Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av Haralt »

Jag är litet besviken på att det där PV-point-uttaget 230 Volt 1-fas på växelriktaren Fronius Symo Gen24 Plus tydligen inte har ström i normalfallet då enfamiljshuset får ström/matar ut ström från/till elnätsbolaget och då växelriktaren på normalt vis producerar från solcellerna på taket.

Så väldigt jättemycket nytta av ett sådant uttag har man då inte. Det är ingen mening att ha någon apparat ständigt anslutet till PV-point-uttag, eftersom endast ger ström då elnätsbolag har strömavsbrott och det samtidigt är ljust utomhus.
Senast redigerad av Haralt 19 april 2021, 09:38:41, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av danei »

Du kan ju plugga in frys och mobilladdare om du får ett längre avbrott. Jag har dock inte varit med om ett sådant.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det där är bara en salesgimmick. stora delar av året ger inte panelerna spänning nog för att tända växelriktaren, ens mitt på dagen och om den startar ger de inte nog för att driva den ordentligt och än mindre än någon belastning. Ja utom då möjligen en mobilladdare vars effekt är < tomgångsförbrukningen.

Och sedan ärligt talat, i normalfallet så kan du ju koppla in det du driver från uttaget på växelriktaren till ett vanligt uttag.

Sedan är vi där vid "kyl och frys på växelriktarediskussionen" igen. hur stor kapacitet behöver man för att starta en vanlig frys/kyl med kompressor?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av danei »

Jo, är det inte strålande sol så behöver man nog ha ett batteri för att hjälpa till med starten.
Men om man bor avsides med luftledning kan det vara vettigt. Tex värmeanläggningar behöver i allmänhet lite el även om de drivs med ved. För normalkonsumenter är det onödigt.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av Haralt »

Det är precis tvärt om, dvs stora delar av året, dagtid, ger solcellspanelerna ström för att starta växelriktaren. Men på natten ger solceller intet, inte ens vid månsken.

När jag kollar vår solcellsanläggning för dec. 2020, så var det 3 dagar då den producerade högst 0,105 kWh, i stort inget. Kanske var snö på panelerna?
Hela dec gjorde den ca 50 kWh. Bästa dagen 4,8 kWh, då gav den ca 1 kW under 3 timmar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14823
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av rikkitikkitavi »

danei skrev: 19 april 2021, 09:43:18 Jo, är det inte strålande sol så behöver man nog ha ett batteri för att hjälpa till med starten.
Men om man bor avsides med luftledning kan det vara vettigt. Tex värmeanläggningar behöver i allmänhet lite el även om de drivs med ved. För normalkonsumenter är det onödigt.
Ja, mitt exempel med en bekant var ju just det. Luftledning. Djur som behöver vatten och mat. Svårt att arbeta när det är mörkt.

Har man djur idag under sådana förutsättningar ställer Länsstyrelserna krav på att man kan ordna bra djurhållning och det betyder reservkraftaggregat. Men det är inte en normalkonsument i villa eller lägenhet. Såtillvida man inte har ett prepperintresse. Men prepperintresse kan ju vara allt från en rimlig bedömning av att klara sig själv under en kortare kris pga överbelastat elnät då "fri elmarknad" inte klarat av att lösa effektproblematiken eller en överdriven zombie-survivalist som räknar med att bo kvar i sitt fort (belånad villa) i ett skymningsläge.

@Haralt, bara för den startar betyder det inte att den genererar ström nog till något vettigt.

Ger inte solcellerna spänning vid månsken? Jag har läst att man måste täcka dem, vid arbete, för tomgångspänningen i gatlyktesken är tillräckligt för att ge en rejäl kyss från slingspänningen.
Inte dödlig, men är man på ett tak och får en elstöt så kan man ju ramla ner.
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av Haralt »

Månsken är ganska svagt även om du får ledljus och kan se var du trampar. Ljus alstrar ström i en solcell, men månsken är så pass svagt att jag tror knappt att du kan driva något med det. Däremot kan man mäta spänning på en panel om den inomhus i ett rum utan fönster belyses med t.ex. lysrör, det vet jag av egen erfarenhet. Det är möjligt att man kan uppmäta en spänning om panelerna belyses med det svaga månskenet, och få en stöt om panelerna är oanslutna en växelrriktare och går som det heter på tomgång.
Det är säkert någon som provmätt vid månsken, sök på internet.

Så man kanske kan producera ström med sin solcellsanläggningen genom att belysa panerna på taket med bilstrålkastare, helljus då. Kanske någon redan har provat, sök på internet! Den 27 april kl. 05:31 ska månen vara som närmast Sverige, och då se om det blir en utslag på produktionen på växelriktaren.

Det har kanske spårat ur i denna tråd, trådstartarens fråga är en annan.
Senast redigerad av Haralt 19 april 2021, 10:13:22, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Starta en solcellsanläggning vid strömavbrott

Inlägg av Icecap »

Solceller fungerar mestendels som en strömgenerator.
Med ökande ljusintensitet kommer först spänningen som stiger mycket snabbt.

Strömstyrkan ökar rimligt proportionellt mot ljusintensiteten.

Så ett kyss kan man säkert få vid ganska låga ljusintensiteter och någon kapacitiv funktion finns rimligt säkert i ett solpanel, så det borde vara möjligt med en kännbar pärla.
Skriv svar