Min mus fungerar dåligt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av ajje »

Jag kan kolla imorgon om jag har en PS2-mus i skrothögarna i källaren, då kan du hämta en helt gratis i Smedjebacken :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av säter »

swesysmgr skrev: 31 mars 2021, 20:13:36 119:-+ frakt från Conrad, med rätt kontakt.
Fungerar det bra med Conrad?
Jag har aldrig handlat där tidigare.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av swesysmgr »

Alltid fungerat bra tycker jag, samma service och leveranstider som vilken större svensk ÅF som helst.

Eftersom de är billiga, köp en extra PS/2 att ha på lager ifall du tänkt fortsätta med dem.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av säter »

Givetvis köper jag 2-3 stycken i sådana fall.
Frakten lär ju bli det samma.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av säter »

En kompis skulle ändå beställa från Conrad.
Då fick han ta med två råttor åt mig.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av säter »

Nu har jag fått råttor på kontoret. :)
Skämt åsido, nu ska jag testa en av dessa.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av säter »

Jag får fasen inte i kontakten i bläckfisken.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av swesysmgr »

Testa den i en P4 maskin med PS/2 först? Bra belysning brukar vara grejen när man skall plugga i kontakter där det är trångt :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av säter »

När jag försökte montera kontakten, vred jag samtidigt som jag tryckte på i hopp om att hitta rätt läge.
Det visade sig ödesdigert.
Alla stift hade lagt om kull sig lite.

Med bättre belysning lyckades jag montera den andra råttan, och den fungerar perfekt.
Jag har i och för sig inte testat på de andra datorerna.
MiaM
Inlägg: 9908
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Min mus fungerar dåligt

Inlägg av MiaM »

Tre sidospår till denna antika tråd:

Tydligen så är det fortfarande vanligt att åtminstone USB-tangentbord även stödjer PS/2-protokollet. Nån tog väl fram en krets specifikt för att tillverka tangentbord när USB var nytt, och så har den kretsen massproducerats sen dess och används nog än idag. Vet inte om detta även stämmer för enklare möss?



Det finns adaptrar för att köra moderna möss mot gammeldatorer. Tror inte det finns för dator med PS/2-musport, men däremot finns det till Amiga och Atari ST vilket elektriskt är samma som "bussmus" för PC och diverse andra äldre musanslutningar. (På Amiga, Atari ST och Apollo/Domain används DE-9 med olika pinouter, PC använder oftast åttapolig mini-din, Luxor ABC 1600 använder DA-15 och det finns säkert fler varianter på detta). AutoCAD klarar nästan säkert bussmus men det är kanske inte helt lätt att få tag på ett sånt kort till en PC och om du hittar ett så kanske du ändå inte har lediga kortplatser. Dessa kort fanns dels som multi-I/O-kort (ganska ovanliga) och dedikerade kort (ofta märkta Microsoft) (bara halvovanliga).

I princip bör man kunna ansluta en "bussmus", eller något som emulerar en sån mus, via optokopplare till platsen där läsgafflarna brukar sitta i en PS/2-mus. Det blir en lite krånglig dubbeladapter men fungerar garanterat med alla USB-möss.

(Reservation för att jag inte är säker på att adaptern jag tänker på faktiskt stöder USB, det skulle kunna tänkas vara så att den i sig bara stöder PS/2).



Angående ergonomi så kan man ha tangentbordet ett par decimeter in på bordet och ha musen mellan sig och tangentbordet. Då kan man ha hela underarmen på bordet och dessutom inte behöva flytta armen särskilt mycket för att växla mellan mus och tangentbord.
Skriv svar