Driva 12v fiberdosa från bilbatteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 573
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Driva 12v fiberdosa från bilbatteri

Inlägg av Synesthesia »

Jag använder själv 12V bil-batterier (fast 2 i serie så det blir 24V) som batteribackup till en server som dra ca 20W, där har jag en isolerad DC/DC omvandlare som gör om det till 12V (använder moderkort som går att köra på 12V in). Föredrar isolerade DC/DC-omvandlare dels för att om de ger inte full spänning ut om switchtransitorn går sönder, dels vill jag ha isolation för störningar och annat. Det har fungerat problemfritt i kankse 5 år nu. DC/DC omvandlare har även den fördelen att inspänningen kan variera mellan både lägre och högre än utspänningen.

Detta kanske kan passa:
För 12V batteri och 1A ut: Mean Well PSD-15A-12
Om det går med 3.75A (se vad det står på routern) kankse denna kan passa: Mean Well PSD-45A-12
(Jag har tänkt göra samma sak själv med fiber och router och använda omvandlare i samma serie fast för den batterispänning jag har själv)
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5739
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Driva 12v fiberdosa från bilbatteri

Inlägg av hcb »

>Jag behöver få ut 5A
Se om du kan kontrollmäta eller på annat sätt ta reda på den exakta strömförbrukningen. Spontant tycker jag att 5A vid 12V låter mycket; det är i storleksordningen 60W värme som skall bort. Jämför med värmeutvecklingen från en 60W glödlampa.
Draktass
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 april 2021, 14:19:09
Ort: Sthlm

Re: Driva 12v fiberdosa från bilbatteri

Inlägg av Draktass »

Tack för svar och synpunkter!

Nerre skrev: 7 april 2021, 12:15:05 Dioderna är väl inte energieffektiva? Det blir väl en förlust som är spänningsfallet gånger strömmen?
Jag vet inte. Jag kan väldigt lite om elektronik. Om det är strömmen * spänningsfall så låter det oeffektivt med mycket värmeutveckling.

AndLi skrev: 7 april 2021, 12:33:03 Har du mätt vad de verkligen gör av med? en fiberdosa som ligger och drar 12V 4A konstant låter extremt.. 50W borde bli en del värme...
Nej jag har inte mätt vad de gör av med. Fiberdosan kan omöjligt förbruka 4A då dess adapter är på 1A. Troligen gör den av med betydligt mindre. Routern har en adapter på 4A och peakströmmen ligger säkerligen strax under 4A. Jag tänkte att om jag dimentionerar utifrån adapernas rating, så har jag en rimlig marginal. Fiberdosans ström går säkert lätt att mäta upp, men den är ju marginell i sammanhanget. Peakströmmen på routern är inte lätt att fastställa (den måste ju vara avhängig av konfiguration, belastning, VPN, mm).

säter skrev: 7 april 2021, 12:34:59 Vad är orsaken till att man vill ha batteridrift?
UPS - jag vill ha fungerande internet vid strömavbrott.

Synesthesia skrev: 7 april 2021, 12:55:54 Detta kanske kan passa:
För 12V batteri och 1A ut: Mean Well PSD-15A-12
Om det går med 3.75A (se vad det står på routern) kankse denna kan passa: Mean Well PSD-45A-12
Tack för tips. Jag ska kolla närmare på dessa ikväll.

hcb skrev: 7 april 2021, 13:40:16 Se om du kan kontrollmäta eller på annat sätt ta reda på den exakta strömförbrukningen. Spontant tycker jag att 5A vid 12V låter mycket; det är i storleksordningen 60W värme som skall bort. Jämför med värmeutvecklingen från en 60W glödlampa.
Fiberdosan kan jag nog mäta upp. Routern däremot . . . Den drar knappast 4A kontinuerligt, men kan nog peaka strax under de häradet.

Nu gick jag och kollade routern: 12v 3,5A står det på baksidan. Så säg att jag klarar mig på totalt 4A (0,5A fiberdosa och 3,5A router)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Driva 12v fiberdosa från bilbatteri

Inlägg av Klas-Kenny »

Diod respektive DC/DC blir nog likvärdigt i effektivitet.

Med 13V matning och 1,5V diodspänningsfall kommer man att elda upp omkring 1,5/13=0,12 alltså 12%.
Och med en DC/DC med 90% verkningsgrad eldar man upp 10%. Så ingen större skillnad. :)
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Driva 12v fiberdosa från bilbatteri

Inlägg av Glycol79 »

Jag vill inte låta negativ nu och detta kanske beror på var i landet man bor osv. Men jag har varit i en hel del fibernoder och de som har batteribackup har varit de som ingår i stamnätet och förser radiomaster och liknande med uppkoppling.

Fiber till privatkund har väldigt sällan någon form av batteribackup. Jag kan inte ens minnas att jag har sett det nu när jag tänker efter. Bästa alternativet är väl att hålla liv i routern och ha ett 4g modem och automatisk fallover till det.
Mobilnätet där jag bor brukar fungera i någon timme efter strömavbrott, efter det plockar man fram den gamla kommunikationsradion om man vill snacka med någon.
Draktass
Inlägg: 6
Blev medlem: 6 april 2021, 14:19:09
Ort: Sthlm

Re: Driva 12v fiberdosa från bilbatteri

Inlägg av Draktass »

Vi har haft flera strömavbrott. Vid var och ett har fibern fortsatt att fungera.
Skriv svar