Laddning av Li-ion batterier (istf NiMh)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Laddning av Li-ion batterier (istf NiMh)

Inlägg av baron3d »

Hej alla Li-ion experter.

Har köpt ett gäng med 21700 Li-ion batterier till min Hitachi, Makita med flera.
Skall bygga om så att jag kan använda en typ av batteri-pack till alla maskiner.
Det skall sitta tre batterier i varje pack.
De gamla batterierna var av typen NiMh 12V.

Min plan är att koppla batterierna, i varje pack, till en 6-polig kontakt utan att de är ihopkopplade med varandra. De skall laddas individuellt i min Li-ion batteri-laddare med 1A, med hjälp av en liten adapter. På det viset behövs ingen balansering och jag får indikation på vilket batteri som ev. är trasigt.
I varje maskin skall det sitta ett relä som bryter när spänningen understiger 9V.

Då är frågan: duger detta ?
Skall underspännings-skyddet mäta varje batteri?

Har kollat på BMS med balansering vid laddning. Dessa har ingen indikering på vad som händer. De försvårar också konvertering av de gamla accarna.

Tips och råd mottages tacksamt.

Edit: ändrat rubrik och andra fel.
Senast redigerad av baron3d 6 maj 2021, 17:46:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Li-ion batterier istf NiMh

Inlägg av baron3d »

Jag bumpar tråden.

Varning off topic...
Jag funderade: Tänk om "Dani***M" hade startat denna tråd. Då hade funnits 100 inlägg om hur farligt det är och att en behörig batteri-installatör måste anlitas, 100 inlägg om någonting annat, 100 bra inlägg som för tråden framåt samt 50 galna idéer. :rofl
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2723
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Re: Laddning av Li-ion batterier (istf NiMh)

Inlägg av Humulus »

Har ett liknande projekt och undrar också...
Finns ju massor av konverteringar på tex tuben, men oftast lämnar dom en del
att önska vad gääer säkerhet etc. Vanlogast verkar vara att folk kör med
Kines-BMSer utan ordentlig dokumentation och hoppas på det bästa...(eller inte inser bristerna)
Så vore kul om några mer kunniga på området inkommer med kommentarer varterfter :-)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Laddning av Li-ion batterier (istf NiMh)

Inlägg av Icecap »

Teoretisk kan man väl anta att om cellorna är laddad identisk bör det bara vara katastroffel som kunde vara orsaken till att bara en cell kollapsar - så en UV-säkring av batteripacken borde vara tillräckligt.

Men samtidig vill du ladda cellerna individuellt och då faller argumentet och det måste vara UV-säkring för varje cell.
Senast redigerad av Icecap 11 maj 2021, 22:35:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Laddning av Li-ion batterier (istf NiMh)

Inlägg av baron3d »

Någon BMS utan dokumentation är ju inget vidare.
Individuell laddning är inget krav, bara något som jag såg som en bra lösning eftersom jag har en laddare.
Vill ha bra indikering på vad som är fel.
Många, vad jag tror, bra laddare med balansering är dyra och lite överavancerade. Jag vill inte ha en massa olika val beroende på kapacitet och antal celler mm. Det skall bara vara "plug in". Finns det ett val kan man göra fel när man har bråttom.
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Laddning av Li-ion batterier (istf NiMh)

Inlägg av StureS »

Självklart måste du ha individuell laddning för samtliga celler. När alla batterier är nya och från samma tillverkare och tillverkningsdatum kan det funka de första laddningarna med alla celler i serie utan individuell avkänning men cellerna slits olika och förr (inte senare) blir det obalans och vissa celler får mer, andra mindre laddning och den obalansen ökar för varje laddningscykel.
Med din lösning kommer du självklart kunna konstatera att "det fungerar" men hur länge då?

Dessutom: Om du har "bråttom" ska du inte ladda batterier, köra bil eller laga mat!
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Laddning av Li-ion batterier (istf NiMh)

Inlägg av Mr Andersson »

Nej man måste inte ha individuell laddning. Det räcker med individuell urladdning.
Du serieladdar packet och när första cellen når 4,2v drar du ur den tills den är nere på samma nivå som nästa cell.
Sen fortsätter laddningen tills alla celler är fulla.
Skriv svar