Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Om det är den svarta knappen som löser ut(och inte utrymmets säkring), så är det nog inget fel på strömmen till kompressorn, och du kan fortsätta köra på 1-fas.
Det verkar som att den går tungt, är det innetemperaturer eller oisolerat?
Det verkar som att den går tungt, är det innetemperaturer eller oisolerat?
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Då den står bredvid ett element så känns det som att den är inomhus.
Tittar man noga på första bilden så tycker jag det ser ut att vara för mycket olja i den då nivåglaset ser helt fyllt ut.
Det ser även ut som att en av bultarna i toppen saknas.
Tittar man noga på första bilden så tycker jag det ser ut att vara för mycket olja i den då nivåglaset ser helt fyllt ut.
Det ser även ut som att en av bultarna i toppen saknas.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Ja det kan vara så att du har för mycket olja i den, skruva ur den och töm lite. Oljenivån ska vara halvvägs upp på glaset.
Bulten är det svårt att se, men är det inte en insex-fattning man ser?
Bulten är det svårt att se, men är det inte en insex-fattning man ser?
Senast redigerad av NULL 27 april 2021, 14:41:36, redigerad totalt 1 gång.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Hade även kollat vad överströmsskyddet är specificerat till så ingen kanske gjort en blunder där tex.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Prova en lättare utväxling mellan motorn och kompressorn.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Det finns ingen anledning att ändra storlek på motorskydd eller remskiva, detta har ju tillverkaren lagt många timmar på att dimensionera.
Om skyddet löser är något fel eller trasigt som behöver åtgärdas/återställas till original.
Om skyddet löser är något fel eller trasigt som behöver åtgärdas/återställas till original.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
detta har ju tillverkaren lagt många timmar på att dimensionera.
Ja det får man ju verkligen hoppas, personligen tar jag dock inget för givet.
Ja det får man ju verkligen hoppas, personligen tar jag dock inget för givet.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
automatsäkringar har felat många gånger, oftast att dom löser ut för lätt
men som sagts, mät,
en enkel sak är en energimätare där en del visar strö, cos fi och effekt, man kan få trycka runt för att se men dom är smidiga att ha ändå
men som sagts, mät,
en enkel sak är en energimätare där en del visar strö, cos fi och effekt, man kan få trycka runt för att se men dom är smidiga att ha ändå
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1581
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Många timmar?
Kompressorn är märkt med att den vill ha 1200 rpm och 2,2 kW motor.
Motorns märkskylt säger 2,2 kW (230 V 10A) och 2730 rpm.
Utväxlingen är alltså med stor sannolikhet nåt i närheten av 1200/2730, och säkringen anpassad efter motorns märkström på 10 A.
Det tar inte direkt timmar att komma fram till det.
-
- Inlägg: 14894
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Den svarta knappen är ett termiskt motorskydd som löser ut när motorn drar för mycket ström, för länge. Tydligen löser det före din gruppsäkring.
Att det löste direkt vid start i kallt rum är inte så konstigt för kompressoroljan var nog seg som sirap. Efter ett par startförsök har du tryck in värme nog för att det skall röra på sig...
Har du för mycket olja i kompressorhuset drar den för mycket ström. Kolla oljenivån på synglaset, håller med om att det ser ut att vara mycket på bilden.
Det är det första jag skulle göra på en oljesmorjd kompressor.
Du skall inte byta mot ett större motorskydd för risken finns att du bränner motorn.
Från manualen:
Oljebyte bör ske vid behov, beroende på drifttid eller om oljan har skiftat färg. Annars minst 1
gång varje år. Använd alltid samma typ av olja. Blanda ej olika typer och fabrikat. Oljenivåer
är alltid utmärkta på synglaset eller på oljestickan. Mängden varierar från ca 0,5 liter till 5 liter
beroende på blockets storlek. Vid normaldrift användes SAE 40. Tunnare olja vid kalla
driftförhållanden. Tjockare olja vid varma driftsförhållanden.
https://images.duab.se/82ca8e0b-46bf-44 ... 013d950db6
Kontakta annars Duab, det är proffs och trevliga att ha att göra med.
Att det löste direkt vid start i kallt rum är inte så konstigt för kompressoroljan var nog seg som sirap. Efter ett par startförsök har du tryck in värme nog för att det skall röra på sig...
Har du för mycket olja i kompressorhuset drar den för mycket ström. Kolla oljenivån på synglaset, håller med om att det ser ut att vara mycket på bilden.
Det är det första jag skulle göra på en oljesmorjd kompressor.
Du skall inte byta mot ett större motorskydd för risken finns att du bränner motorn.
Från manualen:
Oljebyte bör ske vid behov, beroende på drifttid eller om oljan har skiftat färg. Annars minst 1
gång varje år. Använd alltid samma typ av olja. Blanda ej olika typer och fabrikat. Oljenivåer
är alltid utmärkta på synglaset eller på oljestickan. Mängden varierar från ca 0,5 liter till 5 liter
beroende på blockets storlek. Vid normaldrift användes SAE 40. Tunnare olja vid kalla
driftförhållanden. Tjockare olja vid varma driftsförhållanden.
https://images.duab.se/82ca8e0b-46bf-44 ... 013d950db6
Kontakta annars Duab, det är proffs och trevliga att ha att göra med.