Går denna kompressor att köra på 3-fas?
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
- Ort: Guldsmedshyttan
Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Hej.
Har i princip haft problem med denna sedan inköp för ca 10år sedan. Motorskyddet löser hela tiden.
Har fått tips om kortare och grövre anslutningssladd och att byta till ett uttag närmare centralen. Men utan någon större framgång.
Går det på något sätt att köra den på 3fas istället för 220V eller vad kan det vara för fel när det hela tiden löser ut?
Har i princip haft problem med denna sedan inköp för ca 10år sedan. Motorskyddet löser hela tiden.
Har fått tips om kortare och grövre anslutningssladd och att byta till ett uttag närmare centralen. Men utan någon större framgång.
Går det på något sätt att köra den på 3fas istället för 220V eller vad kan det vara för fel när det hela tiden löser ut?
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Nej, du måste byta motor om du vill köra den på 3-fas.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
mätt strömmen?
det kan vara motorskyddet som inte är ok
det kan vara motorskyddet som inte är ok
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Du behöver beskriva ditt problem lite mer utförligt än så. Hur ofta är "hela tiden" under dessa 10 år, 10,000 gånger? När sker det, vid start eller efter en stunds drift, när den återstartar för att fylla på eller när?
Jag antar att den är stickproppsansluten, i ett uttag som är avsäkrat med 10 A?
Du motorn också drar 10 A, och löser motorskyddet men inte säkringen, kan man misstänka fel på motorskyddet.
Vad är det inställt på för ström?
Annars, om motorskyddet löser så tyder det på överbelastning eller begynnande fel på motorn, dvs det är något man behöver åtgärda innan det blir allvarligt.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
kolla även att motorkondensatorn är ok, ev faskompenseringskondensator med, var högt cos fi på den
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Om du kör den på 10A nu så får du ju normalt 16A om du ansluter på en fas via ett 3-fasuttag.
Dock om motorskyddet löser ut så verkar du ha annat problem ?
Dock om motorskyddet löser ut så verkar du ha annat problem ?
- Jan Almqvist
- Inlägg: 1580
- Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
- Ort: Orust
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Jag hade provat med en längre och klenare anslutningssladd och att byta till ett uttag längre från centralen.pansarharry skrev: ↑24 april 2021, 09:29:32 Har i princip haft problem med denna sedan inköp för ca 10år sedan. Motorskyddet löser hela tiden.
Har fått tips om kortare och grövre anslutningssladd och att byta till ett uttag närmare centralen. Men utan någon större framgång.
- prototypen
- Inlägg: 11076
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Motorskydd på en enfasmotor är lite ovanligt:
Protte
Protte
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Istället för att gissa och testa uppåt och nedåt är det ju bäst att mäta.
Mät strömmen i fas och nolla som kommer in till maskinen.
Mät spänning mellan de tre anslutningarna på motorn.
Mät ström i vardera lindning på motorn.
Mät kapacitans på kondensatorn om ditt instrument klarar det.
Mät strömmen i fas och nolla som kommer in till maskinen.
Mät spänning mellan de tre anslutningarna på motorn.
Mät ström i vardera lindning på motorn.
Mät kapacitans på kondensatorn om ditt instrument klarar det.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Är nog en termosäkring/klixon eller liknande.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
ser ut att sitta på vänstersidan av motorns kopplingsbox
och den ser ut som en vanlig automatsäkring
bara börja mäta, eller byta till trefasmotor, inte så jobbigt
och den ser ut som en vanlig automatsäkring
bara börja mäta, eller byta till trefasmotor, inte så jobbigt
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 21 oktober 2014, 21:01:08
- Ort: Guldsmedshyttan
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Hej.
Tack för alla svar!
Den stannar varje gång jag använder den. Lite olika när den stannar men oftast i slutet av körning runt 7bar typ, men kan även ladda fult sedan lösa ut.
Går sedan igång igen när jag trycker på svarta lilla knappen på boxen jag kallar motorskydd, fast det kanske är något annat. Den har hållit på såhär sedan jag köpte den. Första fem åren stod den i kallförråd och då löste den direkt vid start om det var minusgrader. Fick försöka flera ggr för att få den att gå alls.
Har även provat att köra den med adaptern på bild två nedan men det vart precis samma sak.
Bifogar bild inifrån den svarta boxen samt på den mätutrustning jag har att tillgå.
Tack för alla svar!
Den stannar varje gång jag använder den. Lite olika när den stannar men oftast i slutet av körning runt 7bar typ, men kan även ladda fult sedan lösa ut.
Går sedan igång igen när jag trycker på svarta lilla knappen på boxen jag kallar motorskydd, fast det kanske är något annat. Den har hållit på såhär sedan jag köpte den. Första fem åren stod den i kallförråd och då löste den direkt vid start om det var minusgrader. Fick försöka flera ggr för att få den att gå alls.
Har även provat att köra den med adaptern på bild två nedan men det vart precis samma sak.
Bifogar bild inifrån den svarta boxen samt på den mätutrustning jag har att tillgå.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Jag hade också en kompressor som löste motorskyddet vid minusgrader, det åtgärdades genom att byta till syntetolja.
Det du kan göra med din multimeter är att mäta spänningen mellan de tre kablarna till motorn:
Blå-röd
Blå-brun
Brun-röd
Sen skulle man ju gärna haft en tångamperemeter för att mäta strömmen.
Det du kan göra med din multimeter är att mäta spänningen mellan de tre kablarna till motorn:
Blå-röd
Blå-brun
Brun-röd
Sen skulle man ju gärna haft en tångamperemeter för att mäta strömmen.
Re: Går denna kompressor att köra på 3-fas?
Den svarta knappen ser ju ut att vara en automatsäkring? (Lite udda att den sitter på nollan bara, man brukar vilja sätta den på fasen. Men är den stickproppsansluten är det ju bara formalia, eftersom man inte vet om blå blir fas eller nolla.)
Då är det ju antingen att säkringen har åldrats eller att kompressorn av nån anledning går för trögt (dålig smörjning då kanske?).
Multimetern verkar ju tyvärr inte klara AC-ström.
Då är det ju antingen att säkringen har åldrats eller att kompressorn av nån anledning går för trögt (dålig smörjning då kanske?).
Multimetern verkar ju tyvärr inte klara AC-ström.