Hjälp med VDR, hur koppla in?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Hjälp med VDR, hur koppla in?

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Har ju byggt en punktsvets för batterier med hjälp av en MOT och ett SSR. Fick tipset att koppla in en VDR för att undvika eller snarare att ta upp spänningsspikar, när en stor trafo slår på och av snabbt.

Har försökt läsa lite på nätet men hittar inget direkt på frågan. Säkert pga jag inte säker på rätt sätt eller vet exakt vad jag ska söka på.

Jag funderar att koppla en VDR parallellt med SSR, över polerna så VDR tar upp spikar, skyddar Ssr från att skadas. Funderar också på att koppla ett mellan kontakterna över trafon... men osäker ok och hur jag ska välja var den/dem ska sitta.

Någon här som kan hjälpa mig med lite kunskaper?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp med VDR, hur koppla in?

Inlägg av Icecap »

Om du styr transformatorn via ett SSR är det oftast frågan om en TRIAC-funktion - och den släpper bara vid noll-genomgång så någon spänningsspik sker inte typ.

Men om transformatorn är obelastat kan det vara att den inte vill släcka alls pga. den induktiva belastning den utgör, igen om det SSR är en TRIAC-funktion.

Består SSR däremot av en MOSFET-funktion slår den av o på som styrsignalen går och då kan det definitivt behövas en snubber!

Snubbern ska monteras över primären på transformatorn.

JAG hade tagit en MOV på kanske 400V samt ett RC-led och kopplat parallellt med primärsidan.
RC-snubber hade jag nog gjort av en 470nF X2 konding i serie med kanske 100Ω (2W eller så).
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5306
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Hjälp med VDR, hur koppla in?

Inlägg av MNorrgren »

Tack snälla för svar!! Ska kika vilken typ av ssr det är, tror dock det är triac. Det fungerar kanon även utan, men tänkte kanske det var bra med litet extra skydd. Återkommer!!
Skriv svar