Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6090
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Biker »

Fribandena 27 och 69 kommer nog hålla ett stadigt grepp.

Åkeriradion skulle digitaliseras till Dmr på 400 men det är ett konkat nästan försök.
Gamla åkeririksarna har blivit 4 st förutom gamla 55 o 90

Så allt de gamla föesvinner ju inte till mobiltelefoni o dmr/tetra nätverk
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av SM0VDT »

Undra hur det egentligen ser ut inom andra föreningsområden med specialintressen. Har medlemsantal och intresserade sjunkit inom andra områden också.

Att intresset för radio avtar tycker jag inte är så konstigt med tanke på mobiltelefonutvecklingen. En smartphone funkar idag i princip överallt, den väcker inget intresse för radiodelen vad gäller förbättring. "Fascinationen" över radio finns inte längre. Det bara fungerar. Alla antenner är dolda också. Till och med bilstereons antenn i nya bilar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Marta »

Därför måste intressset väckas igen. Det enkla och begripliga måste visas upp. Riktig radio med analoga komponenter som kan förstås och hanteras. Hur dessa kan skapa kommunikation över hela världen helt utan infrastruktur. Bara med hjälp av de fenomen naturen bjuder på.

Teknikhobby har nog i allmänhet tappat i intresse. Konsten att stanna upp och ta tag i det begripliga är viktig. Kunna finna intresse i detta medan invecklingen rusar fram långt bortom vad amatörer kan greppa. Det kanske blir enklare snart, när gapet mellan elit och amatör fått växa till sig och bli riktigt tydligt.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av SM0VDT »

Jag tror inte att det är så lätt. I synnerhet inte vad gäller yngre förmågor. Jämförelsen kommer vara dagens teknik. Att då visa upp en simpel diodmottagare eller vad du nu tänkt dig fungerar nog inte. All elektronik förr gick praktiskt tagit att skruva isär och pilla med. Idag går det inte bara pilla upp en iphone som om det vore en transistorradio.

Det finns nog fortfarande intresse för teknikhobby, men den har ändrat inriktning och utformning lite. Mycket färdiga moduler idag t ex.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Glenn »

SM0VDT skrev: 21 april 2021, 19:06:54 Undra hur det egentligen ser ut inom andra föreningsområden med specialintressen. Har medlemsantal och intresserade sjunkit inom andra områden också.
Absolut är det så, "föreniongsdöden"..
Att intresset för radio avtar tycker jag inte är så konstigt med tanke på mobiltelefonutvecklingen. En smartphone funkar idag i princip överallt, den väcker inget intresse för radiodelen vad gäller förbättring. "Fascinationen" över radio finns inte längre. Det bara fungerar. Alla antenner är dolda också. Till och med bilstereons antenn i nya bilar.
Jag tror mer internet är "problemet", numera kan man kommunicera med likasinnat folk över nätet, även på andra sidan jorden.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Nerre »

SM0VDT skrev: 21 april 2021, 19:06:54 Undra hur det egentligen ser ut inom andra föreningsområden med specialintressen. Har medlemsantal och intresserade sjunkit inom andra områden också.
Jag tror det. Poängen med föreningsliv idag har gått förlorad. Det handlar inte längre om att tillsammans ägna sig åt ett gemensamt intresse, för de flesta handlar det mer om att "köpa en tjänst".

Även de föreningar som inte tappar medlemmar har problemet att de som är medlemmar inte vill engagera sig. Det vill "få ut nåt" av sin medlemsavgift.

Scouterna växer, mycket tack vare rekrytering och att man är öppna för alla.

Inom idrotten tror jag också det de klarar sig rätt bra från medlemstapp, föräldrar och deras barn vill att barnen ska bli som sina idoler, elitidrottare. Men de flesta föräldrar verkar hellre betala för arvoderade tränare än att ta tag i träningen själva.


En vinst med föreningar är ju att man gemensamt kan dela på kostsam eller komplex utrustning, eller göra saker som inte går att göra på egen hand (t.ex. spela nåt). Körsång tror jag lever och frodas också, delvis påhejat av diverse TV-program, men även att det är nåt man behöver träffas för att kunna göra.

Men idag är det inte så många intressen som kräver dyr utrustning, det är lättare att få tag på proffsutrustning till rimliga priser etc. Då kan man sitta hemma på sin kammare själv och pyssla med grejerna.

Så idag finns det för många ingen vits med att gå med i en förening, kontakt med likasinnade kan man få på Internet. T.ex. kan man på ett elektronikforum få kontakt med andra som är intresserade av elektronik. (Och precis som på föreningsmöten så händer det såklart att man också snackar om annat.)

Spel går att spela över Internet istället för fysiskt.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av AndLi »

Jag tror en stor anledning till att Padel har blivit så enormt populärt är helt avsaknaden av föreningsliv knutet till det, du betalar och spelar. Riskerar inte bli invald i någon styrelse, sälja lotter för att betala nya nät eller behöva ställa upp på någon städdag...
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av SM0VDT »

Flagpole skrev: 13 april 2021, 09:18:00 Det stod i artikeln att det enbart blir 56st nya radioamatörer årligen, siffran sjunker fortfarande och är förmodligen nere på hälften om några år, förmodligen blir fler klubbar nedlagda.
Är det verkligen att betrakta som så lågt? PÅ den gamla goda tiden när Televerket Radio och senare PTS sköte certifieringen så har jag för mig att det bara gavs ett eller kanske två provtillfällen om året och endast i Stockholm.
Jag tvivlar på att de tillkom fler amatörer förr än idag. Klubbarna vill såklart bara ha medlemmar...
SM4UKE
Inlägg: 103
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av SM4UKE »

56 per år är extremt få. Tänk på att det avlider folk också. Ett annat problem är att det tydligen är få numera som stannar någon längre tid i hobbyn. SSA har skrivit i något styrelseprotokoll att man bekymrat sig för att så få nyblivna blir kvar och vissa kommer aldrig igång.

Det var enormt många fler som blev amatörer förr. Toppen låg under mitten av 70-talet och kanske till slutet av 80-talet. Den stora ökningen kom när T-certifikatet kom som inte krävde telegrafikunskaper, det blev nog många PR/27 MHz som började med amatörradio då. Här kan gamla QTC studeras: https://www.aef.se/Amatortidningar/QTC/QTC_oversikt.htm Återkommande är nya amatörer.
Man kunde avlägga prov på flera platser än Stockholm, själv gjorde jag det på Televerket radio i Karlstad. Hur många provtillfällen det var per år vet jag inte men några månader fick man vänta. Det intressanta är att det inte blev någon direkt ökning av antalet nya amatörer när telegrafiprovet togs bort vilket många trodde det skulle bli. Minns inte vilket år det var. Kraven för att bli radioamatör har sänkts väldigt under åren så det är inte alls svårt nu. Och det behöver som sagt inte bli dyrt heller.

Det är väl helt enkelt så att amatörradio har haft sin storhetstid och lockar inte längre några breda massor. Ännu värre är det för lyssning av rundradio på MV och KV. Det var en väldigt stor hobby förr, kanske toppade det under 50-70-talet. Lyssnar man på rundradio på kortvåg finns väldigt få stationer kvar. För var det proppfullt. Det kostar för mycket att driva en stor sändare och lyssnandet har gått över till internet. Märkligt nog finns det ganska många kvar på mellanvåg nere i Europa och i USA. Rundradiolyssnandet har också samma problem som amatörradio: alla radiostörningar från prylar.

Jag tror det är lika bra att konstatera fakta och koncentrera sig på de som har ett genuint radiointresse. Se till att det finns information om amatörradio, att det finns bra undervisningsmaterial att ta del av online. Några kommer alltid att fortsätta men det är sannolikt bortkastad energi att försöka värva breda massor som ändå inte är intresserade. Något som troligen var väldigt korkat, som det redan skrivits om, är att man förmodligen tog död på mycket av repeatertrafiken på 2m genom subtoner/DMR/Dstar mm. En del av amatörradions själ har alltid varit användning av gamla apparater och dessutom var det nog många som helt enkelt inte tyckte det var värt mödan/kostnaden att köpa något nytt bara för att hänga med på den lokala repeatern eller montera in en radio i bilen. För de som inte är insatta i amatörradio var repeatrar på 2m VHF (även 70 cm UHF) relästationer som medgav rejäl räckvidd även med enkla apparater och fungerade som "snabbtelefon", även populärt för mobiltrafik. Vissa tyckte att radioamatörer måste ligga i framkant och fick för sig att man skulle krångla till detta enkla, och välfungerande, sätt att kommunicera genom att digitalisera det. Lite "Rakel wannabe" över det. :-) Talgrupper, koppling till internet mm. Subtoner var ett sätt att krångla till öppningen av repeatrarna genom att skicka med en lågfrekvent signal. En lösning på ett problem som egentligen inte existerade.
Flagpole
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 april 2021, 18:52:47

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Flagpole »

Jag kollade upp QTC nummer 1 från 1977, bara i denna tidning var det ca 250-300 nya radioamatörer. Det måste ha tillkommit 2-3000 nya radioamatörer årligen i slutet på 70-talet. Det är ganska många jämfört med förra årets 56st... :( Om jag förstått det rätt var det väldigt många som kom över från 27MHz på 70-talet, och billig utrustning från Asien sänkte priserna betydligt.

https://www.aef.se/Amatortidningar/QTC/ ... 1977_1.pdf

Priserna för att komma igång är nog ett problem idag, folk är inte intresserade av att köpa begagnat på samma sätt idag som förr. Idag tror jag dom flesta köper en IC-7300 med en LDG automattuner, nätadapter och en färdig antenn, cirka 20.000kr
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Bigstone »

Det är absolut en tuff tid för amatörradiosällskapet men tror att vi måste bli duktigare på att involvera oss mer och visa oss utåt.
Känns som om det inte var ett behov förr då mobilen och internet inte fanns och eller som i dess linda inte var så lättillgängligt för var och en som idag.
Då var det mer spännande på så sätt men också med självtilldragande kraft och hobbyn behövde inte annonsera sig utåt särskilt mycket, idag är läget helt annorlunda.

Scouterna är absolut en bra samarbetspartner i det här läget, samma sak gäller ju vid tävlingar där kommunikation i skog och mark där mobilen inte alltid är att räkna med.
Kanske lite mer engagemang från oss ut till skolorna på säg en friluftsdag? Jaga räv, låt ett gäng ungdomar göra uppdrag som kräver kommunikation, låt dem bli varse att det inte går att swipa eller chatta efter att strömmen varit borta i ett par dygn, de har ett enormt behov av kommunikation. PMR funkar ju utmärkt till sånt bla. .
Kanske ha en station där de får prova på att prata på 2m och HF ut mot Europa?
Sen är som sagt elektronik en bra inkörsport, min yngsta fick jobba med bla. BBC Microbit modulen i skolan och tyckte det var jättespännande.

Kan hålla med om att kommunerna verkligen har noll-koll på det där om kristänkande! Ringde in till mitt kommunhus och fick prata med Krisansvarige och fick det bekräftat, hen hade noll koll och tyckte att "det har nog FRO koll på i så fall"...... .."har nog FRO koll på" :bravo: !??! SUCK! Ja jo... iof.. men samtidigt är inte de så värst många... ju fler vi är tillsammans...
Men samtidigt har ju som sagt frågan lyfts allt med iom. "Om krisen kommer" har gått ut till alla hushåll och därigenom har även sk. "Preppers" sökts sig närmare hobbyn, 27, 31, 69 och 155MHz har inte alltid den räckvidd man vill ha och kan ju lätt bli fulla om det skulle krisa sig och de apparater som finns för dessa band oftast är rätt dyra ... frånsett 27MHz och PMR då där det fortfarande finns beg. som är rimliga i pris och även som nya om man inte ska ha SSB på 27MHz vill säga, de tenderar att sticka iväg rätt bra.
Nå väl, Preppers, fribands användare och scouter gör väl inte 2~3000 nya amatörer om året precis men det bidrar iaf. och det ger ringar på vattnet.

Även om ens liv idag är fullt med måsten och en massa annat privat tror som sagt på att engagemang och brinnande själar för det hela är superviktigt!
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av SM0VDT »

SM4UKE skrev: 22 april 2021, 07:26:42 56 per år är extremt få. Tänk på att det avlider folk också. Ett annat problem är att det tydligen är få numera som stannar någon längre tid i hobbyn. SSA har skrivit i något styrelseprotokoll att man bekymrat sig för att så få nyblivna blir kvar och vissa kommer aldrig igång.

Det var enormt många fler som blev amatörer förr. Toppen låg under mitten av 70-talet och kanske till slutet av 80-talet.
Okej, jag tänkte inte så långt bak i tiden.. :)
SM4UKE skrev: Man kunde avlägga prov på flera platser än Stockholm, själv gjorde jag det på Televerket radio i Karlstad. Hur många provtillfällen det var per år vet jag inte men några månader fick man vänta.
I vilket fall så borde det vara avsevärt enklare att avlägga prov idag.
SM4UKE skrev: Det är väl helt enkelt så att amatörradio har haft sin storhetstid och lockar inte längre några breda massor.

Jag tror det är lika bra att konstatera fakta och koncentrera sig på de som har ett genuint radiointresse.
Så är det nog. Enda anledningen till att klubbarna fokuserat på stora massor måste vara att få in fler medlemmar.
För egen del så är jag ingen föreningsmänniska, mer en ensamvarg. Och jag är nog inte helt ensam om det som radioamatör.. :doubt:
SM4UKE skrev: Vissa tyckte att radioamatörer måste ligga i framkant och fick för sig att man skulle krångla till detta enkla, och välfungerande, sätt att kommunicera genom att digitalisera det. Lite "Rakel wannabe" över det. :-) Talgrupper, koppling till internet mm. Subtoner var ett sätt att krångla till öppningen av repeatrarna genom att skicka med en lågfrekvent signal. En lösning på ett problem som egentligen inte existerade.
Nåja, nu är det ju inte något lokalt påhitt här i lilla svedala. DMR har ju tagit amatörradion med storm världen över, Även i icke Rakel-länder. Och det är förmodligen än mer utbyggt i andra länder. Men jag förstår vad du menar. Diskussionen var egentligen densamma på 90-talet med sjujävla CCIR-tutande. Egentligen tycker jag inte wannabe-fenomenen är så där jättekonstiga. För egen del har lyssnande varit ett mycket större intresse än att hålla låda. Och helt klart så fanns det förr intressantare trafik att lyssna på än amatörradio. Intresset för scanning har nog varit större för många och amatörradion har varit en del av det intresset rent naturligt. Med allt mindre att lyssna på så krymper den intressegruppen och jag tror det hänger ihop med nedåtgående amatörradio också för den delen. Så utan DMR och Rakel-wannabes kanske vi hade haft ännu mindre trafik på snabbtelefonbanden.. :)

Subtoner var nog delvis nödvändigt ur störningssynpunkt. Och så många har inte så otroligt gamla burkar att de inte fixar subton. En ny kinapuff går ju bara lös på ett par hundringar så i värsta fall får väl maskinparken utökas. Fast subtonsstrategin kunde kanske gjorts bättre.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Bigstone »

Lägger till lite mer positiva vibbar är ju att klubben VASA SK6DG (tror inte man ska tolka det som "VA' SA?!" :mrgreen: ) har återvänt från sin malpåse med 24 medlemmar som genast strömmade till. :tumupp: https://www.ssa.se/radioklubben-vasa-har-startat-upp/ Sånt är ju alltid kul att se, sen hade ju SI8AM dessutom återuppstått som SI9AM nyligen.
Noterades på vårt senaste medlemsmöte i förra veckan att vår klubb nu har kö till certifikatsutbildning till hösten igen, 10 st. pers. och ytterligare förfrågningar som troligen tillkommer till listan, detta trots att vi inte ens gjord reklam för en ev. kurs.

Tror att den webbaserade versionen av utbildning har givit mersmak och är det som tippar över funderingar som t.ex. "Det vore kul att få komma igång att läsa men efter jobbet vill jag bara hem.." då att åka till en lokal som ligger lite off från vanliga vägen hem med kanske resvägar som blir långa eller att de ack så värdefulla helgerna går upp i rök och familjen pockar på uppmärksamhet just då och istället kunna sitta i lugn och ro hemma.
Web + varvat med ett antal praktiska tillfällen ihop på plats på klubben eller ute i det fria för att få lite hands-on med antenner och PTT tryckande under uppsikt verkar tilltala.

Undrar om vi har folk här i forumet som ägnat tanken åt att ta cert? Kanske skulle slå ett slag här, någon som gjort det tidigare?

73 de SA5VOX
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av carpelux »

Jag har till och från haft lite funderingar på att ta cert. Inte så mycket för att sitta och prata med andra över radio utan mer för att få tillstånd att sända och labba med RF.
Det har dock aldrig blivit av pga olika orsaker. Kanske vore dags att ta tag i det...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nedläggning av KRAS, radioamatörerna i Kalmar

Inlägg av Glenn »

Jag har också haft funderingar, ända sen tonåren, sen fick jag en ny gnista för nåt år sen efter att ha gått en radiokurs på jobbet som jag tyckte var kul (och fick alla rätt på provet på), kollade upp lite lokala klubbar och utbildningar då men så kom corona ivägen.

Får väl se om det blir av nån dag.
Skriv svar