Gammal skivspelare i jordat uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av danei »

Inte i nya anläggningar. Men de får installeras i gamla anläggningar.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bjaellerud »

Detta med brum nämndes.
I en sådan skivspelare som då borde ha en dynamisk pick up, finns ofta fyra trådar och en jord som ofta är skärm.
Kanske en femte tråd som går till skivspelarens hölje.
Så det går att koppla på flera sätt.
Men själva trådarna och skärmen från pickupen skall inte anslutas till någon jord eller hölje.
Jord från pickupen med dess skräm skall nå förstärkaren och jordas vid ingångsförstärkarsteget. Dvs inte i förstärkarens chassi.
Den femte tråden som förbinder chassina kan ihopkopplas, men bara om det behövs, vilket är svårt att bedöma.....
Gör man det kan det bildas en jordslinga i anläggningen med brum som resultat.
Sen kan det finns varianter av alltihopa...
En liten fulltransformator är en bra ide för den som vill undvika brum och ha hög elsäkerhet.

visst är det bra om alla vägguttag i lägenheter och hus numera skall vara jordade.

Roysan
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Glenn »

Hobbyisten skrev: 7 april 2021, 10:55:46 Å andra sidan kommer det att bli jordade uttag överallt så småningom, och när gamla prylar blir för gamla så är problemet löst.
Fast det lär inte ske inom överskådlig tid.

Jag har (tyvärr) i princip enbart ojordat hemma, ja förutom i kök och garage då..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av säter »

danei skrev: 7 april 2021, 11:54:48 Men de får installeras i gamla anläggningar.
Det var det jag menade.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av breflabb »

Nu har ni lyckats göra en hel HÖNA av en FJÄDER :bravo:
SimonAnd
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2021, 20:36:45

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av SimonAnd »

Bo.Siltberg skrev: 7 april 2021, 10:32:12 Nej, den är byggd för att användas i ett isolerat rum med enbart ojordade uttag. Den är byggd med enkel isolering där ledande delar på höljet "får" bli spänningssatt. Det är "ofarligt" eftersom det inte får finnas något i rummet som har kontakt med skyddsjord eller moder jord.

Spelar det någon roll i sammanhanget att jag tänkt placera skivspelaren i en del av rummet där förstärkaren (dubbelisolerad med europakontakt) är den enda apparaten i närheten?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av breflabb »

Du kan sova lungt, och njuta av dina raspiga skivor på det sättet
utan några som helst problem. Det finns alldeles för många paragrafryttare på detta forum
och som njuter av att komma med stora PEKPINNAR
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av säter »

Vi tar ett exempel.
På mitt kontor, när jag kom dit en gång i tiden, då fanns det bara ett ojordat vägguttag.
Efter några år tröttnade jag på det där och tog dit en elektriker som satte upp en massa nya uttag, alla jordade.
Rummet är ju det samma, då kan det ju inte vara farligt att fila av en stickpropp?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Hobbyisten »

För det mesta går det ju alltid bra, dock kan behövas lite "mindfullness" när man möblerar om man vet hur det fungerar. Detta forum läses av många och det kanske är lite olyckligt att påskina att det är helt ofarligt med dylikt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av TomasL »

danei skrev: 7 april 2021, 11:54:48 Inte i nya anläggningar. Men de får installeras i gamla anläggningar.
Nja, inte helt sant, enbart om enstka trasiga uttag behöver bytas, typ.
Dessutom beror det på lokaltyp också.
Gimbal
Inlägg: 7879
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Gimbal »

säter skrev: 7 april 2021, 16:21:27 Vi tar ett exempel.
På mitt kontor, när jag kom dit en gång i tiden, då fanns det bara ett ojordat vägguttag.
Efter några år tröttnade jag på det där och tog dit en elektriker som satte upp en massa nya uttag, alla jordade.
Rummet är ju det samma, då kan det ju inte vara farligt att fila av en stickpropp?
Risken blir att du har en del apparater med jordat ytterhölje och någon apparat utan jordat hölje (där du filat av kontakten) som kan bli strömförande vid felfunktion.
Då kan användaren få sig en pärla om han tar i båda apparaterna samtidigt, vilken inte skulle hänt om alla apparater var ojordade.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av säter »

Om jag gör en adapter som jag bara använder själv då?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av HUGGBÄVERN »

SimonAnd skrev: 7 april 2021, 15:31:04 Spelar det någon roll i sammanhanget att jag tänkt placera skivspelaren i en del av rummet där förstärkaren (dubbelisolerad med europakontakt) är den enda apparaten i närheten?
Min skivspelare har en icke-jordad nätkontakt av Europamodell. Troligen har någon bytt den gamla ojordade kontakten mot en en Europakontakt (hela sladden). Kan inte låta bli att notera hur mycket apparatur som har ojordade nätkontakter, vilket inte är en ursäkt att fuska.


<ironi>Sedan kan du ju byta den befintliga nätsladden mot en Furutech SnakeOil Legpulling VTLC-2 för 50.000:- och givetvis enbart använda signalkablar från Krishnamurti Cables och då givetvis vätskefyllda SnableCables med de-makropoliserat trevärt neptunion-tre-hexa-oxylat. Man kan köpa dem billigt på eBay för 470.000:-/meter. <ironi>
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av danei »

TomasL skrev: 7 april 2021, 16:35:10
danei skrev: 7 april 2021, 11:54:48 Inte i nya anläggningar. Men de får installeras i gamla anläggningar.
Nja, inte helt sant, enbart om enstka trasiga uttag behöver bytas, typ.
Dessutom beror det på lokaltyp också.
Nej, det är okej att byta uttag oavsett antal. Du får även göra mindre utökningar av installationen. Det kan finnas soeciella krav för vissa verksamheter. Men om det varit okej med ojordat så fortsätter det att vara det i normalfall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av TomasL »

SimonAnd skrev: 7 april 2021, 15:31:04
Bo.Siltberg skrev: 7 april 2021, 10:32:12 Nej, den är byggd för att användas i ett isolerat rum med enbart ojordade uttag. Den är byggd med enkel isolering där ledande delar på höljet "får" bli spänningssatt. Det är "ofarligt" eftersom det inte får finnas något i rummet som har kontakt med skyddsjord eller moder jord.

Spelar det någon roll i sammanhanget att jag tänkt placera skivspelaren i en del av rummet där förstärkaren (dubbelisolerad med europakontakt) är den enda apparaten i närheten?
Nej det spelar ingen som helst roll.
Låst