Buck och dess djungel.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Buck och dess djungel.

Inlägg av Repaterion »

God middag.
Sitter och funderar på en spänningsomvandlare primärt DC-DC <10A 5 och 12V ut, vi pratar "step-down" nu.
Det jag inte riktigt får med mig är alla olika buck omvandlare, buck, inverter, step-dow/up, boost osv, step-down kontra up är ju om spänningen skall höjas respektive sänkas.
Men sedan då? Har en grov idé om hur dessa fungerar i praktiken, byggde en själv för något år sedan med hjälp av en 555, BC547, en drossel och en kondig. Lyckades åstadkomma ca 70Vdc men den orkade inte driva något, antagligen pga att spolen var alldeles för liten.

Så om man ser idén så här, vilken typ av buck är rekommenderat? Antar att man får köra med 4 minst 2 switchregulatorer? :humm:
Vin <50Vdc
Vu1 12Vdc 5-10A 150W inkl förluster.
Vu2 5Vdc -> Usb 3X2A 50W inkl förluster.
Inga beräkningar är gjorda, har bara tagit I*U+moms typ.
Iin <5A
Ptot ca 200W inkl förluster.

Har aldrigt byggt något "riktigt" med denna typen innan, bara använt linjära tex 7805, LM317 o.s.v. Så jag tänkte det var dag att "steppa" up... :rofl eller ner egetnligen. :humm:
12Vd kommer naturligtvis inte fungera om inte Uin är tillräckligt hög, såvida det inte går att få en som håller spänningen till X-volt oavsett inspänning, inom rimliga gränser så klart.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18387
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Buck och dess djungel.

Inlägg av 4kTRB »

poba53
Inlägg: 10
Blev medlem: 25 januari 2021, 16:10:07

Re: Buck och dess djungel.

Inlägg av poba53 »

Ämnet SMPS är oändligt stort men Du kan kanske kolla på principerna först. Det finns massor med kunskap att hitta lätt på ti.com eller analog.com (speciellt mha LTSpice). Kolla länken till Texas Instrument principbok (Du får kanske registrera dig där för att ladda ner):

https://www.ti.com/seclit/ug/slyu036/sl ... i.com%252F

Det mesta jobbet brukar vara att fixa rätt induktanser för uppgiften. Så starta med att läsa datablad, applikationsnötter och konstruktionsappar
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Buck och dess djungel.

Inlägg av ToPNoTCH »

Det finns väl ingen anledning att hålla på med diskreta komponenter och skit för att uppnå step down numera.
Ja möjligtvis utbildnings syfte då.

Det finns ju ett helt batteri med IC som är dedicerade för detta och som är enkla att tillämpa.
Hitta en som klarar dins specifikation och följ designen i databladet så kommer allt lira.
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Buck och dess djungel.

Inlägg av ToPNoTCH »

Lite OT eftersom den inte klarar din spec, så vill jag ändå slå ett slag för den gamla hederliga MC34063

Inte super ny teknik, men med fördelen att det finns en app "MC34063 Universal Kalculator", där man bara knappar in förutsättningarna och få alla periferikomponenter beräknade.
Som grädde på moset ett schema om man nu glömt hur den skall kopplas
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Buck och dess djungel.

Inlägg av E Kafeman »

Det jag bygger i fåtal exemplar, där köper jag PSU. Den är allt för billig relativt tiden det kostar att plocka ihop något från delar och antagligen kostar lösa delar+frakt 10 ggr mer än den färdiga PSUn.
Satsar sedan tiden på att lägga ner lite mer omsorg på den unika delen som man inte redan kan köpa som byggmodul.
Jämför pris på lösa delar relativt två av dessa: https://www.aliexpress.com/item/32912011020.html
Ofta lägger jag till en dator-fläkt som får gå på halvfart om saker blir varmare än vad man tål att röra med fingrarna.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Buck och dess djungel.

Inlägg av alexanderson »

Repaterion skrev: 17 februari 2021, 14:12:47 God middag.
Sitter och funderar på en spänningsomvandlare primärt DC-DC <10A 5 och 12V ut, vi pratar "step-down" nu.
Det jag inte riktigt får med mig är alla olika buck omvandlare, buck, inverter, step-dow/up, boost osv, step-down kontra up är ju om spänningen skall höjas respektive sänkas.
Men sedan då? Har en grov idé om hur dessa fungerar i praktiken, byggde en själv för något år sedan med hjälp av en 555, BC547, en drossel och en kondig. Lyckades åstadkomma ca 70Vdc men den orkade inte driva något, antagligen pga att spolen var alldeles för liten.

Så om man ser idén så här, vilken typ av buck är rekommenderat? Antar att man får köra med 4 minst 2 switchregulatorer? :humm:
Vin <50Vdc
Vu1 12Vdc 5-10A 150W inkl förluster.
Vu2 5Vdc -> Usb 3X2A 50W inkl förluster.
Inga beräkningar är gjorda, har bara tagit I*U+moms typ.
Iin <5A
Ptot ca 200W inkl förluster.
Titta på nätdelen i en vanlig persondator. Som nuförtiden ofta är forward och förr halvbrygg. Där får man 5V och 12V med samma omvandlare. Genom att ha en 5 voltlindning och en 7 voltslindning på samma trafo (5+7=12). Ofta har man 3 varv på 5 voltlindningen och 4 varv på sjuvoltslindningen. Tillsammans med diodernas framspänningsfall ger detta som resultat spänningar som ligger nära 5 och 12 volt. Det beror på vad du vill ha för toleranser på spänningarna. Och ur mycket som strömmarna varierar. I en datornätdel klarar man i de flesta fall 4% plus minus på de nominella utspänningarna. Med transduktorreglering på en av spänningarna, kan du få exakta spänningar. Vid lindning av primärlindningen får du ta hänsyn till max och min Vin. Linda halva primärlindningen innerst och halva ytterst och sekundärer i mitten.
* Du ville bygga buck. Jag föreslår något av följande alternativ:
*Flyback för 5V och buck för 12V. Båda med kärna EI 33.
*En Flyback för 5V och en för 7V båda med kärna ETD 39. Lämplig frekvens 50-100kHz
*Forward behöver induktor på utgången, denna lindas på samma kärna för de båda spänningarna. Lämplig frekvens 50-100 kHz. Lämplig styrkrets UC3842. Lämplig kärna ETD39.
*Halvbrygg eller push pull. Induktor på utgången som forward. Lämplig styrkrets TL494. Lämplig kärna ETD39.
Skriv svar