ABS sensor - eletriskt fel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Mygg@n »

Ser ut som att det är denna typ med magneter i lagret
Det sitter magnet/magneter inne i hjullagret som sensorn känner av, det händer att dom lossnar/går sönder inne i lagret vilket medför lagerbyte.

Men eftersom du verkar ha elektriskt fel så kan det vara kallödningar i abs boxen på inkommande kontakt, vanligt fel på volvo med bosch boxar och gissar att det drabbar fler märken mer å mer.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av pavan »

Ok jag har förstått att mäta upp resistans är det som behöver göras till att börja med, både på modul sidan och sensor sidan då? Hur är det med risk för bilens elektroniska komponenter, för multimetern skickar väl lite spänning ut i kablarna när man mäter resistans, eller hur funkar det? Vad ska man börja på för läge, har 200, 2000, 20K, 200K, 20M, och 200M på multimetern?

ABS sensorerna på vår bil är med 2 ledare. Har kommit fram till att det är aktiva sensorer, och inte passiva.

Förresten, jag testade lite fort och hade motorn på men rullade inte, under ca, 1 minut tändes inte ABS lampan, förutom den intala självtestet. Så det kanske verkar som att den tänds först när man börjar rulla, om det nu är någon ledtråd?

Jag kan absolut ha förstått fel, men jag läste häromdagen följande på Hella´s hemsida (dom är väl kända för bilbelysning tror jag va):

Active wheel speed sensors
Operating principle
The active sensor is a proximity sensor with integrated electronics that is supplied with a defined voltage from the ABS control unit. A multipole ring can be used as an impulse wheel while at the same time being integrated in a sealing ring of a wheel bearing. Inserted in this sealing ring are magnets with alternating pole directions. The magneto-resistive resistors integrated in the electronic circuit of the sensor detect an alternating magnetic field when the multipole ring rotates. This sinusoidal signal is converted by the electronics in the sensor into a digital signal. It is then transferred to the control unit as a current signal using the pulse-width modulation method.

The sensor is connected to the control unit via a two-pole electric connecting cable. The sensor signal is also transmitted at the same time over a power supply line. The other line is used as a sensor ground. In addition to magneto-resistive sensor elements, nowadays Hall sensor elements are also fitted that permit a larger air gap and respond to the smallest of changes in the magnetic field. If a steel impulse wheel is installed in a vehicle in place of a multipole ring, a magnet is also affixed to the sensor element. When the impulse wheel turns, the constant magnetic field in the sensor changes. The signal processing and IC are identical to the magneto-resistive sensor.

Så enligt denna text har ringen alternerande magneter i olika polriktning.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av pavan »

Mygg@n skrev: 24 mars 2021, 17:01:51 Ser ut som att det är denna typ med magneter i lagret
Det sitter magnet/magneter inne i hjullagret som sensorn känner av, det händer att dom lossnar/går sönder inne i lagret vilket medför lagerbyte.

Men eftersom du verkar ha elektriskt fel så kan det vara kallödningar i abs boxen på inkommande kontakt, vanligt fel på volvo med bosch boxar och gissar att det drabbar fler märken mer å mer.
Japp det är en Bosch ESP 8.0.

Är det den silvriga ringen som det syns lite av genom hålet på bilderna som är denna magnet ring i sådant fall? För det är den ringen som ABS sensorns ände sitter emot, sitter väldigt nära ringen faktiskt, typ en halv millimeter till 1 millimeter.

Okej, så du menar lödningarna på själva modulen? Det sitter en 38 pin kontakt som går in i modulen, men kablarna på kontakten är inte lödda tror jag
Senast redigerad av pavan 24 mars 2021, 17:26:43, redigerad totalt 1 gång.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Mygg@n »

det är kanten på hjullagret som syns tror jag
Kallödningar m.m är inne i boxen, måste tas isär

här kan du läsa om styrenheten:
https://www.actronics.se/acinsights/bosch-abs-8-0

bifogar bild på hur hjullagret kan se ut med magneter
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av Mygg@n »

Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av PeterH »

Byt gärna rubriken till något som indikerar att det gäller felsökning av ABS sensor... ( :vissla: )
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av pavan »

Absolut ska göra det om det går. Min ursprungliga generella fråga kanske var mer specifik än vad jag trodde. :D
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Betydelse av spänningsmätning

Inlägg av mrfrenzy »

pavan skrev: 24 mars 2021, 17:05:05 Förresten, jag testade lite fort och hade motorn på men rullade inte, under ca, 1 minut tändes inte ABS lampan, förutom den intala självtestet. Så det kanske verkar som att den tänds först när man börjar rulla, om det nu är någon ledtråd?
Detta indikerar att problemet förmodligen *inte* är kabelfel. Isåfall hade lampan tänts direkt.
Styrdatorn mäter upp givare och kablar och får ett rimligt resultat, alltså förblir lampan släckt tills du börjar köra.

När du börjar köra jämförs hastigheten mellan alla fyra hjul. Om ett hjul har orimlig eller ryckig hastighet tänds lampan.

Skulle kunna vara fel på ringen, hjullager, montering av givaren eller själva givaren.
DaEn
Inlägg: 12
Blev medlem: 21 januari 2018, 09:50:45

Re: ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av DaEn »

Det kan vara fel på ABS-givaren även om den är helt ny, det har hänt mig.
Du kan prova att byta plats på höger-vänster givare och se om felet flyttar sig för att konstatera funktionen på givarna.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av säter »

Mycket bra felsökningsmetod.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av pavan »

DaEn skrev: 24 mars 2021, 19:55:54 Det kan vara fel på ABS-givaren även om den är helt ny, det har hänt mig.
Du kan prova att byta plats på höger-vänster givare och se om felet flyttar sig för att konstatera funktionen på givarna.
Japp jag hade faktiskt den tanken, speciellt med tanke på att det är en tredjeparts sensor. Hade även tanken att testa med en av dom andra sensorerna, men tydligen så passar inte dom andra, varje hjul har en lite annorlunda form på sensorn.
Men kanske man kan koppla in en av dom andra sensorerna på den trasiga sidans sensor kabel, dom lär ju ha samma specs och samma kontakt, även om den inte går att installera i hjulet på grund av lite annorlunda form. Och sedan se om det hjulet ger någon felkod längre?

Kanske är värt att köpa en till sensor med öppet köp, för att utesluta den saken? Är lite svårt att lämna tillbaka den nuvarande sensorn då jag inte vet om den är trasig eller inte?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av Glenn »

Man kan byta plats på anslutningarna till sensorerna i testsytfte, absolut, för att se om felet flyttar sej.

MEN, det är väldigt farligt att köra omkring så då både modern ABS (fyrkanaliga) och diverse ESP-system kommer att motverka sitt syfte om man kör så.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av Glenn »

pavan skrev: 24 mars 2021, 20:24:10 Kanske är värt att köpa en till sensor med öppet köp, för att utesluta den saken? Är lite svårt att lämna tillbaka den nuvarande sensorn då jag inte vet om den är trasig eller inte?
Brukar aldrig vara öppet köp på elektronikdelar till bilar dessvärre.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av pavan »

Jo precis. Men på denna bil det går inte ens att köra med en vänster sensor på höger sida, eller en sensor från fram däcken monterat på bakdäcken, på grund av att dom är fysiskt annorlunda. Vänster sensorn är spegelvänd jämfört med höger sensorn. Och fram sensorerna ser helt annorlunda ut enligt bilder på nätet.

Men jag hade tanken att om det är så att den icke fungerande sidan förstör sensorerna som kopplas in på den sidans kabel så kanske man förstör vänster sensorn också om man testar den på den trasiga sidan, i och med att den kabeln har spänning i sig, vilket inte dom andra fungerande sensor kablarna har?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: ABS sensor - eletriskt fel

Inlägg av pavan »

Ehhh, nu kliar jag mig i huvudet....Jag mätte spänningen igen på den trasiga sidans sensor kabel för att se om den ger samma resultat som tidigare gånger. Den visade fortfarande 0.48V med tändning av.

Men till min stora förvåning så när jag kopplade loss minus kabeln från batteriet så mätte den fortfarande upp 0.48V, jag kopplade sedan också loss plus kabeln från batteriet (alltså både minus och plus bortkopplade samtidigt) och den mäter fortfarande 0.48V.
Vid tändning på så går den ner till 0.11V, (när batteriet är inkopplat)

Hur fasiken kan den ha spänning i sig när batteriet är fysiskt helt bortkopplat från bilen?? Fattar ingenting?

Jag testade också kontinuitet från sensor kabeln till kaross, och den hade ingen kontinuitet (om jag mätte rätt)?? Jag använde mig av den pinnen på sensorkabeln som vid tidigare spänningsmätning var minus, jag antar att det är den som är jord?

Kan det skada något om man råkar testa kontinuitet mellan plus/signal och jord, ville inte testa på andra polen då jag inte vet om detta är säkert att göra?

Hur kan kabeln mäta upp 0.48V utan att något batteri är inkopplat, eller vad kan få den att visa 0.48V om det är så att den egentligen inte har någon spänning i sig, eller finns det något i en bil som genererar spänning utan inkopplat bilbatteri.....kondensatorer??

Förresten, nu tänds ABS lampan även innan bilen börjar rulla, så jag hade fel i mitt tidigare inlägg angående detta.
Skriv svar