråga om komponentbeteckning Mach3 interfacekort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Fråga om komponentbeteckning Mach3 interfacekort

Inlägg av stefanden »

Som rubriken lyder undrar jag lite på beteckningen på dessa två komponenterna, jag har fått till mig ett kort av en bekant då kondningen bokstavligttalat har exploderat samt även vad jag antar är en voltregulator ochså har flugit i bitar.
Nytt kort är beställt ifrån kina men tänkte jag kan fråga här ifall någon skulle sitta med ett likadant kort och skulle kunna kolla beteckningen på kondningen och "voltregulatorn" så kunde jag helt sonika beställa dom och byta för att se om det skulle kunna funka så länge tills nya kortet kommer hem.

Anledningen till att grejjerna har exploderat har jag ingen aning om då jag inte har sett maskinen själv, fick bara kortet i handen så resten är blir den gången... 8)

Obs det är inte mittkort på bilden utan ett likadant ifrån nätet, på mitt existerar inte kondningen och den andra grunkan är det bara en sotfläck kvar av...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fråga om komponentbeteckning Mach3 interfacekort

Inlägg av H.O »

Jag har inget sånt kort men följande schema stämmer någorlunda med vad du har:
Parallel-Port-Breakout-CNC-SCH.png
(Källa: https://www.electronics-lab.com/project ... c-routers/ )

Baserat på det så skulle regulatorn vara en LM317, du kan ju verifiera det genom att jämföra pinout samt kontrollmäta motstånden i feedback-loopen och se om de värdena på ditt kort skulle ge runt 5VDC ut från regulatorn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Fråga om komponentbeteckning Mach3 interfacekort

Inlägg av stefanden »

Jag får tacka så mycket för det, ska ta och sätta mig och försöka få lös de trasiga komponenterna och se så att inte kortet är helt sönderbränt också, så får vi se hur det går :D
Lite nyfiken att se under den exploderade kondningen vad det är för beteckning på kortet. då den säkerligen är större än 10UF. Rent fysiskt så är den mer likt en annan kondning på kortet som säger 220UF men jag finner ingen av dom på schemat :humm: Det spörs vilken placeringsbeteckning den har på kortet så får jag ta det där ifrån :D
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Fråga om komponentbeteckning Mach3 interfacekort

Inlägg av H.O »

Alltså, ditt kort och det på schemat är inte samma, den saken är klar. Ditt har t.ex ett relä som inte finns på schemat men i övrigt tycker jag de ser principiellt rätt lika ut.
När du fått loss komponenterna kan du kanske lista ut hur det är kopplat och se var i kretsen kondensatorn på ditt kort sitter, kanske sitter den över inkommande spänning där kortet på schemat bara har en 100nF (C2).
(Nästan) oavsett så är värdet knappast kritiskt, i synnerhet inte om du sätter dit en som är "större" än den som satt där innan. Om du tror att det var en på 220uF så sätt dit en sådan. Det viktiga att reda ut är vad det för sorts regulator.
stefanden
Inlägg: 268
Blev medlem: 30 augusti 2011, 23:42:34
Ort: arvika

Re: Fråga om komponentbeteckning Mach3 interfacekort

Inlägg av stefanden »

Ska ta och kolla om jag får tid här, får kolla så att det inte har eldat upp några banor på kortet också. Fick bekräftat idag att de nya korten är skickade ifrån kina idag iallafall, kan hända detta hamnar på backburner tills nästa vecka då jag jobbar och har tillgång till bättre lödgrejjer :)
Skriv svar