Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av Bo.Siltberg »

Jag tycker inte 12.3 v är något alarmerande efter att du öppnat dörren, slagit på tändningen och ska starta. En modern bil ska inte ha något problem med det. Det låter mer som ett problem med motorn. Men du kan ju prova att sätta en batteriladdare på under natten så att det är riktigt toppladdat och se vad det har för effekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för bil/motor/årgång? Kan vara så enkelt som dåliga glödstift exempelvis och det märker man vid kyla.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av Glenn »

mrfrenzy skrev: 14 februari 2021, 14:27:50 Innan du mäter viloströmmen måste bilen vara stängd och låst i fem minuter så alla enheter går i viloläge.
Ja, helt korrekt.. Det kallas att bilen måste somna. På vissa bilar kan det vara längre tid än så också.


Ofta krävs det även att huven är stängd (eller att man lurar bilen att den är det) vilket kan ställa till det när folk har huven öppen för att mäta.


Sen även efter att bilen somnat så kommer den att dra ström ojämt, plottar man förbrukningen kommer man normalt att se spikar.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av svanted »

hur långa sträckor kör du när du kör?
det är inte så att du har en bil med bränslevärmare,
då måste man köra flera mil för att all energi ska laddas tillbaka.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av pavan »

Tack för alla svar. Jo det är en Seat Ibiza årsmodell 2008 (med 1.4l bensinmotor) som körs ca, 1000 mil per år, mest korta sträckor.
Efter att ha mätt upp batterispänning under en lite längre tid så tycker jag nu att batteriet oftast ligger på ca, 12.45-12.60V på morgnarna, och givetvis högre om bilen nyligen körts.

Så jag har kommit fram till att startsvårigheterna inte beror på batteriet, utan någonting annat, vet dock inte vad....motorn, bränslesystemet??
Motor modulen har hittills inte gett någon felkod som skulle kunna ge någon ledtråd, vid avläsning med märkes specifik OBD läsare.

En ledtråd är att när motorn är varm så startar den normalt utan att man behöver hålla ned gasen, men om den stått mer än några timmar så är den svårstartad. Vet inte vad detta kan ge för ledtrådar?

Efter att bilen startat behöver man inte gasa, utan det är just under själva starten när man vrider på nyckeln som man behöver hålla ned gasen.

Efter att vi haft en misslyckad start där bilen brummade till men sedan direkt stannade så gick bilen inte igång längre, startmotorn bara drog runt utan att starta motorn, bärgaren testade att starta och höll nyckeln i startläge lite för länge för mitt tycke (ca, 15 sekunder), på andra försöket så startade den, och har hittills efter detta startat om man har gasen nedtryckt. Han trodde att motorn blivit sur, att den fått för mycket bensin när vi försökt starta den och tryckt ned gasen samtidigt.

Så om någon har bilkunskaper och har förslag på vad som kan ge svårstartad bil när motorn är kall men inte när motorn är varm så är jag tacksam att höra era förslag.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av Hobbyisten »

Minnet från då jag körde är att vid kall motor så drog jag alltid ut choken och pumpade lite med gaspedalen, (det är ännu rätt kallt ute). Jag tror jag hört att en ljum motor är svårast att starta, bättre kall eller varm. (men du kanske har automatchoke?)
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av svanted »

battteri/strömproblem märks ju att motorn inte snurrar då man vrider på nyckeln...
om den gör det är det något annat...

är det insprutning eller förgasare?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom bilen är från 2008 har den definitivt "automatchoke", förgasare slutade man med i början på 90-talet. ECU mäter hela tiden luftflöde, temperatur, undertryck etc och anpassar bränslemängd efter detta.

Enda jag skulle kunna tänka mig som gör att gaspådrag vid kallstart skulle hjälpa är antingen igensatt luftfilter, tjuvluft eller felaktig motortemperaturgivare.
*Inspektera luftfiltret om det inte är bytt nyligen.
*Kolla med din OBD-läsare vad den visar för motortemperatur när bilen är kall, bör vara ungefär samma som utetemperaturen.
*Inspektera alla slangar och packningar från luftfilter till motorn så det inte kan dras in tjuvluft någonstans.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av pavan »

Luftfiltret har jag kollat och det ser "nytt" ut.
Har faktiskt kollat på motortemperatur och övriga temperaturer, till exempel kylare, dom var i princip samma som ute, tror att det skiljde 1 grad mellan dom olika temperaturerna. Detta var med kall motor när det var ca, 1+ grad ute, tror motorn visade +2, eller +1.

Slangar har jag inte kollat på speciellt noggrant, kikat lite lätt på dom slangarna som är mest lättåtkomliga, så det kan jag kika noggrannare på.

Kan man inte mäta luft/bränsle mängd med OBD mätare, är detta inte det som kallas "lean/rich", eller något liknande? Har inte gjort detta dock.

Jag kikade på spjällhusets ena sida av den runda "flärpen" som öppnas vid gaspådrag och den såg ren ut, tror dock att det är andra sidan som brukar bli mest igensatt.

Kan det ha något med bränsle systemet att göra? igensatt bränslefilter eller något annat med bränslesystemet?
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av svanted »

det kan vara intressant hur den går efter man fått igång den då den varit svårstartad.
om den flödar, typ fel på trottelventilen....hostar den igång långsamt och svartryker.
om den går bra direkt kan det vara chokefel e.d....

en indikering kan vara att hälla en matsked bensin i förgasaren, smäller den igång direkt då får den för lite bränsle vid start.
om den inte gör det är den sur eller har tändningsfel.

fel på bränslepumpen,
så att soppan i slangen efter ett tag rinner tillbaka till tanken och den har svårt att pumpa fram det igen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32547
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av säter »

Det är nog ingen förgasare på en bil från 2008?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av Glenn »

Nä, 1989 och framåt har i princip alla bilar insprutning.

Möjligen kan dom ha s.k elektronisk förgasare, vilket ju faktiskt är en primitiv form av insprutning (singlepoint)
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av svanted »

felsökningsprocessen funkar även med insprutning,
hur går den då den startar?
tänder den direkt efter en sup?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller med om Svanted’s tips. Det plus att kolla slangarna ordentligt borde ge ett bra svar.
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av hsd »

Jag dödade ett nästan nytt Vartabatteri utanför Mac Donalds, radion mm på så räckte det inte för start, tog laddning och funkade bra samma dag men dagen efter ,kall natt, ville det inte, starthjälp igen och till jobbet och på rasten kollade jag lite mer knappt 13volt så det borde funka men icke spänningen dök till nära noll
I med ett nytt batteri så var allt bra igen
Skriv svar