Göra om mikrofoningång till line-ingång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Barkbeet
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2021, 14:59:28

Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av Barkbeet »

Tjena,

Min första post här, vet inte om det här hör hemma här eller i nåt annat subforum men jag prövar.

Jag är värdelös på elektronik och mikrofonteknologi och skulle behöva lite vägledning när det gäller mikrofon/linesignal till ett projekt:


Jag har köpt en skum rör-diktafon som som spelar in på återanvändbara magnetskivor, den är underbar:

https://www.radiomuseum.org/r/assmann_r ... a_640.html


Ja, den heter Assmann ;)


Den har en kombinerad mikrofon- och trådfjärrkontroll som styr stopp, start, paus och inspelning. Micken/fjärrkon har också en liten högtalare. Det finns också en liten switch som aktiverar chassits lite större högtalare. Maskinen funkar bra när jag spelar in med mikrofonen, men jag vill ju såklart modda den så att den tar emot linesignal också…

Jag har lött ihop en sladd som gör att jag får ut ljud från hörlursuttaget och en DIN till DIN-sladd som jag kopplar från fjärkontrollsdelen av mick/fjärrko-kopplingen - originalsladden består av två DIN-hane-kopplingar som sitter ihop, en går till fjärrkontrollsingången och den andra till mickingången - med min hemlödda sladd frigör jag mikrofoningången samtidigt som jag kan använda fjärkontrollen som behövs för alla funktioner.

Problemen kommer när jag ska försöka använda”line-ingången” via adaptern DIN till RCA-in som jag har lött ihop:
Jag kan spela in men signalen är extremt svag och brummig - jag har testat med olika kombinationer av passiv DI-box och en passiv volymkontroll och då fått upp styrkan på insignalen men det blir lätt ganska distat (snygg rördist iofs) och lite väl mycket brum.

Jag fattar att det inte är oproblematiskt att stoppa in linesignal i en mikrofoningång men där slutar mina kunskaper - vad jag skulle vilja göra är att bygga en separat box som möjliggör Line In i det här gamla aset. (Asset)

Är det nån som kan ge mig lite tips baserat på kretsscheman jag har hittat? Tänker att jag kan testa på breadboard sen bara jag förstår vad som behöver göras och köpas…

Tacksam för all hjälp!







Assmann_50.jpg
Assmann_50_02.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av Hobbyisten »

Jag tror du måste öka impedansen på mikrofoningången/"line in" på nåt sätt.

Edit : Jag tror det där är ett klassiskt problem, du kan göra en box som har hög impedans mot själva micken och låg impedans mot mikrofoningången.
malman
Inlägg: 544
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av malman »

Det borde räcka med en seriekondensator och en serieresistans...

En mic brukar lastas med en låg impedans, och ha en låg utnivå. Å en linjekälla tvärt om... hög nivå, men kan bara lastas med en hög impedans...

Värdet på serieresistansen bör anpassas så nivån blir rätt.. blir spänningsdelning mellan serieresistansen och lastimpedansen från mic ingången.
Serie kapacitansen är bara till för att blocka bort den dc spänning som micingången lämnar ut för att driva mic’en.

Testa med typ 10kohm plus någon microf kondensator.
Ändra motståndet tills nivån in blir vettig...
Kondensatorn bildar ett högpass filter, för liten kondensator så får man inte med de lägre frekvenserna..

Edit... hmm läste nog inte helheten innan jag postade...
Den där micen ser ut att lastas med 1Mohm... så då är frågan om det är en kristall eller kolkornsmic.
Barkbeet
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2021, 14:59:28

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av Barkbeet »

Tack Hobbyisten och Malman, mycket tacksam.

Men jag är som sagt på en extremt låg kunskapsnivå ;)
Jag vet att flashade med att jag skulle prova på breadbord, har ett kitt som jag inte har använt pga av låg elektronikintelligens, så om nån orkar förklara som om jag vore ett litet barn skulle jag bli jätteglad.

Så vilka komponenter behöver jag och i vilken ordning? Vad jag kan fatta ska jag laborera med mängd/styrka på motstånd efter mikrofonkondensatorn, men hur ser kedjan ut från början till slut?

Tack för ert tålamod...
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av Hobbyisten »

Sök på "spänningsföljare" så kan du få några uppslag.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5148
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av Klickmans »

pga av låg elektronikintelligens
Glöm aldrig att det där är ett tillfälligt tillstånd, så du stannar inte där för alltid.
Intressant fråga du ställt, har själv en MeGafon som ska byggas om med "Line In"
Där tänktejag koppla in en blå tand, eller kanske något kul kort med ljudeffekter.


"Låg elektronikintelligen"s har även jag, :kortis: men jag ger fan aldrig upp.


Lyckligtvis kan man ställa "dumma frågor" här utan att tvingas bära Dumstruten.
Du kommer att lära dig över tid, det enda som krävs är viljan att lösa problemen.
Problem för dig, baggis för någon annan som kan, så fråga dom som kan (Google)

Denna tråd tänker jag följa, :humm: för att lära mig mer.

Learning by Doing..
slft
Inlägg: 487
Blev medlem: 9 oktober 2009, 10:45:21
Skype: sm6xwe
Ort: Tibro

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av slft »

det du söker är en di-box som gör precis det som du begär
obalancerad 600 ohm till balancerad 10kohm

men din mikrofoningång är obalancerad så prova med ett -26db pi-net

mikrofon 16kohm motstånd mot jord 24kohm motstånd i serie 620 ohm motstånd mot jord

mik 24kohm line
--------------------( )--------------------------
l l
l l
- -
l l 16kohm l l 620 ohm
l l l l
- -
l l jord
-----------------------------------------------------


https://m0ukd.com/calculators/pi-attenuator-calculator/
//Ola
edit såg att alla mellanslag i min ritning försvann använd länken så ser du hur det skall kopplas
Senast redigerad av slft 22 februari 2021, 21:10:26, redigerad totalt 1 gång.
Barkbeet
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 februari 2021, 14:59:28

Re: Göra om mikrofoningång till line-ingång

Inlägg av Barkbeet »

Tack för input folk!

Nu börjar vi komma nånstans (eller inte jag men ni). Jag ska börja med att försöka sätta mig in i det som Sift tipsar om, precis den nivå på instruktioner som behövs när man är noob. Nu blir det beställning på Elektrokit på en gång!

Kan man få dit en potentiometer nånstans i kedjan också, så man har lite kontroll över involymen? Eller är man inne på signalförstärkning då och krånglar till saker i onödan?

Klickmans skrev: 22 februari 2021, 19:15:44

MeGafon som ska byggas om med "Line In"
Där tänktejag koppla in en blå tand, eller kanske något kul kort med ljudeffekter.



Megafon med inbyggda ljudeffekter vill man ju ha!
Skriv svar