butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Järnsmeden
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 april 2021, 19:58:21

butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av Järnsmeden »

Hej har ett Phonic icon 700 slutsteg från nerlagd butik, det har både linjeutgång och lågohms utgång men eftersom jag bara ska använda lågohms utgången tänkte jag bygga om steget på två sätt!
1, ta bort linje transformatorerna,
2.bygga om 50hz fasta subsonisk filtret. Mätte linje transformatorerna på högtalare utgången, först visade dom ingen ohm men var fel på mätproben, kolla igen efter jag klippt bort å demonterat alla kablar och linje transformatorerna då mätte dom ca 0.3 ohm på ingångs spolen, så slutsteget hade en belastning på 0.3 ohm ?
Nu sitter bara högtalare utgången direkt!, så vad händer om jag inte har spolarna där och bara har 4 ohm högtalar belastning utan linje trafon?

Sen sub filtret består av massor med utsprida små kondensatorer på main bordets lågnivå ingång å liknande runt om, vet bara hur ett ria sub filter ser ut detta verkar vara extremt krångligt och bena ut och ändra till ca 15 Hz istället för 50 Hz
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är ju inte helt omöjligt att filtret (även) är tänkt att begränsa brum från matningspänningen, så innan du bygger om så skulle du kunna testa, genom att helt enkelt koppla bort hela filtret. :)

Funderade lite på linje-trafon... Sitter den verkligen på högtalar-utgången? Det känns som en onödigt komplicerad konstruktion.

Edit: Bild-googlade lite. Ah, så det är den förstärkaren! :)
Minns dem från förr.. Men de har väl inte linjenivå-utgångar?
Ah, nu förstår jag vad du menar. :oops: :oops:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hur ser schemat ut?
Järnsmeden
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 april 2021, 19:58:21

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av Järnsmeden »

Ja precis menade 70,100 volts isolations utgången dvs där man kopplar linjen för massor med högtalare i linje,m den sitter direkt på högtalare utgången och tydligen belastar den utgången med spolens 0.3 ohms impedans konstant, så hur blir det om man tagit bort den?
ja filtret har en rörig helt integrerat konstruktion i början på ingången på kretskortet, allt sitter på skl moderkortet. det står i manualen att dom valt 50 hz (45) för att inte överbelasta småhögtalare som används i butik etc men jag ska köra fullrange åtminstone ner till 35 hz hade jag tänkt,
finns servis manual med krets kanske kan posta det som bild

förstärkaren jag har nu orkar inte driva fast det står 110 watt 8 ohm 50 amp strömstyrka å 266 watt 4 ohm, den kroknar å man hör dist å ström tar slut blir hård komprimering å en gång slog den ifrån, kanske den inte gillar mina högtalare fel avstämning blir skum ohm på låga hz ingen aning men behöver mer kräm
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bara för formens skull; transformatorn du mäter på , har inte 0,3 Ohms impedans utan ett (resistivt) motstånd på 0.3 Ohm. När du kör en växelström genom transformatorn kommer det (reaktiva) motståndet att var mycket högre, alltså det vi kallar impedans.
Hade impedansen varit 0.3 Ohm hade trafon brunnit upp vid första påslaget.

För sakens skull.
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av Jonyverse »

I butikshögtalaranläggningar brukar man transformera upp högtalarspänningen till 100 V för att minska ledningsförlusterna. Därav transformatorn, ifall nån undrar.
Järnsmeden
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 april 2021, 19:58:21

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av Järnsmeden »

HUGGBÄVERN skrev: 16 april 2021, 16:14:22 Bara för formens skull; transformatorn du mäter på , har inte 0,3 Ohms impedans utan ett (resistivt) motstånd på 0.3 Ohm. När du kör en växelström genom transformatorn kommer det (reaktiva) motståndet att var mycket högre, alltså det vi kallar impedans.
Hade impedansen varit 0.3 Ohm hade trafon brunnit upp vid första påslaget.

För sakens skull.
Det vet jag att en fast spole har en materialkonstant typ fast resistans vid en fast frekvens men det är ju det elektriska motståndet dvs väldigt mycket koppar som ger nästan inget motstånd som bekymrade mej hur slutsteget skulle se en högtalarlast utan den spolen inkopplad på utgången! men kanske så mycket att det spelar ingen roll om den finns där eller ej, sekundär spolen kommer ju sen belasta primär spolen med högtalarna sen och sitter det inga där så tja ingen belastning för slutsteget som om spolen inte satt där heller ? En högtalar spole har fluktuerande resistans vid olika hz och efter som förstärkaren har olika resistans från högtalarspolens magnetsystem +spole vid olika frekvenser så gav det mej ännu mer huvudbry.

Ja så det var ingen som visste mer än mej? eftersom ingen kunde svara på vad det hade för betydelse om 70-100 volts spolen var avlägsnad från högtalar- utgången? Den sitter direkt alltid inkopplad på låg ohm utgången (8-1 ohm.
Men egentligen orkade jag inte räkna på hur den fasta spolen fungerar vid olika frekvenser plus en högtalar belastning på 4 ohm OCH skillnaden för belastning när spolen var avlägsnad. BLEV ÖVERKURS SÅ FRÅGADE HÄR om nån kunde hjälpa mej, min logik verkar säga mej att det inte spelar roll men ville veta om det var farligt för slutsteget. högtalarnas spolar anges i fast ohm som man kan mäta med dc ohm mätare så kan man veta total belastningen, för låg då kan slutsteget brinna, för högt tungdrivet men med tanke på
at spolen hade 0.3 ohm dc är och är en primär spole på högtalar-- utgången ja ?
Senast redigerad av Järnsmeden 18 april 2021, 12:29:29, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spontant kan man ju tycka att förstärkaren borde "låta bättre" utan en induktans parallellt över utgången. Frågan är ju OM transformatorn kan vara en del i någon sorts återkoppling där förstärkarkretsarna kompenserar för dess existens. Därför hade ett schema varit :tumupp: .


(Om linjetrafar ska nämnas att många varianter kan faktiskt användas i rörförstärkare som ett budgetalternativ till "riktiga" utgångstransformatorer, fast man får köra dem baklänges.)
Järnsmeden
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 april 2021, 19:58:21

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av Järnsmeden »

ok får posta en bild på krets schemat sen då, jo jag undrade med om det hade nåt med återkopplingen men sitter två såna spolar på kretskortet vid reläerna bredvid utgångs transistorerna så det är väl hf spolar eller vad dom brukas kallas, hade det inte funnits sådana hade jag fått kolla hela konstruktionen för och se vilken typ av slut steg osv. Har för mej att jag bara brukade se såna spolar bredvid transistor på gammaldags kretslösningar förstärkare ?
Järnsmeden
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 april 2021, 19:58:21

Re: butik linjeslutsteg köra slutsteg utan linje trafo?

Inlägg av Järnsmeden »

Screenshot_2021-04-18 ICON300-700(E) indd - icon300-icon700-en-manual pdf.png

får börja med denna
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar