230v styrning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
znyder84
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 april 2021, 20:15:44

230v styrning?

Inlägg av znyder84 »

Hej, jag hoppas verkligen att jag har kommit rätt. Har sökt och sökt men inte lyckats hitta en lösning till en tanke jag har :)

Jag har en dammsugare som har ett eluttag på sig.
Om jag kopplar in en maskin (t.ex. slipmaskin) och startar slipmaskinen så startar dammsugare automatiskt.

Nu är jag lite intresserad av detta och undrar vad man eventuellt behöver för att göra något liknande?

Om jag, i teorin, har två eluttag: Eluttag 1 och Eluttag 2.
I Eluttag 1 har jag en slipmaskin.
I Eluttag 2 har jag en lampa.

Om jag då skulle koppla in en slipmaskin i eluttag 1 och starta den, då skulle lampan i eluttag 2 tändas.
Och om jag stänger av slipmaskinen så släcks lampan.

Finns det någon färdig produkt för detta? Vet inte ens vad jag skulle börja söka efter..

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 230v styrning?

Inlägg av TomasL »

Finns förgreningsdosor som gör detta, till exempel
Kjell&Company: 67704
Bild
znyder84
Inlägg: 2
Blev medlem: 29 april 2021, 20:15:44

Re: 230v styrning?

Inlägg av znyder84 »

Perfekt!! Tack för den snabba hjälpen!
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: 230v styrning?

Inlägg av Pucco »

Det finns oftast begränsning av Master-effekten på den typen av grenuttag. Här är det max 550W på masteruttaget som styr. Det gör att bara små maskiner kan styra andra enheter.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: 230v styrning?

Inlägg av agehall »

Va? Det är väl tvärt om, dvs att maskinen som ska styra en annan maskin måste ha en viss minimieffekt för att trigga slav-uttagen? Så är det iallafall på mina dammsugare och grenuttaget som föreslogs tidigare kan ta 3500W på både master- och slav-uttag
Pucco
Inlägg: 880
Blev medlem: 11 december 2006, 14:48:08
Ort: Linköping

Re: 230v styrning?

Inlägg av Pucco »

Just den här modellen står det i klartext att Master är MAX 550W tryckt på grendosan.
Däremot finns det andra modeller som klarar högre effekt på master. Det gäller att kolla noga vad man köper.

Edit. Har tittat runt lite och det kan vara så att Kjelle har en gammal bild från en äldre modell.
Skriv svar