Omriktning av Paraboler 2021

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18386
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av 4kTRB »

Jag frågade hur de gör om det blåser då jag läst om många fallolyckor bland radioamatörer som
satt upp eller justerat sina antenner under blåsiga förhållanden.
Ja då undviker vi att rikta om sa han.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av E Kafeman »

Antennkabel med vitt ytterhölje är som till en regel inte UV-tålig (utom de kinesiska export-kablarna). Det är solen som bryter ner plasten. Kabelhöljet får mikro-sprickor och då tränger fukt in som ökar signal-dämpningen kraftig och på sikt kan korrosion helt äta av kabeln.
Vit kabel är som till en regel lite mjukare och någon 10-öring billigare per meter än motsvarande svart kabel. Det finns stor variation i faktisk kabelkvalitet förutom hur väl de tål solen som är UV-källan, men vit kabel är i första hand "inomhuskabel" och svart är "utomhuskabel".

Länkade företaget visar på flera ställen hur illa vit kabel kan se ut efter ett par år utomhus och som man därför byter ut.
Kabeln ersätter man komiskt nog med annan vit kabel!
Man måste ju se till att få troget återkommande kunder då denna kabel sällan överlever så länge om solen skiner.
På sida upp och sida ner så är det foton där man installerar med vit kabel ansluten till antennerna.
Här visar företaget ett exempel på kabel man bytt:
torr-koaxialkabel.jpg
Förmodligen har kabeln suttit klammad någonstans relativt torrt och de stora kadorna på höljet uppstod först när man började böja på kabeln.
I mer fuktig miljö så hade den relativt blanka kopparstrumpan på kort tid nog varit förvandlad till en grön-ärgad sörja.

Tror nog att de flesta antenn-installatörer blundar för detta att vit kabel bryts ned av solen. Deras installations-arbete skulle kosta så mycket mer om de skulle använda inomhuskabel inomhus och byta till svart kabel för den del av kabeln som är utomhus och åtkomlig av solen.
Byta kabel och kosta på extra skarvning lönar sej inte och med tur så även om det blir sprickor i höljet så är signal-marginalen tillräcklig även när vatten tränger in i kabeln vid fuktigt väder så att total avbrott inte sker i det närmaste.
Kan även påverka om kabeln är väl dragen och välmonterad under tegelpannor och takutskjut osv fast ska en montör plocka om tegelpannor för att dölja kabel så kostar det extra just då. Det är mer en besparing på längre sikt att välja bra kabel och bra kabeldragning.

Gogglade på UV-beständig koaxkabel för parabol för att se hur utbudet ser ut och det första som dök upp var en vit kabel som Conrad säljer.
De säljer 250 meter koax-kabel på trumma tydligt deklarerad som UV och åldringsbeständig. Produkten heter Axing SKB 89-04 och höljet är vitt.
"Åldringsbeständig enligt DIN 57887" står det och det finns ingen annan kabel på nätet som hänvisar till denna tyska standarden från 1980 och som sedan länge är ersatt. Standarden var antagligen inte åldersbeständig.

Det är lite skumt eftersom artikeln Conrad kallar 89-04 finns inte hos tillverkaren, Axing. Kollar man bilden Conrad visar så står det däremot 88-04 på rullen istället för påstådda 89-04.
88-04 ger bättre träff. Axing säljer 88-04 och på deras produktsida kan man läsa om kabeln:
  • For SAT or CATV indoor installation
Inte ett ord om UV eller outdoor som Cónrad påstår utan det är kabel avsedd att endast användas inomhus.
Rätt så mycket falsk marknadsföring. Skulle någon antenn-installatör tätklamma denna rullen på 250 meter på svårklättrade och höga tak hos kanske 10 kunder och sedan märka att jobbet måste göras om året därpå blir man nog sur.

Det är inte bara Conrad som säljer koaxialkabel utan data och med märkliga reklam-löften.
Hittade på svenska Amazon på denna kabel: https://www.amazon.se/deleyCON-30m-Koax ... 01JS9O0M2/
Kabeln heter "deleyCON HQ 30m SAT Koaxialkabel 130dB" men finns ej spårbar till någon seriös tillverkare och det finns inget datablad.

UIppgiven kabel-reklam på Amazon är övertygande:
  • deleyCON HQ 30 Meter Digital SAT koaxial-antennkabel med 130dB
    4k Ultra HD UHD-kompatibel // 3D-kompatibel // 1080p FULL HD-kompatibel // HDTV-kompatibel
Så det är digital kabel med 130 dB. Vad innebär att en kabel är digital? Binär på något sätt?
"130 dB" relativt vad? isolation eller förlust? Man bör nog använda svetshjälm innan man kopplar 130 dB in i TV-apparaten.
Det är är bra att den är 4k-kompatibel om dom nu har varianter som inte är det.
Ett kanske sarkastiskt kund-omdöme var att man inte kunde märka att TV-bilden fick bättre skärpa trots kabelbytet.

Det alltid viktiga databladet med dämpning relativt frekvens finns inte. Det är basfakta som man alltid vill se och som kan verifieras i efterhand om man tror kabeln såldes med falska data dämpningsdata. Finns inga konkreta data så finns inget att klaga på heller även om kabeln dämpar TV-signalen mer än ett plastsnöre.

Det står inte om kabeln är UV-skyddad men lite sökning och samma kabel säljs på Amazon under namnet PremiumX, och märkena BK eller HB-systems med samma 130 dB och nu är den UV-skyddad.
Spåren leder till en tysk kina-importör. https://www.hb-digital.de som verkar sälja samma kabel under ytterligare en mängd namn.

Marknaden tycks drälla av oseriösa kabel-märken där data/reklam och verklighet inte har så stora krav på överensstämmelse.
Till Amazons försvar så säljs även bättre utomhus-kabel av seriöst märke, Kathrein : https://www.amazon.se/40-metervara-Kath ... 01BLLNR3S/
Kostar dock 6-7 ggr mer per meter än de kablarna med mer fantasifulla data.
Många känner säkert inte ens till vilka märken som kan räknas som seriösa och vad man ska kräva av en kabel som redan lovat att den är 4k-kompatibel och UV-beständig, så där får dessa alternativa importerna en chans och eftersom de byter namn ofta så spelar det ingen roll om en kund svär över att PremiumX sol-spruckit och hoppas att ersättaren PremiumY ska vara ett bättre märke.

Det är en djungel med olika kablar och även duktiga hantverkare som monterar TV-antenner kan säkert ha svårt att skilja på vad som är bra kabel.
Det skulle inte förvåna om de fina satellit-paketen som nu säljs av Allente är med inomhuskabel som kommer torka sönder om några år om solen kommer åt.
Antagligen ser man det som att då är varans förväntade livslängd ändå förbrukad och om vit kabel är 10 öre billigare per meter än mer UV-skyddad svart kabel så är det förtjänst.
Kan också vara att vit kabel smälter in lättare inomhus och är lite flexiblare så man väljer att köra sådan kabel hela vägen för snabbaste monteringen, hellre än att skarva om till inomhuskabel när den svarta kabeln kommer från antennen in genom husväggen. Det håller ett par år.
Ofta när dessa parabol-försäljarna ringer så lovar man gratis montering. Det är antagligen någon som monterar till fast lågpris per installation och om Allente håller med inomhuskabel så lär inte montören krångla med att ersätta den med utomhuskabel för den delen som är utomhus.
Det skulle ta längre tid att installera och kosta extra för kabel som inte ingick i "gratis montering".
Kabelinstallatören är säkert tvingad att blunda för det som han inte får betalt för och installera på enklast möjliga sätt.

Dåligt UV-skyddade plaster finns det ju även på TV-antenner, särskilt de längre Yagi-typerna där direktorerna hålls samman av en plastbit kan var svårt utsatta. Ett mycket kortlivat antenn-märke tappade alla pinnar på något år. Det var helt rensade antenner. men mer genomfärgade plaster kan överleva längre. Plasten blir skörare för varje år men så länge ingen fågel landar för hårt på en pinne så kan pinnarna sitta i många år.
trasig.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18386
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av 4kTRB »

Den här vita kabeln har använts till en TV på andra våning. Inte använd på många år nu.

Den har hängt där i minst 15 år och det är i böjarna vid trösklar på altan/balkongdörr
den är trasig, just här också med gammal målarfärg. I övrigt ser den fin ut.

Den har i och för sig hängt en del skyddad från väder och vind i och med balkongens skydd.

Vid tröskel
VAK_000.jpg
Utomhus
VAK_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7047
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av Teknikern »

Min parabol åker ner, jag har sagt upp Viasat och går över till streaming via mitt Telenorabonnemang och som gammal kund betalar jag bara halva priset. Deras +-paket innehöll så många fler intressanta kanaler än mitt nuvarande samt att jag redan har fri surf och extra-allt så då var det inte mycket att fundera på och till halva priset av mitt nuvarande var valet lätt. Bye-bye parabolen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av säter »

Jag lät min motordrivna parabol sitta kvar när flyttade från lägenheten.
Nu tittar jag bara på SVT-Play.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7047
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av Teknikern »

Ja utbudet minskar ju inte precis när man skrotar parabolen och vi har ju redan sett att streamingtjänsterna ökat explosionsartat och fortsätter öka och att man får mycket mer pang för pengarna än att hålla kvar vid det man "alltid" kört, dessutom går det lätt att förhandla om bästa pris om man lägger allt hos samma leverantör och inte hoppar mellan aktörerna.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av MiaM »

Jag känner till att vissa vita plaster inte tål UV-ljus. Exempelvis så är tumregeln att alltid använda svarta buntband utomhus.

Men koaxkablar som inte tål UV-ljus är nytt för mig. Det är visserligen tre decennium sen jag var aktiv inom parabol/antennbranschen annat än för mitt eget hobbypysslande. Men då det begav sig så var det vanligt att vit koaxkabel suttit på utsidan av hus sen slutet på sextiotalet då många bytte ut bandkabeln mot koax samtidigt som de uppgraderade med UHF-antenn när TV2 var nytt, och dessa kablar var nära femton år gamla då.

Jämför också elkablar typ EKK och EKLK som är vita och som ofta sitter utomhus och står emot väder. Jag har t.ex. kabel till utomhusbelysning med lampa och kabel till motorvärmaruttag som suttit i gissningsvis 30 år eller mer. Dock har jag en vit plastisolerad kabel som har en spricka på ytterisoleringen, men den har sannolikt suttit sen plastisolerade kablar för utomhusbrukt var nya och dessutom är sprickan där den blivit sträckt på grund av att ena infästningen för den rätt korta bärlinan rostat sönder så kabeln håller både sig själv och bärlinan som ska hålla kabeln.

Allmänt gällande elkablar så är de svarta typ EKKJ (eller motsvarande internationell benämning) lämpade för nedgrävning i mark osv men de har å andra sidan sämre brandskydd än de oftast vita EKK/EKLK-kablarna. EKKJ är godkända även inomhus osv men det är lämpligt att avsluta dem ganska nära där de kommer in genom yttervägg, och det är också lämpligt om väggen de passerar samt kopplingspunkten och ytan de dras via inomhus är t.ex. av betong just eftersom de har sämre brandskydd.

Angående vad folk vill ha för färg inomhus så struntade folk fullständigt i det åtminstone förr. Vid nyinstallation av paraboler och antenner så var praxis att borra genom ytterväggen i närheten av där mottagaren ska stå, och dra kabeln utvändigt vidare till där antennen/parabolen sitter. Givetvis drogs kabeln på ställen där den blev så dold och skyddad som möjligt, men det var ändå utomhus som gällde. De första åren så var kablarna till paraboler svarta. Fritt ur minnet så var det väl t.ex. en kabel som kallades GK814 som dök upp i branschen kring 1990 som var vit och hade tillräckligt bra egenskaper vid höga frekvenser.

Men allmänt så har väl detta med isolationstyper visat sig vara lite av en chansning sett över lång tid. Jämför t.ex. urgamla elkablar, där de gamla utanpåliggande EDIL, föregångare till EKLK, kan fungera utmärkt om de inte vandaliserats av en massa mekande i dosorna osv, medan OVIR som användes i infällda installationer före FK drabbas av att isoleringen förvandlas till smul när de rubbas. Det finns också vissa EKK-kablar där utfyllnaden mellan innerledare och yttermantel har förvandlats från formbar solid form till en extremt trögflytande vätska som rinner ut och fyller apparater där denna kabeltyp kommer in uppifrån eller i vissa fall från sidan (om kabeln strax invid fortsätter uppåt).

Som bonus-sidospår skulle jag nog vilja säga att det känns som att det är dags att tänka om gällande lösa elkablar, alltså för stickproppanslutning. Genom tiderna så har gummikabel varit vad som anses vara rätt kabel för utomhusbruk. Och visst kan de vara bra, men långsiktigt så får de torrsprickor och drabbas av elände som även de enklaste inomhusbrukkablarna klarar sig från när de används utomhus. (Även om de bara är godkända för starkström inomhus så kan de användas för t.ex. signal/telefonkabalar utomhus eftersom sån användning inte är reglerad på samma sätt).

=====

Nästan lite synd att jag missade denna rikta-om-parabolerna-händelse. Det hade antagligen gått att ta ett tillfälligt jobb för att jobba med detta om man har erfarenhet från tidigare parabolarbete, och det hade varit kul att uppleva lite nostalgi ett kort tag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Omriktning av Paraboler 2021

Inlägg av mrfrenzy »

>Men koaxkablar som inte tål UV-ljus är nytt för mig. Det är visserligen tre decennium sen jag var aktiv inom parabol/antennbranschen annat än för mitt eget hobbypysslande

Det kom antagligen någon gång på 90-talet. Under mitten på 00-talet gjorde jag lite antennjobb och fick då byta väldigt mycket relativt ung kabel. Den kabel som fanns (och finns nu idag) att köpa är specificerad om den klarar utomhusbruk eller ej.
Inomhuskabeln blir några ören billigare per meter vilket ju blir många kronor i ett kabel-tv nät. Tyvärr använder många privatpersoner och dåliga installatörer denna kabel utomhus.
Skriv svar