Felsöka elmotor
Felsöka elmotor
Hej!
Har fått problem med en elmotor till min worx robotgräsklippare. Det är motorn till skivdisken som inte vill starta. Dock går den igång om man vrider på den samtidigt.
Om jag vrider på skivdisken när maskinen är avstängd, så går den lite trögt och lite hackande/pulserande motstånd. Trodde det var lagren, men har haft isär den och smörjt och allt rullar på bra när rotorn är urplockad och snurras separat.
Har mätt på ena kontaktstycket med tre stift (antar att dessa är lindningarna), mellan de olika stiften är det ~1.5 ohm mellan (samma mellan samtliga). När jag mäter samtidigt som jag snurrar motorn så hoppar värdena upp till ~200 ohm.
Alla delarna ser ut att vara i "nyskick", så jag kan inte se att något är skadat eller så. Inget direkt glapp i lagren heller.
Vad kan man göra mer för att hitta felet?
Kan tillägga att jag har en till klippare av årgången tidigare och på den snurrar skivdisken jättelätt och det går att sätta snurr på den några varv innan den stannar. Det går inte på den felande motorn. Dock osäker på om det är exakt samma motor i den.
Motorn är en sån här, så när som på att jag har två kontaktstycken med 3 respektive 5 kontakter i varje:
Mer info:
https://www.aliexpress.com/item/4000475275663.html
Har fått problem med en elmotor till min worx robotgräsklippare. Det är motorn till skivdisken som inte vill starta. Dock går den igång om man vrider på den samtidigt.
Om jag vrider på skivdisken när maskinen är avstängd, så går den lite trögt och lite hackande/pulserande motstånd. Trodde det var lagren, men har haft isär den och smörjt och allt rullar på bra när rotorn är urplockad och snurras separat.
Har mätt på ena kontaktstycket med tre stift (antar att dessa är lindningarna), mellan de olika stiften är det ~1.5 ohm mellan (samma mellan samtliga). När jag mäter samtidigt som jag snurrar motorn så hoppar värdena upp till ~200 ohm.
Alla delarna ser ut att vara i "nyskick", så jag kan inte se att något är skadat eller så. Inget direkt glapp i lagren heller.
Vad kan man göra mer för att hitta felet?
Kan tillägga att jag har en till klippare av årgången tidigare och på den snurrar skivdisken jättelätt och det går att sätta snurr på den några varv innan den stannar. Det går inte på den felande motorn. Dock osäker på om det är exakt samma motor i den.
Motorn är en sån här, så när som på att jag har två kontaktstycken med 3 respektive 5 kontakter i varje:
Mer info:
https://www.aliexpress.com/item/4000475275663.html
-
- Inlägg: 1443
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Felsöka elmotor
Är det magneter i rotorn?
I så fall är det de du känner när du vrider på den.
Motorn ser i övrigt ut som en stegmotor, dvs behöver ett pulståg per lindning för att rotera. Därav så många anslutningstrådar.
Nästan som trefas. Är då en fas från eleketroniken borta kan den starta med två faser om man hjälper igång den.
Den gamla är nog en annan typ av motor.
Att den går tröga kan ju även bero på att den fältar, dvs rotorn tar i statorn, men det borde höras och kännas som skrapningar.
Roysan
I så fall är det de du känner när du vrider på den.
Motorn ser i övrigt ut som en stegmotor, dvs behöver ett pulståg per lindning för att rotera. Därav så många anslutningstrådar.
Nästan som trefas. Är då en fas från eleketroniken borta kan den starta med två faser om man hjälper igång den.
Den gamla är nog en annan typ av motor.
Att den går tröga kan ju även bero på att den fältar, dvs rotorn tar i statorn, men det borde höras och kännas som skrapningar.
Roysan
Re: Felsöka elmotor
Låter som om det är magneter i rotorn. Då blir det ju en generator när man vrider, vilket förklarar:
(Resistansen ändras inte, men den genererade spänningen stör mätningen.)När jag mäter samtidigt som jag snurrar motorn så hoppar värdena upp till ~200 ohm.
Re: Felsöka elmotor
Ja, då måste det vara magneterna som känns. Jag känner inget skrap eller så som att rotorn skulle gå emot. Och jag ser nu att motorn i den andra klipparen ser ut att vara av annan modell.
Så då lutar det kanske åt att motorn är okej ändå, men att det är något fel på elektroniken som matar.
Så då lutar det kanske åt att motorn är okej ändå, men att det är något fel på elektroniken som matar.
Re: Felsöka elmotor
För att driva en BLDC-motor (som det rimligt säkert är) ska elektroniken skapa en 3-fas som skickas till motorn.
Samtidig har en del av den typ motorer ett par magnetsfälts sensorer (oftast hall-sensorer) för att kunde dels starta 3-fasen i rätt "läge" och dels för att kunde styra motorn rätt.
Man kan även avkänna om motorn är belastat för hårt osv.
Så jag GISSAR att en sådan sensor kan vara paj helt enkelt.
Samtidig har en del av den typ motorer ett par magnetsfälts sensorer (oftast hall-sensorer) för att kunde dels starta 3-fasen i rätt "läge" och dels för att kunde styra motorn rätt.
Man kan även avkänna om motorn är belastat för hårt osv.
Så jag GISSAR att en sådan sensor kan vara paj helt enkelt.
Re: Felsöka elmotor
Kan man testa det på något vis?Så jag GISSAR att en sådan sensor kan vara paj helt enkelt.
Om jag ser rätt så är motorn matad via 3 st MOSFET transistorer, https://www.electrokit.com/produkt/fdd8 ... Nfoa8mrifU.
Re: Felsöka elmotor
Man ser tydligt de platta magneterna sticka ut på rotorn och man ser även en svart svag rektangel och vad som ser ut som 3 ben och således något som med ytterst stor sannolikhet är en hallsensor i botten mellan de två spolarna i toppen och förmodligen även 2 till på liknande ställen som inte syns på fotona.
Re: Felsöka elmotor
Ja, det stämmer. Det sitter tre stycken som ser ut som transistorer. Kan man felsöka dem på något smidigt vis? Såhär ser det ut på moderkortet. Finns det något smart sätt att se om det är någon av mosfet-transistorerna som gett upp? Läst nånstans att det kunde gå via lysdioder på något vis. Någon som har koll? Är det vanliga lysdioder vi pratar om? Såna har jag hemma i all fall.Man ser tydligt de platta magneterna sticka ut på rotorn och man ser även en svart svag rektangel och vad som ser ut som 3 ben och således något som med ytterst stor sannolikhet är en hallsensor i botten mellan de två spolarna i toppen och förmodligen även 2 till på liknande ställen som inte syns på fotona.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsöka elmotor
Intressant!
Både motor och mosfet:ar ser ju fina ut. Hallgivarna har jag svårt att tro att de skulle paja, men konstigare saker har väl hänt
Kontrollera alla lödningar (Hallgivare, mosfet:ar och ledningar, kanske framförallt ledningarna) Ohm-mät ledningarna från där de är lödda på moderkortet ut till motorn om det går, samtidigt som du jinglar på sladdarna.
Mäter du samma ohm på alla tre kombinationer av lindningar på motorn så är den nog helt och fullt fungerande. Jag skulle nog satsa på glapp i sladdarna eller trasiga mosfet:s (fast det brukar synas på dem om de pajat, men inte alltid)
Du råkar inte bo i Jönköpingstrakten?
MVH: Mikael
Både motor och mosfet:ar ser ju fina ut. Hallgivarna har jag svårt att tro att de skulle paja, men konstigare saker har väl hänt
Kontrollera alla lödningar (Hallgivare, mosfet:ar och ledningar, kanske framförallt ledningarna) Ohm-mät ledningarna från där de är lödda på moderkortet ut till motorn om det går, samtidigt som du jinglar på sladdarna.
Mäter du samma ohm på alla tre kombinationer av lindningar på motorn så är den nog helt och fullt fungerande. Jag skulle nog satsa på glapp i sladdarna eller trasiga mosfet:s (fast det brukar synas på dem om de pajat, men inte alltid)
Du råkar inte bo i Jönköpingstrakten?
MVH: Mikael
Re: Felsöka elmotor
Tack, jag ska göra lite mätningar som du föreslår. Testade igår att sätta lödkolven några sekunder på varje ben av mosfetingarna, dock utan resultat.
Nej, tyvärr 30 mil söderut.
Nej, tyvärr 30 mil söderut.
Re: Felsöka elmotor
Den röda kabeln till vänster om elektrolyten ser lite bränd ut.
Eller synvilla?
Eller synvilla?
Re: Felsöka elmotor
Ja, det är nog bara den svarta geggan som kommit med upp på sladden, vad jag kan se.
Har testat kablarna samtidigt som jag rört dem och det verkar inte vara något problem där, kan inte se något annat direkt heller.
Har börjar löda bort mosfetarna. Trodde att de bara benen var lödda, men de verkar sitta som rackarns och fastlödda undertill också? Är det bara att värma på? (nya har jag fått hem)
Har testat kablarna samtidigt som jag rört dem och det verkar inte vara något problem där, kan inte se något annat direkt heller.
Har börjar löda bort mosfetarna. Trodde att de bara benen var lödda, men de verkar sitta som rackarns och fastlödda undertill också? Är det bara att värma på? (nya har jag fått hem)
Re: Felsöka elmotor
Det är nog så. Värma på och röra på den lite försiktigt tills den börjar röra på sig.
Sen är det bara lyfta upp den. Det är lite värre o löda dit den nya.
Sen är det bara lyfta upp den. Det är lite värre o löda dit den nya.
Re: Felsöka elmotor
Oh, no. Nu blev det genast värre. Var inte beredd på att banan gick av så lätt. Råkade bända lite med en pincett när jag skulle löda loss det närmsta benet. Klantigt.
Ser tyvärr inte var banan tar vägen. Att döma av kopparbanan som följde med upp så ser det ut som att den går neråt i bilden. Tittar jag underifrån i ljuset så ser jag ingen direkt ledtråd heller.
Puh, är det dags att ge upp, eller finns det något hopp?
Och jag som så gärna ville se den klippa gräs igen.
Ser tyvärr inte var banan tar vägen. Att döma av kopparbanan som följde med upp så ser det ut som att den går neråt i bilden. Tittar jag underifrån i ljuset så ser jag ingen direkt ledtråd heller.
Puh, är det dags att ge upp, eller finns det något hopp?
Och jag som så gärna ville se den klippa gräs igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsöka elmotor
Jag börjar alltid med att klippa av benen, för dem trissan är ändå väck.
Sedan på med lödfläta så fastnar stumparna på den.
Ge upp?????. Näää, det är för tidigt.Det går att sätta en tråd till det benet från ett annat ställe
Sedan på med lödfläta så fastnar stumparna på den.
Ge upp?????. Näää, det är för tidigt.Det går att sätta en tråd till det benet från ett annat ställe