Mekanisk telegrafi från väderstation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Slipper
Inlägg: 14
Blev medlem: 5 maj 2021, 10:09:48

Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Slipper »

Jag har försökt att sätta ihop en enkel väderstation i min sommarstuga, men hittar inte något bra sätt att föra över väderinformationen till min lägenhet i stan. Jag kom på att jag kan använda en mekanisk styrning till min kortvågsradio, och sända på amatörbanden, så att jag kan lyssna på det i min lägenhet. Kanske skulle man kunna växla hjul beroende på temperatur, det borde finnas några möjligheter här. 80m-bandet kommer att användas, och om man har låg sändningshastighet borde ganska små effekter räcka. Jag har en FT817 som jag kan använda för ändamålet.

Ett 8cm hjul kan lagra cirka 3 bytes om man tränger ihop det lite, borde räcka till 6 tecken. Med morsekod blir det inte lika många.

Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av ELTompa »

Det tycker jag var en rolig idé 😁 👍 Klart nyfiken på hur det kan fungera.
ds77
Inlägg: 2205
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av ds77 »

Jag tycker också det låter kul, men jag antar att du kommer styra stegmotorn med en microprocessor? Varför inte nyckla direkt med den?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Mizzarrogh »

Kul projekt!
Till saker som tryck och temperatur använde man på 1930-40 talet ett system där (i detta fall tex en väderballong försedd med en mycket enkel rörsändare) sände en steglös grafkurva, tex output från barometerns tryckdosa, vindkurvor, etc. eller vad man nu önskar.
Barografkurvan(/etc) fick man således ut genom att en ton ökade eller minskade man kunde höra var den befann sig med litet rattande och avläsa var den låg, sedan fyllde man i datan på ett rutat papper.

Detta går nog att göra automatiskt idag relativt enkelt så att man får ut en helt steglös kurva.

Kunde kanske fungera som komplement.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Bjaellerud »

Jag har haft liknande tankar.
Det jag tänkt är att sända en bärvågspulser med ett avstånd som är proportionellt med temperaturen.
Exvis med 20 C sänds en kort puls var 20 sekund, vid 25 C var 25 s. Vid noll grader exvis 10 sek.
Man får då klocka i mottagaränden för att få ut temperaturen.
Vill man ha en ID med anropsignal får man komplettera med det som en bacon då.

Finessen med att sända på HF, kortvåg, och endast bärvåg, (CW) är att en mycket liten sändare kan nå långt, halva Sverige kan täckas med 1 W.
Detta då mottagarens bandbredd kan vara ner mot 50 Hz.

Denna signal bör vara enkel att åstadkomma med bara en vippa med ett NTC motstånd. Sändaren en kristall och två transistorer.

Väderballongerna sände fler data, och med olika toner för resp mätvärde.
Men där fanns möjlighet för större bandbredd då räckvidden från hög höjd blir rätt lång och tillräcklig för det ändamålet.
En bandbredd som en talkanal på kommunikationsradio med FM.
Och en sådan signal går ju inte långt på HF med antennen i träden.

Med en CPU kan man försåss få en liten 1 W sändare att sända Morse med anropsignal och temperaturen i siffror, exvi varje 10 minuter.
Varje system med mer data och snabbare data kräver större bandbredd och då försvinner finessen med låg effekt och lång räckvidd.

Roysan
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Icecap »

Jag gillar ideen med hjulet - men det ville vara mycket enklare med en μC. Då kan man lägga in vad man vill o sända vilken kod man vill.

Avläsningen av sensorer är också enklare - men att sända på det omtalad sättet vore riktig kul.

Interfacen kan vara en optokopplare helt enkelt.

Man kan även välja hastighet och nycklingssätt själv, bara man själv fattar.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Joe »

Är det för ljudets skull?, en optokopplare ger inte samma kontaktstuds som en mekanisk brytare.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av FormerMazda »

Eller behålla brytaren och hjulet, men ta bort kodningen från hjulet och låta hjulet ha ett symmetriskt mönster runt om sig.
Då får stegmotorn/servot snurra stegvis fram den kod som μC vill sända.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Bjaellerud »

Jag tror att trådstartaren vill ha det hela helt mekaniskt, med optokoplare krävs eleketronik och strömförsörjning.
Med mikrobrytaren kan man koppla direkt till nycklingskontakten på en sändare.

För länge sen var fröken ur en liknande konstruktion, men med ljudskivor.
Jag tror att fler av exvis kustradiostationerna i en tidig början hade ID med en mekanisk Morse-generator av denna typ.
Enkel alla se direkt hur det funkar etc.

I industrin när jag jobbade med instrumentering fram till slutet av 70 talet fanns programverk av mekaniskt typ för mätpunktomkoppling ar av liknande typ.
Trafikljus likaså stora mekaniska omkopplarverk.

Saker som idag är datoriserade och uppkopplade så de går att påverka från Australien Ryssland etc.
Till och med ett vägguttag för att ladda elbilen är idag åtkomligt från hela världen.

Att göra sig en liten Morse-generator för att köra test eller bara vanliga radiokontakter med ett par skivor låter sig göras av den som hellre bygger med mekanik än med mikroprocessorer.

Roysan
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, har för mig att det på 1940 talet fanns en radiobox (man kopplade till valfri sändare) utvecklad av Tyska armén som använde liknande tandhjul att generera morsekoder till inkommande flygplan.
Man bytte kombination på tandhjulen om man önskade göra större ändringar.

Kamhjul (som ju dessutom lätt kan stackas på varandra) kan ju även använda tex att skapa steglös ökning eller minskning av kurvor, logik kombinationer, etc.
Det är väl egentligen mest den egna fantasin som sätter gränsen för vad man kan göra.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Icecap »

Att TS verkar vilja ha en mekanisk lösning är OK - men jag reflekterar över svårigheten i att morsa et värde på mekanisk sätt.

Hur allt än är förekommer det mig avsevärd enklare att konvertera mätdata till morse medelst en µC.
Joe
Inlägg: 1646
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Mekanisk telegrafi från väderstation

Inlägg av Joe »

Man kan ju ändra bauden som ett analogt värde eller som Bjaellerud skriver att ändra mellanrummet mellan sändningarna.
Skriv svar