Komponenter till grafikkort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
D4FFY
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 februari 2021, 22:02:03

Komponenter till grafikkort

Inlägg av D4FFY »

Inked127980489_1070009230113877_531508060248644347_n_LI.jpg
Hej,
Ny på forumet och skulle behöva all hjälp jag kan få då jag inte riktigt vet var jag ska vända mig.
Mosfet på bilden misstänker jag är trasiga, går det få tag i nya och hur tyder jag dom?
Hur/kan jag mäta om dessa är trasiga när dom sitter på kretskortet.
Det gäller ett RTX 2080 grafikkort så känns värt att försöka laga om det går. (gillar inte att slänga saker i onödan)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av thomas_gbg »

Bara lite nyfiken. Varför tror du Mosfettarna är sönder? Dom klarar ganska mycket ström och värme.
D4FFY
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 februari 2021, 22:02:03

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av D4FFY »

Hehe enligt allt Youtubeande, kikat runt på en del personer som lagar datorkomponenter och där är det ofta dom som gått sönder. Grafikkortet startar upp men ger ingen bild.
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av thomas_gbg »

Youtube är bra till mycket :D. Dessvärre kan jag inte hitta Mosfettarna hos någon firma som skickar snabbt och lätt.
D4FFY
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 februari 2021, 22:02:03

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av D4FFY »

Långsamt å krångligt funkar oxå :p men kan du tyda dom?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11342
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av Klas-Kenny »

Transistorerna är ju QN3107M6N:
Datablad
Verkar finnas lite på Ebay, AliExpress mm. Men hittar inte hos några mer tillförlitliga säljare, så man vet inte om man får äkta vara eller fejk.

Kollade lite, borde gå att ersätta med exempelvis FDMS8820, som finns hos Digikey, Mouser etc.
Datablad
thomas_gbg
Inlägg: 117
Blev medlem: 19 mars 2010, 17:43:15

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av thomas_gbg »

Har du tillgång till varmluft så hade jag plockat bort dom och mät innan jag beställt nya.
https://www.aliexpress.com/item/4000103350589.html
D4FFY
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 februari 2021, 22:02:03

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av D4FFY »

Tack så jättemycket :) hur mäter jag dom? Har vanlig multimeter, funkar det?
FormerMazda
Inlägg: 6080
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av FormerMazda »

D4FFY skrev: 18 februari 2021, 08:34:14 Grafikkortet startar upp men ger ingen bild.
Hur vet du då att det "startar upp"?
D4FFY
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 februari 2021, 22:02:03

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av D4FFY »

Sant, rättare sagt fläktarna startar men det ger ingen bild, gpun blir inte varm så troligtvis är strömmen bruten någonstans. Har kollat en del på Eli Tech, Electronics repair school å lite annat på Youtube och får mina gissningar därifrån. Som sagt kan inte så mycket om det men vill lära mig och det är kul å laga saker, oftast är det ganska simpla fel bara man vet hur man ska felsöka etc.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av Henry »

Att CPUn blir lite varm kan indikera på att den får något men inte fullt vilket i sin tur kan indikera att mosfetarna är hela då den inte borde bli ett dugg varm annars men att den inte inte startas upp helt eller så av en eller annan anledning. Om du har möjlighet så bör du mäta spänningen till CPU:n när kortet är inkopplat så får du/vi en uppfattning om det är detta som är vajsing eller om det är något annat. Mosfetar brukar normal gå i kortslutning och då startar normalt inte ens datorn.
D4FFY
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 februari 2021, 22:02:03

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av D4FFY »

Ah oki, jag kopplade in kortet och mätte på både 12v linan och 5v linan och vad jag fattar det som så är det ström fram. Har inte kortet hos mig just nu och kan kontrollmäta och ta kort men får hem det snart.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av Henry »

Inte där utan på kretskortets yta i sig på kondensatorernas längst till höger på bilden och deras plus sida som är närmast cpun vilket borde gå rätt lätt om det är hålmonterade kondensatorer vilket det verkar kunna vara och då hitta lödpunkterna på baksidan för det. Det skall bara vara max 1 Volt eller lite över men förmodligen mer åt 0.8V eller så då den inte startats upp helt. Men ha koll så inte cpun blir för varm när den nu inte kyls så gör mätningen lite snabbt och ha koll på temperaturen på cpun med ett finger bara.
D4FFY
Inlägg: 26
Blev medlem: 17 februari 2021, 22:02:03

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av D4FFY »

Sist jag hade kortet igång så blev gpun inte varm alls, iskall.
ToPNoTCH
Inlägg: 4890
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Komponenter till grafikkort

Inlägg av ToPNoTCH »

Dom där plockar man enbart bort med bra varmluft. Det är ena riktiga grisar att sitta nu med ROHS riktigt lödtenn och allt.

Hela undersidan är i praktiken fastlödd i jord (som absorberar värme i hela kopparplanet) så glöm allt som har med lödpenna att göra för både PCB och komponent kommer vara sönder innan den är borta.

Om du har kunskap och utrustning för att plocka bort den så är det ju bättre att göra det så du kan mäta dom innan du börjar jaga nya.
Om du saknar något av kunskap eller utrusning, ge dig inte på det för jag lovar att du kommer riva sönder kopparbanorna.
Skriv svar