Pixel frame

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Pixel frame

Inlägg av GeekJoan »

Håller på med en pixel frame, och den är nästan klar, och allt funkar. Men jag vet att det är fler här som gjort såna här förut, så min fråga är hur ni löste minnes problemet?
En Arduino Uno har ju lätt begränsat med minne, och jag vill så klart stoppa in så pass mycket så man slipper se samma animation varannan minut.
Helst skulle jag vilja ha ett sdkort som man bara kan kasta allt på och så läser man från den, men jag vill ju inte in i koden varje gång man lägger till något nytt på kortet.
pixelframe.jpg
Lemmings / Plasma (Glediator)

Har inte bestämt mig för vilken typ av plast jag ska ha framför. Den undre är frostad, den övre opal.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pixel frame

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kör med GameFrame https://github.com/Jerware/GameFrameV2
Den har allt du frågar om och lite till.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Pixel frame

Inlägg av GeekJoan »

Funkar den på en Uno?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pixel frame

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har för mig att jag inte fick igång den på Uno, dock hittade jag någon kod som kunde läsa ett SD-kort på samma sätt som GameFrame. Jag har letat efter koden, men hittar den inte längre. Jag köpte en Teensy som jag labbar med i stället. Den funkar (nästan).
Ett av mina projekt jag kommer att fixa till under året :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Pixel frame

Inlägg av GeekJoan »

Spelar det någon roll vilken Teensy man tar? Han körde 3.x, men det är ju några år sen han gjorde den där.
Gick du efter den här?
gameframe.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bleb
Inlägg: 5
Blev medlem: 1 mars 2016, 15:56:38

Re: Pixel frame

Inlägg av bleb »

hmm,
blev just påmind om 2020 års mest misslyckade miniprojekt...
Gjorde en scoreboard med 8192 pixlar (128*64 pixlar, med en pitch på 10) kommer ihåg att minnet var det jobbiga fast jag körde på en ESP32 dualcore...
det mesta fick ligga med hårdkodat som glyphs (inklusive dom 32 fonterna i 3 storlekar vardera...) för att få upp hastigheten och spara på minnet.
bara bilder/reklam kunde läggas på SD/internlagring annars blev det för långsamt överlag och laggade...

Så tyvärr blir det nog i ditt fall en trade off mellan statiskt och dynamiskt, i bästa fall.
jag hade iaf uppgraderat hårdvaran...
med mer RAM och mer CPU kan man göra tok mycket mer!
i mitt fall kunde jag köra med en mer advancerad setup, med ett presentationslager och en stagebuffer, som man kunde uppdatera i bakgrunden innan den presenterades. samt skapa overlays etc...


Kommer du på något bättre är jag intresserad och kanske startar om!

scoreboard (2).jpg
(projektet havererade på punkten där det skulle revolutionera sporthallarna, gränssnittet...
blev lika värdelöst som alla andra fast det var webbaserat istället för med kontrollbord...)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pixel frame

Inlägg av Mickecarlsson »

GeekJoan skrev: 18 februari 2021, 09:51:24 Spelar det någon roll vilken Teensy man tar? Han körde 3.x, men det är ju några år sen han gjorde den där.
Jag valde "fel" teensy, tror jag köpte en 3.6 och han rekommenderade LC. I vilket fall som helst, jag hade ett h-e med biblioteken, framför allt biblioteket för SD-kortet.
Och det är samma schema som du har jag körde efter.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Pixel frame

Inlägg av GeekJoan »

Såg precis att GameframeV2 inte är gjort för "neopixlar" utan för "Adafruits DotStar". Det går ifs säkert att ändra. Hade nått med att neopixlarna krävde för mycket av cpu cyklerna för att hinna ta emot IR signaler samtidigt.

Men jag funderar på om detta kanske kan vara en enklare lösning.
https://www.instructables.com/The-NeoBo ... w-Arduino/
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Pixel frame

Inlägg av E Kafeman »

Förmodar Bitluni är bekant, hans kodning är duktig på att kräma ut prestanda av en ESP32 och mycket av det han publicerar finns på Github.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pixel frame

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag kör med ws2812 och dom funkar bra.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Pixel frame

Inlägg av GeekJoan »

Testade idag koden från https://www.instructables.com/The-NeoBo ... w-Arduino/ och det funkar. Men den är väldigt enkel, inga finesser. Sen så måste man göra om bilderna till "textfiler". Men hela programmet är mindre än 50 rader kod jämfört med över 3000 rader från GameFrameV2.
Mickecarlsson, vad säger du, ska vi försöka oss på att plocka ur gobitarna?
Personligen är jag mest intresserad av att kunna lägga bilder på sdkortet utan att behöva konvertera dom, eller göra ett simpelt konverterings program. Samt att om man lägger flera bilder i antingen en map eller om man döper dom till namn01, namn02 etc för animationer.

Gjorde klar min lilla låda idag, ska bara måla den.
Sdkortet funkar fint.
pixelframe2.jpg
sdkort3.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3746
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Pixel frame

Inlägg av Mickecarlsson »

Hmm,
Neoboard, det ringer en klocka. Jag använde den koden första gången, och, som du upptäckte, inget bra sätt med bilderna.
Därav testerna med GameFrame.
Jag har plockat fram mitt gamla projekt: https://elektronikforumet.com/forum/vi ... 4#p1464494
GeekJoan, du fixade stripparna och jag körde Neoboard :D ser jag nu.
Jag får allokera lite tid och se om jag får till något.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Pixel frame

Inlägg av Jonaz »

Snyggt!
Man blev ju lite sugen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Pixel frame

Inlägg av GeekJoan »

Ju fler vi är desto mer skoj kan vi ha.
Hittade en bra sida för att få tag i roliga animationer/bilder: https://www.spriters-resource.com/
Fick lov att göra en liten animation från ett av mina favoritspel, R-Type
rtype1.gif
Kommer från denna:
21410.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
WhyNotOnMars
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 december 2015, 11:35:17

Re: Pixel frame

Inlägg av WhyNotOnMars »

Det ser jättefint ut! Hur lyckades du få den att se så mörk/svart ut när en lysdiod inte är tänd?
Skriv svar