Gammal skivspelare i jordat uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SimonAnd
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2021, 20:36:45

Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av SimonAnd »

Jag har köpt en skivspelare från 70-talet och är lite fundersam hur jag ska göra eftersom samtliga uttag i min lägenhet är jordade. Har fått rådet att ful-fixa detta genom att skära till kontakten från skivspelaren så att den går in i mitt vägguttag, vad finns det för risker med detta?

Det finns delar av metall på ovansidan av skivspelaren och jag har tänkt jorda den till förstärkaren genom en RCA+jord-adapter från DIN-kontakten som går från spelaren. (Förstärkaren är från -99 och har en europakontakt)
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bjaellerud »

Den är en gång byggd med tanke på att inte behöva skyddsjord.
Själv skulle jag öppna och titta, finns exvis tvåpolig strömbrytare, är 230 V ledningar dubbelisolerade och förankrade. Samt av den typen som tål hög temp.
230 V ledningarna skall inte kunna hamna på elelr nära en komponent som kan bli varm, trafo eller motorn.

Är den S-märkt som var ett krav från den gamla goda tiden?

Enklast är nog att byta nätsladd till en med Europaplugg. Sådana finns på ex BILTEMA.

Sätter du på en jordad sladd med jordad stickpropp, skall gulgrön då anslutas till metallhöljet, och dess alla delar.
Den gulgröna skall vara den sista som slits loss om någon snubblar på sladden.

Roysan
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av TomasL »

Och om man jordar skivspelaren får man garanterat en massa nätbrum.
Det brukar finnas en separat kabel på skivspelare för anslutning till förstärkarens jordanslutning.
På så sätt får man inga oönskade jord-loopar och undviker brum.
SimonAnd
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2021, 20:36:45

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av SimonAnd »

Tack för svar, jag kanske får ta och öppna upp den och ta en titt.
Finns det några nackdelar med att skarva till den gamla (gjord i mjukt material så det går nog lätt) jämfört med att sätta på en ny europaplugg?

Här är två bilder på spelaren och kontakten, är detta S-märkningen?
Bild Bild
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av breflabb »

Den proppen är inte jordad, så vist kan du skära i plasten för att passa i ett jordad uttag.
Och man skall inte ha jord, den extra tråd som följer med skivsp. är signaljord, inte samma som nätjord
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av grym »

ett rimligt allternativ är en 230/230 skyddstransformator 10w är inte mycket
fördel är att man även kan slänga i störskyddsfilter med bra filtrering, nuförtiden är ju 230 ganska smutsig och för oväsen

kan ju göras med två 230/24v trafos runt 20w och ha filter på alla tre sidorna

230v till 24v sedan matar man nästa trafo med 24 på 24v lindningen och får ut 230v igen
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av breflabb »

Bara i år har jag lagat 8 St, och har inte haft problem med brum
på någon av dom. Samma sak förra året, har fått fart på runt 10St.
Inga problem. Så varför skall man krångla till det i onödan .
Däremot så skall man inte köpa dåliga kablar mellan skivsp.och förstärkaren
Tunna o dåligt skärmade kablar finns det gott om nuförtiden
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Bo.Siltberg »

SimonAnd skrev: 6 april 2021, 20:47:12vad finns det för risker med detta?
Det bryter mot den allra heligaste internationellt erkända grundprincipen för skydd mot elchock, och du har i praktiken fördubblat risken för att dö.
Bjaellerud skrev: 6 april 2021, 21:01:31Den är en gång byggd med tanke på att inte behöva skyddsjord.
Nej, den är byggd för att användas i ett isolerat rum med enbart ojordade uttag. Den är byggd med enkel isolering där ledande delar på höljet "får" bli spänningssatt. Det är "ofarligt" eftersom det inte får finnas något i rummet som har kontakt med skyddsjord eller moder jord.
Bjaellerud skrev: 6 april 2021, 21:01:31Själv skulle jag öppna och titta, finns exvis tvåpolig strömbrytare, är 230 V ledningar dubbelisolerade och förankrade. Samt av den typen som tål hög temp.
230 V ledningarna skall inte kunna hamna på elelr nära en komponent som kan bli varm, trafo eller motorn.
Tvåpolig strömbrytare spelar ingen roll, men resten är bra saker att titta på. Jag tror säkert att man kan göra bedömningen att skivspelaren håller tillräcklig isolering att den kan betraktas som dubbelisolerad, och därmed kan man montera en ojordad stickpropp. Förhoppningsvis är den remdriven. Är den direktdriven vet jag inte hur man ska bedöma isoleringen mot motoraxeln och skivtallriken.
breflabb skrev: 6 april 2021, 21:52:23Den proppen är inte jordad, så vist kan du skära i plasten för att passa i ett jordad uttag.
Nej det är ett mycket dåligt råd. Se ovan. Stickproppen är avsedda för gamla isolerade rum med ojordade uttag. Det finns en avsikt med att den inte passar i skyddsjordade uttag, för apparaten får inte användas i rum med skyddsjordade uttag.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av danei »

Det är skillnad på kraven beroende på om det är rund eller platt ojordad kontakt. De med rund kontakt får bara användas i ojordade miljöer. De med platt har krav på dubbelisolering. Så det är inte enligt reglerna att byta kontakt till en platt, eller att karva ur den befintliga.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av säter »

Jag har samma problem själv.
Det är ett jäkla oskick att man numera monterar jordade uttag, där det tidigare dög med ojordade.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av Hobbyisten »

Å andra sidan kommer det att bli jordade uttag överallt så småningom, och när gamla prylar blir för gamla så är problemet löst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av mrfrenzy »

Ja man får ju bygga om de gamla apparaterna som man vill bevara, det finns några olika sätt som alla kräver en del kunskap:
* Jorda alla metalldelar
* Se till att allt beröringsbart blir dubbelisolerat
* Bygg in en isolertransformator
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av hcb »

>* Bygg in en isolertransformator

Just för en sådan lågeffektapparat är nog det det enklaste (och säkraste). Jag antar att det är tillräckligt säkert med två st, säg, 230 V : 24 V transformatorer kopplade "rygg mot rygg". (Eller 12 V eller vad som nu ligger i skrotbingen.)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av säter »

Har kraven för nyinstallation av ojordade vägguttag ökat med åren?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45174
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Gammal skivspelare i jordat uttag

Inlägg av TomasL »

Ojordat är inte tillåtet längre om det inte är uttag enbart avsedda för europaproppae
Låst