Pixel frame
Pixel frame
Håller på med en pixel frame, och den är nästan klar, och allt funkar. Men jag vet att det är fler här som gjort såna här förut, så min fråga är hur ni löste minnes problemet?
En Arduino Uno har ju lätt begränsat med minne, och jag vill så klart stoppa in så pass mycket så man slipper se samma animation varannan minut.
Helst skulle jag vilja ha ett sdkort som man bara kan kasta allt på och så läser man från den, men jag vill ju inte in i koden varje gång man lägger till något nytt på kortet. Lemmings / Plasma (Glediator)
Har inte bestämt mig för vilken typ av plast jag ska ha framför. Den undre är frostad, den övre opal.
En Arduino Uno har ju lätt begränsat med minne, och jag vill så klart stoppa in så pass mycket så man slipper se samma animation varannan minut.
Helst skulle jag vilja ha ett sdkort som man bara kan kasta allt på och så läser man från den, men jag vill ju inte in i koden varje gång man lägger till något nytt på kortet. Lemmings / Plasma (Glediator)
Har inte bestämt mig för vilken typ av plast jag ska ha framför. Den undre är frostad, den övre opal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 3746
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Pixel frame
Jag kör med GameFrame https://github.com/Jerware/GameFrameV2
Den har allt du frågar om och lite till.
Den har allt du frågar om och lite till.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 3746
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Pixel frame
Jag har för mig att jag inte fick igång den på Uno, dock hittade jag någon kod som kunde läsa ett SD-kort på samma sätt som GameFrame. Jag har letat efter koden, men hittar den inte längre. Jag köpte en Teensy som jag labbar med i stället. Den funkar (nästan).
Ett av mina projekt jag kommer att fixa till under året
Ett av mina projekt jag kommer att fixa till under året
Re: Pixel frame
Spelar det någon roll vilken Teensy man tar? Han körde 3.x, men det är ju några år sen han gjorde den där.
Gick du efter den här?
Gick du efter den här?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Pixel frame
hmm,
blev just påmind om 2020 års mest misslyckade miniprojekt...
Gjorde en scoreboard med 8192 pixlar (128*64 pixlar, med en pitch på 10) kommer ihåg att minnet var det jobbiga fast jag körde på en ESP32 dualcore...
det mesta fick ligga med hårdkodat som glyphs (inklusive dom 32 fonterna i 3 storlekar vardera...) för att få upp hastigheten och spara på minnet.
bara bilder/reklam kunde läggas på SD/internlagring annars blev det för långsamt överlag och laggade...
Så tyvärr blir det nog i ditt fall en trade off mellan statiskt och dynamiskt, i bästa fall.
jag hade iaf uppgraderat hårdvaran...
med mer RAM och mer CPU kan man göra tok mycket mer!
i mitt fall kunde jag köra med en mer advancerad setup, med ett presentationslager och en stagebuffer, som man kunde uppdatera i bakgrunden innan den presenterades. samt skapa overlays etc...
Kommer du på något bättre är jag intresserad och kanske startar om!
(projektet havererade på punkten där det skulle revolutionera sporthallarna, gränssnittet...
blev lika värdelöst som alla andra fast det var webbaserat istället för med kontrollbord...)
blev just påmind om 2020 års mest misslyckade miniprojekt...
Gjorde en scoreboard med 8192 pixlar (128*64 pixlar, med en pitch på 10) kommer ihåg att minnet var det jobbiga fast jag körde på en ESP32 dualcore...
det mesta fick ligga med hårdkodat som glyphs (inklusive dom 32 fonterna i 3 storlekar vardera...) för att få upp hastigheten och spara på minnet.
bara bilder/reklam kunde läggas på SD/internlagring annars blev det för långsamt överlag och laggade...
Så tyvärr blir det nog i ditt fall en trade off mellan statiskt och dynamiskt, i bästa fall.
jag hade iaf uppgraderat hårdvaran...
med mer RAM och mer CPU kan man göra tok mycket mer!
i mitt fall kunde jag köra med en mer advancerad setup, med ett presentationslager och en stagebuffer, som man kunde uppdatera i bakgrunden innan den presenterades. samt skapa overlays etc...
Kommer du på något bättre är jag intresserad och kanske startar om!
(projektet havererade på punkten där det skulle revolutionera sporthallarna, gränssnittet...
blev lika värdelöst som alla andra fast det var webbaserat istället för med kontrollbord...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 3746
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Pixel frame
Jag valde "fel" teensy, tror jag köpte en 3.6 och han rekommenderade LC. I vilket fall som helst, jag hade ett h-e med biblioteken, framför allt biblioteket för SD-kortet.
Och det är samma schema som du har jag körde efter.
Re: Pixel frame
Såg precis att GameframeV2 inte är gjort för "neopixlar" utan för "Adafruits DotStar". Det går ifs säkert att ändra. Hade nått med att neopixlarna krävde för mycket av cpu cyklerna för att hinna ta emot IR signaler samtidigt.
Men jag funderar på om detta kanske kan vara en enklare lösning.
https://www.instructables.com/The-NeoBo ... w-Arduino/
Men jag funderar på om detta kanske kan vara en enklare lösning.
https://www.instructables.com/The-NeoBo ... w-Arduino/
Re: Pixel frame
Förmodar Bitluni är bekant, hans kodning är duktig på att kräma ut prestanda av en ESP32 och mycket av det han publicerar finns på Github.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 3746
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Pixel frame
Testade idag koden från https://www.instructables.com/The-NeoBo ... w-Arduino/ och det funkar. Men den är väldigt enkel, inga finesser. Sen så måste man göra om bilderna till "textfiler". Men hela programmet är mindre än 50 rader kod jämfört med över 3000 rader från GameFrameV2.
Mickecarlsson, vad säger du, ska vi försöka oss på att plocka ur gobitarna?
Personligen är jag mest intresserad av att kunna lägga bilder på sdkortet utan att behöva konvertera dom, eller göra ett simpelt konverterings program. Samt att om man lägger flera bilder i antingen en map eller om man döper dom till namn01, namn02 etc för animationer.
Gjorde klar min lilla låda idag, ska bara måla den.
Sdkortet funkar fint.
Mickecarlsson, vad säger du, ska vi försöka oss på att plocka ur gobitarna?
Personligen är jag mest intresserad av att kunna lägga bilder på sdkortet utan att behöva konvertera dom, eller göra ett simpelt konverterings program. Samt att om man lägger flera bilder i antingen en map eller om man döper dom till namn01, namn02 etc för animationer.
Gjorde klar min lilla låda idag, ska bara måla den.
Sdkortet funkar fint.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Inlägg: 3746
- Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: Pixel frame
Hmm,
Neoboard, det ringer en klocka. Jag använde den koden första gången, och, som du upptäckte, inget bra sätt med bilderna.
Därav testerna med GameFrame.
Jag har plockat fram mitt gamla projekt: https://elektronikforumet.com/forum/vi ... 4#p1464494
GeekJoan, du fixade stripparna och jag körde Neoboard ser jag nu.
Jag får allokera lite tid och se om jag får till något.
Neoboard, det ringer en klocka. Jag använde den koden första gången, och, som du upptäckte, inget bra sätt med bilderna.
Därav testerna med GameFrame.
Jag har plockat fram mitt gamla projekt: https://elektronikforumet.com/forum/vi ... 4#p1464494
GeekJoan, du fixade stripparna och jag körde Neoboard ser jag nu.
Jag får allokera lite tid och se om jag får till något.
Re: Pixel frame
Ju fler vi är desto mer skoj kan vi ha.
Hittade en bra sida för att få tag i roliga animationer/bilder: https://www.spriters-resource.com/
Fick lov att göra en liten animation från ett av mina favoritspel, R-Type Kommer från denna:
Hittade en bra sida för att få tag i roliga animationer/bilder: https://www.spriters-resource.com/
Fick lov att göra en liten animation från ett av mina favoritspel, R-Type Kommer från denna:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17
Re: Pixel frame
Det ser jättefint ut! Hur lyckades du få den att se så mörk/svart ut när en lysdiod inte är tänd?