Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
owlinspector
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 april 2021, 15:22:36

Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av owlinspector »

NB: Jag är värdelös på ström och eldragning, det är därför jag ställer dessa frågor, för att se vad som alls är möjligt att göra. Kommer självklart att anlita en elektriker om det blir läge, tänkte inte dra nåt själv.

Jag pysslar med smide hemma. På senare tiden har jag tittat en del på att skaffa en induktionsässja (https://www.derekmelton.com/my-induction-forge) då det verkar väldigt smidigt samt ger fin lokaliserad värme i stålet.

Problemet är strömmen till en sådan. De enkla enfas 220V, 15 kW-modellerna (vilka inte ÄR på 15kW har det visat sig, det är bara en skum modellbeteckning, 7 kW verkar vara mer korrekt) som är överkomliga i pris är främst gjorda för den amerikanska marknaden. Där kör man med enfas och hög strömstyrka. Dom vill ha en säkring på iallafall 32A. Väldigt ovanligt - och dyrt - här i landet. Det finns en 25 kW-maskin (som återigen inte faktiskt är på 25 kW...) som går på 380V trefas och jag vet ifrån en bekant som har en sån att den är inga problem att köra på vanligt 16A trefasuttag. Dock så är den maskinen väsentligt dyrare.

Så, i smedjan har jag 16A trefas (huvudsäkring i fastigheten 20A). Finns det något sätt att köra den billigare 220V-maskinen på denna men fördela belastningen mellan de faserna så att inte säkringarna far all världens väg? Nån form av transformator eller annan mackapär som man kopplar in 380V/16A till och får ut 220V/32A (eller liknande, jag är som sagt usel på ellära). Blir det en jättedålig/komplicerad lösning som blir dyr och funkar dåligt? Isåfall så lönar det sig ju att helt enkelt köpa maskinen som går på trefas från första början.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av mrfrenzy »

Hur mycket skiljer det i pris egentligen?
Visst går det hitta en transformator som löser uppgiften, men det kostar ca 12 000 och kräver lite eftertanke vid monteringen.

Med denna kan man omvandla från 400V tvåfas till 230V "enfas" (tredje fasen och nollan används inte).
Med 20A huvudsäkring så kan du få ut 230V 34A

https://se.rs-online.com/web/p/autotran ... s/7387900/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet går det att transformera 3-fas till 1-fas - men såklart ska det en ganska särlig transformator till, givetvis svår att få tag i och med 7kW blir den stor, tung och dyr.

Räknar man ihop det hela brukar det bli samma pris att köpa en 3-fas maskin direkt, kanske även billigare.

Jag kan ha fel då jag går efter minnet men min logik säger mig att om man tar 3 transformatorer som matas med var sin fas och tar sekundärerna i serie blir utspänningen noll. Alltså är det ingen framkomlig väg att gå. Men jag har sett en transformatorkoppling som skulle klara biffen, den var dock mycket speciell.

EDIT: Lite efter med svaret.
owlinspector
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 april 2021, 15:22:36

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av owlinspector »

220V-maskiner kan man få för runt 7000:- medan de för 380V går på ungefär det dubbla. Men går en trafo som löser uppgiften på 12k så är ju valet lätt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av Icecap »

Detta med "vi tar en trafo" för att en amerikansk maskin är billig brukar sluta med att helheten blir en del dyrare än att köpa samma sak till vettig ström.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag hade hellre tagit en 400V maskin, då den förhoppningsvis har bättre isolering än en 220V USA maskin , då de har 110VAC mot jord, vi har 230VAC i 400V systemet.
Man tillverkar 220VAC med två 110V faser, helt ur fas så att säga.

Men om det är Kinamaskiner så... Det är en from förhoppning ialla fall. Köper du en hade det varit kul om du öppnat den och fotat insidan.

Men övrigas argument för 400V maskinen känns starkare.
owlinspector
Inlägg: 3
Blev medlem: 8 april 2021, 15:22:36

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av owlinspector »

Rikkitikitavi: Jo, dom görs i Kina. Men det är inga dåliga maskiner, används även utav flera "riktiga" (inte bara seriösa hobbypulare som jag) smeder i landet. Räknar inte med att köpa nån förrän runt sommaren, men kommer jag ihåg så visst kan jag skicka upp lite bilder...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av grym »

sannolikt så görs ju det om till likström direkt
så om det bara är en enkel likriktare utan pfc och massa avkänningar så skulle man kunna ordna en trafo som matar den mindre modellen med likriktad trefas istället för likriktad enfas

kräver dock en del för att få till det rätt

dock hadde jag personligen ändå valt 400v modellen för att slippa krabba
verkstaden
Inlägg: 572
Blev medlem: 2 mars 2018, 16:09:29
Ort: Burträsk

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av verkstaden »

En vanlig hederlig omformare då?
Thomas O
Inlägg: 51
Blev medlem: 2 november 2012, 17:38:54

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av Thomas O »

Arbetar inte induktionsvärmare med växelström?
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av JustNeed »

Ja, de arbetar med växelström, men med betydligt högre frekvenser än 50Hz.
Det vill säga, ofta likriktas strömmen i ett led i att omforma frekvensen.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av Teknikern »

Kan inte en lämplig start på ett gör-det-självbygge av induktionsvärmare av värstingsort vara en svetslikriktare och börja därifrån? Jag har lite tankar om en smältugn / härdugn och har en 3-fas likriktare på 200A som mest står oanvänd sen stora migsvetsen kom in i verkstan.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14826
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Definiera värstingsort?

På Ebay finns Kinavärmare som arbetar med upp till ca 2kW och 50VDC matning.

En riktig induktionsvärmare med högre effekt behöver 230VAC för att resonant kretsen skall klara att föra över effekt nog i kW+ till arbetsstycket.

Det kanske går med lägre spänning om man har väldigt bra koppling mellan induktionsspolen och arbetsstycket.

Men eftersom de flesta material tappar sin magnetism vid högre temperatur minskar överförd effekt och då återstår bara resistiva värmen från den inducerade strömmen och då behövs nog högre spänning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av grym »

verkstaden skrev: 9 april 2021, 01:20:55 En vanlig hederlig omformare då?
skulle funka

gäller bara att hitta en enfas växelströmsgenerator med lagom effekt och sedan trefasmotor för att driva den

i usa har en del sådant fast tvärt om, enfasmotor och trefasgenerator för dom som behöver ha trefas fast dom bara har en fas in till huset
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Trefas till enfas - fördela belastningen på alla faser?

Inlägg av säter »

Det är väl en svetsomformare "Teknikern" syftar på?
Skriv svar