NAD CD-spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av Jolles »

Precis, den bryggan jag tänkte på, trodde jag hade 1n4001 hemma men icke då, trodde även att kjell hade lite strömstabbar men dom verkar reducera det sortimentet... Får väl springa ner till Elfa och handla :)
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av breflabb »

Om du ändå skall köpa dioder också kan du ta 4007 istället. Dom tål högra spänningspikar
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av Jolles »

Tänkasig - 4007 hade jag ju en hel bunt! :-) Störande med stabben då...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av LaRdA »

Har en NAD CD spelare som jag skulle kunna tänka mig skiljas ifrån, men osäker vilken modell det var.
Om du skulle vara intresserad. :)
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av Jolles »

Hehe nä, jag behöver väl ingen spelare egentligen men dels då jag köpt den själv (då ganska dyrt) och är yttre väldigt fin så vill jag nog banne mig att den funkar också 😉 Men tack ändå.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av Jolles »

Stort tack till alla som hjälpte till och inte minst Castor som skickade över 7808!! :D :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Jag är fortfarande lite förvånad att den där 3300uf/16v kondingen överlevde timmar av övervolt - dom är väl designade att klara övervolt ett tag per design kan jag tänka mig men att den gamla kondingen klarade 28volt så länge som den gjorde förvånar mig.
DSC_0039.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av xxargs »

Elektrolyter kan tränas i att tåla högre spänning och görs så redan vid formeringen i tillverkningen att man höjer spänningen lite i taget så länge läckströmmen hålls rimlig. det går mycket väl att 'träna' 16V våt-elektrolyter till 30 Volt men då på bekostnad av kapacitansen - dubbel spänning, halva kapacitansen typ.

Det är också problemet att de avformeras lite när det står avstängda väldigt länge (~ 5 - 20 år) och kan ha hög läckström när man sedan kopplar in nätspänning. Därför skall man bara typ 5 minuters inkoppling första gången (och gärna klassisk glödtrådsglödlampa i serie med spänningen ifall något brister i nätagget) om man inte kan känna tempen på elektrolyterna och sedan lång avsvalningstid innan nästa försök som kan vara typ dubbelt längre och så kör man några gånger tills påslagstiden är ett par timmar och sedan spelar det inte roll längre.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av breflabb »

Tack själv
Jag är också glad för din skull :D
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: NAD CD-spelare

Inlägg av Jolles »

Tack! och tack för att du tydligt markerade om ev. mätfel angående C529 - det var först då myntet ramlade ner hos mig :D
Skriv svar