Philips TV 42PFL7982D/12 konstig bild.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Philips TV 42PFL7982D/12 konstig bild.

Inlägg av adent »

Hej!

Fick en Phlips-TV som är knepig. Bilden saknar färgupplösning, alla färger verkar finnas, bilden flimrar lite. Går man in i menyn och ur igen ser man menyn i den blå bakgrundsbilden som en skugga/inbränning ganska länge.

Den startar snällt och bakgrundsbelysningen verkar stabil och fin. Nätdelen och kondingarna ser bra ut.

Felet känns lite som en glappig dålig hdmikabel. Men det uppstår även i menyer.

Tidigare ägaren säger att den rättar till sig och blir bra om den får stå på ett tag.
Låter som reflow i mina öron :(

Något tips om var jag ska leta?

MVH: Mikael
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips TV 42PFL7982D/12 konstig bild.

Inlägg av breflabb »

Det finns en kabel som heter LVDS kabel, massor med trådar, som har ställt till på en hel del led/lcd TV
Den har en förmåga att ge liknande effekt. I ditt fall är den runda grå kabel som går
från skärmade burken i mitten av TVen upp till en annan modul högre upp.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Philips TV 42PFL7982D/12 konstig bild.

Inlägg av adent »

Hej!

Den hade jag redan provat att rycka ur och sätta i, ingen skillnad. Kanske ska prova att peta på den under drift också, men.
Tack för tipset! Ska kolla spänningarna med oscilloskop. Ska se om det hjälper att värma någon kondensator.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Philips TV 42PFL7982D/12 konstig bild.

Inlägg av adent »

Startade TV:en idag när det var sådär 27 grader inne. Mätte spänningarna med oscilloskopet och de såg inte hemska ut, vet förstås inte exakt vad spänningarna ska vara men tyckte jag hade 12V och 3.3V och så.

Den flimrade lite, tappade ljusstyrka och återfick den lite ibland, flimrade och blev nästan bra bild och efter några minuter blev bilden helt bra.

Efter detta stängde jag av och tog loss powersupplykortet. Lät det svalna, stoppade tillbaka det en stund senare och startade teven samtidigt som jag värmde de mest misstänkta elektrolyterna med varmluft. Då startade den med bra bild på 20-30 sekunder. Lödde bort kondensatorerna och mätte upp dem, men tyvärr var det inget fel på dem, bra ESR och kapacitansen bara strax under. 1158uF istf 1200uF. Lödde tillbaka dem.

Vet ju inte ens om jag ska misstänka power supplyet eller nått annat?

Nu testar jag att löda om de flesta lödningar på powersupply:et. Iaf de till trafos.
Ska prova mer när jag hinner. Känslan är iaf dålig kondensator eller spricka i nån lödning som får kontakt när det blir varmt.

Några tips?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Philips TV 42PFL7982D/12 konstig bild.

Inlägg av breflabb »

Jag skulle rota i plåtburken där LVDS kabeln går in.
Hela signalprocessen finns där
Skriv svar