Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Vargklo
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 februari 2021, 18:29:02
Ort: Sigtuna

Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av Vargklo »

Jag håller på att felsöka och renovera en signalgenerator från 60-talet. Den är bestyckad med rör och har naturligtvis höga spänningar. Jag skulle gärna vilja mäta spänningarna från nätdelen för att se hur bra filterkondensatorerna filtrerar de olika spänningarna. Mitt nya Rigol oscilloskop har markeringen "400 V Max" som notering vid ingången. Men finns det risk att jag skadar oscilloskopet om jag mäter nätspänningar?

Jag använder en skyddstransformator, förutom vridtransformator, för inkoppling av singalgeneratorn, för säkerhets skull. Skulle det bli bättre om jag satte skyddstransformatorn för anslutning av oscilloskopet?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Vargklo 11 april 2021, 20:07:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur vågar jag mäta med oscilliskopet?

Inlägg av MadModder »

Rent spontant tycker jag du ska ha skyddstrafon kvar till apparaten du har öppen och petar runt i.
Det är ju från den du kan få dig en jäkel.

Ur oscilloskopets synvinkel spelar det ingen roll om det eller objektet under test är flytande.
Men, är oscilloskopet jordat ska du definitivt ha skyddstrafon till din signalgenerator.
En stor nackdel om du har skopet flytande (och ojordat) är att om något händer blir allt spänningsförande.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14821
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det kan också bli lite knasiga kapacitiva kopplingar om skåpet flyter, mot jord.
då den kapacitiva kopplingen är liten är det inga farliga strömmar. Men det kan få konsekvensen att din signal som kanske är några volt ligger och svävar på 230VAC så den kan vara lite svår att "vrida in" iom den är offsettad, beror lite på frekvens såklart.

Det var ialla fall det jag upptäckte på mitt gamla Phillips TV oscilloskåp (dubbelisolerat)

Känns bäst att köra GUT på skyddstrafon. (Grej Under Testning)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av grym »

400v är väl med 1:10 läge på mätprobarna
så 40v in

har man högre spänningar så bör man ha andra mätproblar som är ex 1:100 eller 100v ger 1 volt in i skopet
och som skall tåla ex 1000v

har man ok högspänningsmotstånd och bara ska kolla lite lågfrekventa saker kan man bygga probarna själv ,men fundera om man har kunskapen och prylarna för det
vaxfan
Inlägg: 848
Blev medlem: 6 juli 2011, 23:19:14
Ort: Stugun, Jämtland

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av vaxfan »

Koppla in en lågohmig shunt i serie och mät över shunten.
Eventuellt rippel kommer att finnas även där.
Vargklo
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 februari 2021, 18:29:02
Ort: Sigtuna

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av Vargklo »

Tack för bra förslag. Jag fortsätter att ha min skyddstrafo på GUT (Grej Under Testning), och är försiktig med oscilloskopet.

Mitt egentliga problem är hur jag kan veta om 70 år gamla elektrolytkondensatorer behöver bytas eller inte, då jag inte har något instrument för att mäta läckage på dem. Har ni stalltips på hur länge de kan tänkas hålla? På de radioapparater från 30- och 40-talet jag renoverar är det ju självklart att byta, men min signalgenerator som jag arbetar med nu är från 60-talet.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av limpan4all »

70 år gammal elektrolyt.
Jag skulle säga att det är >>99,9% chans att den inte längre håller sin specifikation...
Haralt
Inlägg: 2448
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av Haralt »

Det skulle alltså vara självklart att byta en elektrolytkondensator från 1940-talet, som nu är 80 år gammal, men inte en som är från 1960-talet "bara" är 60 år gammalt. Båda är väldigt gamla, tycker jag. Dessutom är väl inte elektrolytkondensatorer några dyra komponenter. Varför ens överväga att behålla dessa gamla elektrolytkondensatorer. Är det för att alla delara helst ska vara original och sant lika gamla som chassit?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av limpan4all »

En elektrolytkondensator av absolut bästa sort kan antas ha ungefär 30 års livslängd vid drift innan kapacitansen är nere på -50%. Det räcker för att många produkter skall fungera hjälpligt.
Om apparaten har förvarats svalt i tämligen konstant temperatur så har formeringen garanterat fallit ifrån, då kan en spänningssättning bli oproblematisk eller katastrofal (ren slump verkar det som, men det beror egentligen på kondensatortyp och den omgivande konstruktionen).
Så löd du bort kondensatorerna, formera dom utanför apparaten. Därefter skall de mätas upp för att se om de skall återmonteras eller bytas ut. Jag gissar på utbyte...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av Glenn »

Jag har förvisso elyter jag plockat ur saker jag skrotade som barn på 80-talet som fortfarande håller kapacitans inom spec.

Dom är alltså 50-60 år gamla.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av limpan4all »

ESR samt läckresistans också?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av Glenn »

Det är ju omöjligt att veta vad den var från början, även om man mot förmodan skulle hitta ett datablad från den tiden så står nog inte ESR med där ens.

Men jag blev riktigt förvånad att såpass många höll spec när jag på skoj mätte på kondingarna jag hittade en en oboyburk där en 8-10årig Glenn hade textat "stora elektrolytkondensatorer" :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av breflabb »

Jag har elektrolytar från början av 80 talet som är helt OK.
Man skall inte nedvärdera och åldersdiskriminera gamla komponenter.
Många av dom är så mycket tåligare än dagens nya
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Hur vågar jag mäta med oscilloskopet?

Inlägg av janno »

När det gäller gamla kondingar så kanske det finns nått matnyttigt att lära av Carlson https://www.youtube.com/c/MrCarlsonsLab ... =capacitor
Skriv svar