Felsökning misshandlad laptop.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rmtab
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 januari 2014, 17:32:07

Felsökning misshandlad laptop.

Inlägg av rmtab »

Hej alla kunniga!

Jag har lite funderingar och önskningar av input på mitt lilla missöde jag lyckats med.

Jag håller på och utvecklar en embedded-enhet för fordonsbruk. Embedded-enhetens jord är ansluten till bilens jord och den är även uppkopplad via USB till laptopen ifråga.

Under utvecklingsarbetet gjordes lite undersökningar och mätningar av störningar, i bil med motor igång. Embedded-enheten var kopplad med USB till laptopen, laptopen var även inkopplad med laddare vilken i sin tur var kopplad med 12-230V inverter från bilens 12V uttag.

Nu till det intressanta, under arbetet höll jag på med en sk. aktiv testpenna. Denna testpenna kan både source:a och sink:a ström (säkert närmare 5A) när den är inkopplad via krokodilklämmor på bilens batteri.

Det jag för stunden ville göra var att lägga extra jord på USB-skärmen samtidigt som jag titta på störningarna i fråga på oscilloskopet. MEN det jag istället lyckas med är att skjuta strömbrytaren åt fel håll. PANG!

Jag skjuter alltså batterispänning ~14V ~5A rakt in på USB-skärmen. Kan inte hållit i knappen mer än en halv sekund, men det räckte kan man säga...

Embedded-enheten vart rätt grillad på flera håll, vilket inte var hela värden. Det jag brydde mig mer om var laptopen som på bara en halv sekund totalt slockna och inte ville svara på strömbrytaren mer.

Laptopen i fråga är en Asus ROG G750JX. Den har absolut några år på nacken, men var tillräckligt kraftig å funkade riktigt bra till mina ändamål. Man tänker "lite synd å slänga".

Notering, hårddisken klarade sig fint, överflyttad i annan dator.

Så nu till mina funderingar, nån som har några bra kunskaper om hur ett moderkort på en sån här pc är utformat, vad "bör" ha hänt? Nån som kan ge mig input åt vilket håll jag kan felsöka?

Alternativt! Någon rekommendation om person/företag som kan felsökning av detta slag. Alltså inte hål-i-väggen firma som byter telefonskärmar.

Jag håller till några mil norr om Sthlm, men laptopen kan givetvis skickas om det är så..

MVH Christoffer.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Felsökning misshandlad laptop.

Inlägg av Henry »

Först är och öppna upp den och se/ta bilder var det smält någonstans och bara där bedöma om det ens är värt att laga då mycket kan gått åt helsike men kan också hända att bara tex en komponent havererat kanske och således vara lätt att byta.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Felsökning misshandlad laptop.

Inlägg av tingo »

Om du har klart å sende spenning inn på skjerm (jord) på usb, så er sjansen stor for at du har gjort mye skade på laptopen. USB har beskyttelse på inngangene, men på grunn av måten det er gjort på, så er ikke jord beskyttet like godt. Som Henry skriver, åpne den og se om du kan se visuelle feil.
Skriv svar