Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Försöker sätta upp en fristående kamera med hjälp av en raspberry pi för att övervaka min 3d-skrivare. Har misskött sig lite och behöver ha övervakning på den rackaren...

Hittade vanliga program och fått igång trådlös övervakning till mobilen inne i vanliga nätverket hemma, via routern. En del pill men fick igång det. Och det startas automatiskt när jag startar raspberryn. Kan logga in på telefonen och se bild. Men endast när jag är uppkopplad på Wi-Fi via routern.

Jag önskar nu att kunna titta via telefonen utanför nätverket också, via internet, eller vad jag nu ska kalla det. Har inte riktigt fått kläm på det och fastnat nu. Vet inte hur ska gå till väga.

Har hittat ett program som många verkar använda, motioneyeos. Detta när det är installerat och klart gå relativt enkelt att titta via browser utan inkoppling till Wi-Fi via routern.

Någon som har erfarenhet av detta program? Jag får inte igång det på min raspberry. Har testat olika releaser men får samma fel var gång. Kan flasha minnet, lägger in wifi-uppgifter som lösen och så. Bootar i raspberryn, börjar ok men sedan kommer det upp en rad där det står , typ: logga in, skriver admin här. Kommer upp password: försöker med olika men inget fungerar. Kan inte ens skriva något där. Lämnar jag den blank står det typ felaktig inloggning. Kommer upp samma inloggning igen.

Någon som vet vad detta är, om ni har sett det eller testat? Jag har en rasp pi 2, tror det är en 2 i alla fall...

Eller har någon ett annat förslag på ett bättre program som kan fungera till mina önskemål?
ojkroken
Inlägg: 183
Blev medlem: 3 april 2006, 20:46:01

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av ojkroken »

På grundinstallationerna brukar det vara admin och admin . har du testat det?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av svanted »

att få igång en raspi som kamera kräver en del kunskaper i linux...

har du ingen gammal smartfån du kan rigga upp och använda obs.ninja
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av MNorrgren »

Tyvärr försökt admin på båda... när jag ska skriva in lösenord kan jag inte ens skriva det.

Det är alltså inte i själva programmet utan när den ska ladda programmet i ”terminalfönster”. Ska ta foto...

Inga gamla telefoner liggandes tyvärr. Bara de som används :cry: . Annars en bra idé!
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av Nerre »

Den absolut enklaste lösningen, i mina ögon, är om man kan köra VPN från mobilen till hemmanätverket.

Antingen om routern har stöd för det, eller om man kör port forwarding till en VPN-server på det lokala nätverket (den servern kan t.o.m. köras på pajen i värsta fall).

Min router har stöd för VPN, så genom att köra VPN från mobilen till hemmanätverket så kommer jag åt allt på nätverket hemma precis som om jag var ansluten via WiFi hemma.

Det kräver dock att man har en publik IP-adress hemma och inte sitter bakom CG-NAT.


För problemet här är väl inte att få igång kamera på pajen? Det funkar väl redan, men bara på det lokala nätverket? Det är att nå pajen från internet som är kruxet.
Användarvisningsbild
maDa
Inlägg: 4076
Blev medlem: 11 november 2005, 22:13:16
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av maDa »

Utan ha erfarenhet av motioneyeos men det låter som du behöver göra en portforward i din router till din kamera på insidan?

Var bara medveten om säkerhetsriskerna med göra det.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av Nerre »

MotionEyeOS verkar vara en linuxdistribution med förinstallerad motion för kameraövervakning.
https://github.com/ccrisan/motioneyeos/wiki

MotionEye verkar vara en webbaserad frontend till motion.

Jag ser inte hur dessa skulle lösa problemet med NAT på routern.

Med port forward eller VPN så borde den gamla lösningen fungera lika bra som att krångla med MotionEye.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Ja nä detta är första gången jag ger mig på något sådant här projekt, ber ursäkt om det är lite enkla och dumt ställda frågor. Har aldrig jobbat med raspberry innan, aldrig med linux. Aldrig heller hållt på med annan är att koppla in datorer och telefoner till vanligt Wi-Fi, så jag har inte en susning om något av detta. Tar lite tid att lära sig!

Försöker i alla fall!

Exakt, att få kameran att fungera har gått bra. Jag har också fått det att fungera i det egna nätverket. Jag delar kameran via routern till det egna nätverket. Jag kan alltså titta på min telefon, genom att gå in på raspberryns ip adress i adressfältet.

Problemet kommer när jag vill komma åt det utanför mitt egna nätverk, internet utan Wi-Fi. T.ex om jag är i affären eller lämnar barnen på dagis.

Vill senare komma på en lösning att stänga av strömmen till 3d-skrivaren via telefonen och raspberryn men det blir ett senare problem...


Vill gärna slippa MotionEye men eftersom det var en färdig lösning, bara flasha ett sd-kort och starta upp så kändes det som en bra lösning bara. Men slipper den gärna eftersom jag redan fått det vanliga os på raspberryn att fungera!
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hjälp med motioneyeos, el liknande program.

Inlägg av Nerre »

Först och främst behöver du ju ta reda på om du har en publik IP-adress eller inte.
Om
du har en publik IP-adress så är port forwarding kanske det enklaste, nackdelen är att du kommer att göra din paj åtkomlig från internet, så den kommer att utsättas för massor med olika hackningsförsök. Det gäller alltså att först se till att den är så låst som möjligt, d.v.s. allt som går att komma åt via nätverket bör vara lösenordsskyddat, numera bör man nog också se till att allt går över SSL/TLS (https istället för http t.ex.).

En säkrare lösning är som sagt var om routern har stöd för VPN eller om man sätter upp en VPN-server på pajen och låter port forwarding bara gå till den. Detta eftersom VPN-servern antagligen är "tätare" än andra typer av servrar (undantaget möjligen ssh). Då slipper man också problemet med att hålla reda på om man måste släppa igenom en massa olika portar eller inte, VPN ger ju en skyddad "tunnel" in till det lokala nätverket.

Har du inte en publik IP-adress blir det svårare. Då måste trafiken troligen studsas via en server på utsidan, och sånt har jag knappt pysslat med (jag har alltid haft publik IP-adress, även på den tiden jag körde ISDN, men då hade man ju ingen server uppe hela tiden).
Skriv svar