Läsa av elmätare optiskt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av FormerMazda »

Många elmätare har ett optiskt öga för avläsning, alltså inte den LED som ger pulser per kWh.
Men jag hittar knappt ens hemmapularexperiment för avläsning av detta optiska gränssnitt, än mindre kommersiella produkter.
Helst vill jag ha nåt som läser optiskt, och ger mig iallafall mätarställningen via MBUS.

Nån som sitter på erfarenhet kring detta?
Min google-fu tog slut i ämnet..
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag hittade lite info & mätar-hackers för 2 år sedan:

viewtopic.php?p=1426979#p1426979
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av FormerMazda »

Det jag har hittat är att de mätare jag är intresserad av att läsa med största sannolikhet pratar IEC 62056-21, och då oftast via ögat utan att bryta plomberingar.
Men det är konstigt tunt på marknaden med färdiga lösningar, och inte ens DIY hittar jag nåt vettigt på. Bara nån tråd med nån som lyckades lite.
Kan också vara att man måste skicka en nyckel för att få tillbaka data, den är låst alltså.

Tackar för länken krokodil, ser dock inte ut som det jag söker?
Oklart protokoll som läses via RJ11-anslutning?
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av ffredrik »

Jag kom i kontakt med något liknande för en del år sedan, fast för gasmätare. Man kunde bl a göra update av firmware och inställning av diverse parametrar via den optiska länken, och den delen av protokollet var krypterad. Jag antar att all kommunikation är det.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av rvl »

Har inte satt mig in i detta på djupet, men läste litet när jag såg att våra vattenmätare hade optiskt interface. (Menar inte displayen, som ju också är ett "optiskt interface".) För att interfacet ska aktiveras, så krävs det en magnet på rätt ställe i avläsningsadaptern. Helt förståeligt att spara på strömmen i en apparat som ska gå på ett batteri i flera år. Mätarinfon sänds på RF också, men det är krypterat.

Det kanske sitter reedrelä för att aktivera funktionen även i elmätare med bättre energitilgång?
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av StureS »

Det optiska öga du talar om används för omprogrammering, dvs det är en ingång, inte en utgång. Lysdioden som blinkar är en utgång och kan användas för energimätning.
https://www.telge.se/el/om-elnatet/din-elmatare/
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av Krille Krokodil »

Nä, det seriell tvåvägskommunikation i optiska ögat och på Aliexpress hittar man transceivers för $20 om
man inte vill öppna plånboken på vid gavel och köpa Kamstrups orginal. Här är protokollet:

https://products.kamstrup.com/documents ... 9d600a.pdf
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av FormerMazda »

Ögats användningsområde skiljer säkert från mätare till mätare. Men Krilles ord känns mer som standard för vad ögat är till.
Och den PDFen var riktigt matnyttig! Ska nog knåpa ihop ett öga, eller köpa ett nånstans ifrån. För att testa om inte annat. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av rvl »

Ja, £250+ för en original Kamstrupläsare vill man inte betala bara för att "testa litet". Programmet för datorn sades vara gratis, men verkar kräva att man åtminstone registrerar sig innan man kan ladda ned nånting från Kamstrup. (Våra vattenmätare är just Kamstrup.)
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av FormerMazda »

Jag har googlat en himla massa nu, och detta förstår jag inte..
Inte ens aliexpress eller liknande har dessa IR-USB/RS kablar till ett rimligt pris!?
Det är ju inte direkt nåt avancerat eller exotiskt vi pratar om, en fotodiod och en IR-diod. Mot nån form av RS/TTL signalnivå är det ju knappt en några kringkomponenter att tala om.
Men allt jag hittar är helt konstigt dyrt.

Näe, får bli en tillverkning av egen kabel för att testa med.
Sen antingen leja ut småserietillverkning eller bita i det sura.

Ska bara se om det går att googla fram en våglängd på denna IR-port, eller finns det nån standard det sannolikt är som nån känner till?
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av janno »

Något "off topic".
Om du inte redan fått ny elmätare så kommer den du har nu att bytas innan 2025 och du kommer få tillgång till en HAN port.
Se följande tråd på byggahus.se https://www.byggahus.se/forum/threads/e ... ra.384608/
StureS
Bannad
Inlägg: 278
Blev medlem: 25 oktober 2020, 14:05:11

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av StureS »

FormerMazda skrev: 30 mars 2021, 07:21:49 Ska bara se om det går att googla fram en våglängd på denna IR-port, eller finns det nån standard det sannolikt är som nån känner till?
Läs ffimons inlägg på https://forum.arduino.cc/index.php?topic=147239.0.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av FormerMazda »

Janno - Inte direkt offtopic ändå. Har läst om denna HAN-port, och den hade varit najs att ha redan nu, men som du säger så ligger den några år bort..

StureS - Har snubblat förbi dom trådarna, men inser att DIY är min väg nu, så jag ska läsa om lite noggrannare. :)
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av janno »

Såg att du bodde i Tranås, du kan ju kolla med elnätsbolaget när din mätare är planerad för byte, har du tur kanske du kan få den bytt tidigare eftersom du visar intresse att använda de nya funktionerna.

https://tranasenergi.se/privat/elnat/matarbyte/
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Läsa av elmätare optiskt

Inlägg av FormerMazda »

Jodå, har pratat med dom. Och om en fem år kanske det var bytt. :)

Efter mycket googlade och läsande, det lutar åt att jag får bygga mig detta interface själv..
Hittar lite enstaka saker på obskyra siter för ohyggliga summor, för vad som i slutänden är två dioder och kanske en omvandling till RS232 eller nåt. :?
Skriv svar