Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Hur fungerar egentligen dessa snabbladdare? 250.000 watt blir väldigt många ampere om de nu inte matas från 10kV nätet. Har stationen ett eget batteri som kan snabbdumpa energin eller hur funkar detta? I vilket fall som helst så motsvarar det 300 dammsugare och dom får man ju inte använda längre för att det lastar ner nätet
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Det är faktiskt i princip det närmaste ström rakt in från en ställverks trafo på xxxxkW allt beroende på hur många laddningsstationer där finns. Det är ett 480V system så ja bra med ström in till Teslan och vet att det även fanns vattenkylda kablar till ladd kontakten och att de då kunde göra de smalare men vet inte om alla har det eller om dom ändrat det.
I en huvudstation i närheten eller under jord finns ett antal AC/DC omvandlare så att de kombinerat klarar en 250kW men det kan även skilja och kan även vara uppdelat på andra huvudenheter där tex två eller fler kopplas ihop för hela effekten, så används alla stationer samtidigt så blir det dock lägre för var och en även om undantag finnes även för det.
Det är ett 480V system förmodligen för att göra det bra enklare designmässigt då det är rätt kompakt system då det kunnat bli en hel del jobb vid bara 1KV och ett rent helvete vid 10KV. Batteriet i en Tesla är på en 480V så därav det samma i stationerna förmodligen för att hålla nere kostnader pga enklare design samt säkrare. Ström blir absolut betydande på en 525A men de har även även rätt tilltagna kontakter och kablar för det men det är ändock lite imponerande.
I en huvudstation i närheten eller under jord finns ett antal AC/DC omvandlare så att de kombinerat klarar en 250kW men det kan även skilja och kan även vara uppdelat på andra huvudenheter där tex två eller fler kopplas ihop för hela effekten, så används alla stationer samtidigt så blir det dock lägre för var och en även om undantag finnes även för det.
Det är ett 480V system förmodligen för att göra det bra enklare designmässigt då det är rätt kompakt system då det kunnat bli en hel del jobb vid bara 1KV och ett rent helvete vid 10KV. Batteriet i en Tesla är på en 480V så därav det samma i stationerna förmodligen för att hålla nere kostnader pga enklare design samt säkrare. Ström blir absolut betydande på en 525A men de har även även rätt tilltagna kontakter och kablar för det men det är ändock lite imponerande.
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
En vanlig nätstation i plåt liknande denna ser inte så märkvärdig ut
Kan dock husera en eller flera transformator på upp till 1.6MVA (lite förenklat 1600 kW) så en sådan omgiven av några snabbladdare blir ett riktigt kraftpaket Just denna på bilden är dock inte så stor som 1.6MVA.
Kan dock husera en eller flera transformator på upp till 1.6MVA (lite förenklat 1600 kW) så en sådan omgiven av några snabbladdare blir ett riktigt kraftpaket Just denna på bilden är dock inte så stor som 1.6MVA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av grottan 17 februari 2021, 08:40:34, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 1397
- Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
- Ort: Lapplandet
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
1,6kVA är väldigt lite effekt. Du menar kanske MVA?
- Krille Krokodil
- Inlägg: 4062
- Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
- Ort: Helsingborg
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Elnätets kapacitet kommer snart att ta slut när de blir vanligare och utbyggnad går inte fort inom den branschen,
10 år är kort tid där med alla tillstånd som behövs och alla möjligheter till överklagande som finns.
Färjorna här går numera på batteri och till de laddarna fick de gräva ner kabel till en transformatorstation
som har 120 kV in.
10 år är kort tid där med alla tillstånd som behövs och alla möjligheter till överklagande som finns.
Färjorna här går numera på batteri och till de laddarna fick de gräva ner kabel till en transformatorstation
som har 120 kV in.
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Precis. Det här är ett ännu underskattat problem.
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Samma i Ystad när de elektrifierade hamnen för färjorna för en del år sedan för deras avgaser skitade ned inne i Ystad, kablarna var inte små kan jag säga då det handlade om MW och några kV och då kunde dom stänga av motorerna då detta strömförsörjde färjorna helt.
Hittade detta:
https://www.infrastrukturnyheter.se/201 ... ystad-hamn
Med en effekt på 6,25 MVA för 60 Hz kraftdistribution kommer transformatorstationen vara utrustad med världens största frekvensomriktare för landanslutning.
Det var faktiskt mer än vad jag visste och har inget minne om att det stått stått något dagstidning om det vad jag kommer ihåg.
Var sedan planerat att driva allt med vindkraft så någon hade visst tänkt lite.
Hittade detta:
https://www.infrastrukturnyheter.se/201 ... ystad-hamn
Med en effekt på 6,25 MVA för 60 Hz kraftdistribution kommer transformatorstationen vara utrustad med världens största frekvensomriktare för landanslutning.
Det var faktiskt mer än vad jag visste och har inget minne om att det stått stått något dagstidning om det vad jag kommer ihåg.
Var sedan planerat att driva allt med vindkraft så någon hade visst tänkt lite.
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Tänkt till ja Så går det när det beslutas hur hela Sveriges energiförsörjning ska fungera utan att man har en aning om hur sådant borde fungera. Vindkraft är det mest idiotiska man hittat på. Se bara vad det ställt till med i Tyskland och Danmark som satsat stenhårt på detta. En blåsig dag går danmark på 95% vind och 5 % olja. Nästa dag blåser det inte och då är det 95% olja och 5% vind. En mardröm att reglera.
Senast redigerad av MadModder 20 februari 2021, 11:06:56, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Politik bort och omformulering
Anledning: Politik bort och omformulering
Re: Hur kan Teslas laddststion lämna 250 kW?
Tja för detta lilla område har det i alla fall fungerat väldigt bra så vitt jag hört, det blåser ju i princip alltid vid kusten så de har inte behövt gå in med extra el från hamnen utom några få ggr under åren och då sällan ens fullt och då dom sedan även tar betalt för inkopplingen från båtarna (billigare än motsvarande mängd olja) så tjänar dom även ekonomiskt på det. Vindkraften utanför Ystad var helt utbyggd vid den tiden så de tar el från dessa parker och är således billigare än kärnkraft eller dylikt. De satte förstås inte upp 2 vindkraftsverk bara för detta utan tog från vad redan fanns vilket jag personligen i alla fall tyckte var en bra idé.