Det finns säkert någon större elektrolytkondning i boxen som kan hålla spänningen ganska länge
eftersom belastningen er så liten
ABS sensor - eletriskt fel
Re: ABS sensor - eletriskt fel
Då har jag fixat ABS felet....hållit än så länge i alla fall, det var plus kabeln till sensorn som gått av. Som tur var var det på ett lättåtkomligt ställe, var rädd att det skulle vara någonstans bakom instrumentpanelen, tydligen går bakre ABS sensor kablarna först dit innan dom går ut till motorutrymmet och ABS modulen.
Något nämnde till mig att det kunde vara läckström från en närliggande kabel som introducerade spänning i den kabeln som hade gått av, det går nämligen ett flertal kablar bredvid varandra vid denna plats. Detta är tydligen ett välkänt fenomen bland el kunniga?
Något nämnde till mig att det kunde vara läckström från en närliggande kabel som introducerade spänning i den kabeln som hade gått av, det går nämligen ett flertal kablar bredvid varandra vid denna plats. Detta är tydligen ett välkänt fenomen bland el kunniga?
Re: ABS sensor - eletriskt fel
Ja det är inget fenomen utan vanlig fysik.
*Om du kör en ström genom en kabel uppstår ett magnetfält som du kan se med hjälp av en kompass.
*Tvärt om ifall du snabbt förflyttar en magnet intill kabeln uppstår en ström du kan mäta med multimeter.
Med ovanstående två fakta kan man sluta sig till vad som händer om man lägger två kablar bredvid varandra och det går ström genom den ena.
Detta brukar dock inte vara fallet med luriga kabelbrott i bilar, istället är det så att 19 av de 20 tunna trådarna i kabeln har gått av. Den tråd som finns kvar kan leda en liten ström som syns som 12V när du mäter, men när man kopplar in sensorn som drar mer ström så sjunker spänningen ned mot 0V.
LoadPro och liknande verktyg underlättar mycket när man felsöker i bilar: https://www.ebay.com/itm/12V-Power-Circ ... 177?_ul=IL
Har man tålamod och kunskap går det göra samma sak med en glödlampa, multimeter och några kablar.
*Om du kör en ström genom en kabel uppstår ett magnetfält som du kan se med hjälp av en kompass.
*Tvärt om ifall du snabbt förflyttar en magnet intill kabeln uppstår en ström du kan mäta med multimeter.
Med ovanstående två fakta kan man sluta sig till vad som händer om man lägger två kablar bredvid varandra och det går ström genom den ena.
Detta brukar dock inte vara fallet med luriga kabelbrott i bilar, istället är det så att 19 av de 20 tunna trådarna i kabeln har gått av. Den tråd som finns kvar kan leda en liten ström som syns som 12V när du mäter, men när man kopplar in sensorn som drar mer ström så sjunker spänningen ned mot 0V.
LoadPro och liknande verktyg underlättar mycket när man felsöker i bilar: https://www.ebay.com/itm/12V-Power-Circ ... 177?_ul=IL
Har man tålamod och kunskap går det göra samma sak med en glödlampa, multimeter och några kablar.
Re: ABS sensor - eletriskt fel
Hehe, jag citerat mej själv i inlägg nummer två i tråden..
"att du får mycket låga spänningar vid mätning är nog att betrakta som mätfel eller möjligen nån läckström/induktans i kablaget."
Re: ABS sensor - eletriskt fel
Detta sensor kablage består av 2 ledare, en plus och en jord, där plusen var av, visserligen går det som sagt två eller tre andra kablar som också består av 2 ledare vardera i anslutning till denna kabel. Så vet inte exakt vad som påverkade?
Däremot så mätte jag upp resistans i kabeln som var av, någonstans i MΩ klassen, den andra "friska" sensor kabeln hade givetvis en mycket lägre resistans.
Vet inte om det var så att kabeln möjligtvis satt fast i en eller ett par trådar, eller om den var helt av och ändå kan ge det mätresultatet som den gjorde? Den hade nämligen en lagning sedan tidigare och hade eltejp över sig där brottet skett, när jag rörde kabeln så poppade ena änden ut, hur som helst så var det i alla fall tillräckligt för att ge en ABS felkod.
Jag köpte en sådan där billig "kabelbrotts sökare" på Biltema, men det var definitivt inte den som gjorde att jag hittade brottet, den fungerade inte bra i ett sånt objekt som en bil, enligt min åsikt. Det var svårt att komma nära kabeln och följa kabeln annat än på vissa få ställen, utan att behöva riva upp paneler etc.
Däremot så mätte jag upp resistans i kabeln som var av, någonstans i MΩ klassen, den andra "friska" sensor kabeln hade givetvis en mycket lägre resistans.
Vet inte om det var så att kabeln möjligtvis satt fast i en eller ett par trådar, eller om den var helt av och ändå kan ge det mätresultatet som den gjorde? Den hade nämligen en lagning sedan tidigare och hade eltejp över sig där brottet skett, när jag rörde kabeln så poppade ena änden ut, hur som helst så var det i alla fall tillräckligt för att ge en ABS felkod.
Jag köpte en sådan där billig "kabelbrotts sökare" på Biltema, men det var definitivt inte den som gjorde att jag hittade brottet, den fungerade inte bra i ett sånt objekt som en bil, enligt min åsikt. Det var svårt att komma nära kabeln och följa kabeln annat än på vissa få ställen, utan att behöva riva upp paneler etc.
Re: ABS sensor - eletriskt fel
Jo det kanske var från ditt inlägg jag mindes att någon nämt det, jag vet att en annan person nämnde det också på ett annat ställe, men fler personer än så var det inte.