Wifi-router för många samtidiga användare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

Har ett antal Wemos D1 mini som kör mqtt mot en broker på en Raspberry Pi 3B.
Denna Rasberry Pi 3B används även som accesspunkt/router installerat enligt
https://thepi.io/how-to-use-your-raspbe ... ess-point/.

Det fungerar som det ska men har uppenbarligen en begränsning av hur många
samtidiga användare det kan vara. I fallet med Raspberry Pi 3B verkar gränsen vara 15.
15 fungerar utan problem men startar man en till så skiter sig hela systemet.

Har även provat med en Rasberry Pi 4 men den klara inte ens 15st.

Har googlat en del angående detta och inser att en Raspberry Pi visserligen
kan fungera som accesspunkt/router men att den inte är en bra sådan.

Då undrar jag om det är någon som vet om någon wifi router som är bra
på att hantera kanske upp mot 50 samtidiga användare utan att det
för den skull kostar skjortan och två par byxor. Det gäller hobbyverksamhet.
Den info som jag hittar hos tillverkare handlar mest om streamad video
och internet, och att hastigheten påverkas osv. Det är ganska ointressant.

Räckvidden är inget problem, allt finns i en lokal på ca 30 kvadrat.
Datan som skickas är försumbar, men dom skall ju vara uppkopplade hela tiden
eftersom det gäller tvåvägskommunikation.
Kulla
Inlägg: 1266
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Kulla »

Enda begränsning jag ser där är antalet av IP som delas av dhcp, inget annat. Finns ingen anledning den ska inte klara mer än 15.

Ett enda "problem" med att använda RPi eller något annat som router/ap brukar vara när enheter bakom öppnar för många portar utåt, upnp, då minne brukar försvinna, men där snackar vi om mer än 20k öppna portar för typ 4gb minne eller nåt.

Vad exakt händer när hela systemet "skiter sig"?
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av WhyNotOnMars »

Intressant att det blir så i verkligheten med så få enheter, trodde det var någon slags skröna... Skulle vara intressant att veta om det är WiFi-delen eller router-delen som sätter begränsningen.

Jag har sett siffror på accesspunkter, t ex https://community.tp-link.com/en/busine ... opic/99734 för TP-Link som har antal klienter från 25 upp till 100 beroende på accesspunkt, men jag har alltid trott att det mer handlade om klienter som beter sig som klienter i "genomsnitt" gör i t ex ett hotell (lite surfande, läsa e-mail, lite youtube osv), snarare än IoT-enheter som ju bara brukar sända några hundra bytes då och då.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

Om man har 15 enheter igång och det fungerar, när man startar den sextonde kan den inte kopplas upp utan försöker igen
efter , typ 5 sek, vilket slöar ner systemet kraftigt, till oanvändbarhet.
Att starta systemet med 16 enheter går i princip inte, några enheter kopplas upp men kan knappt användas.

Har ställt in pajen på 100 adresser och mosquitto-brokern har väl mer än 100 som default.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

Någon skröna är det nog inte, räcker med en enkel googling.
Har läst rätt mycket på olika paj-forum och om man tar dom som verkar veta något
så finns begränsningen troligen i drivrutinen till wifi-chippet.

Men som en annan användare skrev:
Ska man ha en fast installation så är Raspbery Pi inte ett lämpligt val,
använd en router/accesspunkt som är gjord för ändamålet.

Och jag skall ha en fast installation.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

Enligt WhyNotOnMars länk ang Tp-link så svarar ju Tp-link så här:

About how many client can connect to a EAP, we suggest the below value.
EAP245 v3 80-100
EAP225 v3 60-80
EAP115 v4 30-50
EAP110 v4 30-50
EAP225-Outdoor v1 60-80
EAP110-Outdoor v3 30-50
EAP235-Wall v1 40-60
EAP230-Wall v1 40-60
EAP225-Wall v2 40-60
EAP115-Wall v2 25-30
These are the reference value. We still need to think about the client application traffic. The larger the traffic, the fewer the number of simultaneous online clients.

Och längre ner svara en annan användare så här:
But keep in mind that you can serve only about 25-30 users per frequency band (thus increasing the limit to 50-60 users for the EAP245) until saturation will appear.
This will happen with any AP, it's not specific to a certain brand.

Är ju inte helt enkelt, det här :shock:
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av agehall »

Jag tror inte jag förstår hela scenariot du försöker åstadkomma, för mig låter det rätt udda med så många trådlösa enheter på så liten yta men om allt du vill är att du ska kunna koppla upp enheter utan allt för stora prestandakrav, så lär det gå utan större problem.

Om du vill ha bra prylar utan att betala skjortan för dem så rekommenderar jag varmt att du kikar på MikroTik. Mycket av deras enheter skulle nog kvala in som "enterprise grade" utan att kosta som det. Jag tror det kommer ge dig mycket större möjligheter att lyckas än om du köper konsument-skräp eller försöker köra med RPi-enheter.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

Udda är kul :D
Ska kolla på MikroTik om dom har någon info om saken.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Nerre »

Det är väl två gränser det handlar om.

Det ena är hur många enheter som kan dela på samma kanal.

Det kan vara så att accesspunkten har en i storlek begränsad tabell för antalet anslutna klienter (den måste ju hålla reda på vilka som är uppkopplade och inte). Men mest troligt är väl att det blir en prestanda-fråga.

Det andra är antalet enheter som DHCP-servern kan dela ut IP-adresser till, och där är det rätt tveksamt om det finns nån praktisk begränsning i det här fallet.
ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja skall den ha en tabell över alla saker som inte är uppkopplade lär det bli en rejäl tabell.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

Kollade lite grand på MikroTik's forum ang max anslutna användare och en från supporten skriver:

max-station-count is one thing, another is - how many clients can connect, and AP would still be usable.
Usual answer is around 40 clients, and then you can test and see if adding more clients does not degrade experience for users. If usage is decent you could go up to 50 or even 60 authenticated users.

Över det så rekommenderas flera accesspunkter. Men jag bör klara mig med runt 40, så det bör räcka med en.
Att det är en prestandafråga är jag med på, och då är pajen rätt klen.
Men frågan är vad man ska köpa utan att råka ut för samma sak?
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av WhyNotOnMars »

Jag tror ju fortfarande vilken som helst gammal router klarar 50 IoT-enheter som knappt skickar någon data, men jag är kanske naiv... Hade inte läst ditt första inlägg ordentligt, att det var en RaspberryPi som var accesspunkt, och i det fallet kan jag ju förstå att det kan finnas en låg begränsning.

Med "inte kostar skjortan och två par byxor", hur mycket menar du då att du kan lägga på det? Jag har TP-Link EAP245 (det är ju en "ren" accesspunkt, inte en router), och jag tycker ju att priset är ok på 929 kr och den ska enligt TP-Link själva klara uppåt 100 enheter, men den kostar ju mer än vad jag betalar för en skjorta och två par byxor :) Men andra kan köpa en massa accesspunkter för det priset utan att komma upp i samma antal klädesplagg :)

Så mitt förslag är annars att kolla om du inte kan få tag på någon gammal router med 802.11n. Det borde gå att få i princip gratis på t ex Blocket eller av någon kompis, företagen skickar ju med routrar till höger och vänster när man tecknar upp sig för bredband t ex.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

En tusenlapp är ok, men flera börjar väl svida :(
Pajen skall ju vara kvar som mqtt-broker, skall den agera router också då, och anslutas med kabel till ap:n?
Det bör väl fungera? Som ni märker är jag rätt kass på sånt här :?
agehall
Inlägg: 425
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av agehall »

Jaha, är det IoT-enheter vi pratar om? Då skulle jag säga att detta är en icke-fråga. Du kommer aldrig att få en kund-support att säga att 50+ enheter är OK på en accesspunkt för de tänker att det måste fungera om du har så många användare som sitter och kollar på YouTube i 4K samtidigt. Det är inte vad dina enheter kommer pyssla med.

Köp vadsomhelst (jag rekommenderar fortfarande MikroTik över konsumentprylar) och se till att du har en tillräckligt stor DHCP pool och kör NAT i den så ska det inte vara några som helst problem i praktiken.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Wifi-router för många samtidiga användare

Inlägg av Skogen »

Jag köper nog en TP-link Archer AX1500 trådlös router från Kjell
Kjell&Company: 62755
Bra pris och skulle det mot förmodan inte funka så kan jag ta med den till
sommarstugan, det är fiber på ingång där :)
Skriv svar