Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av pavan »

Håller på och mäter om bilen drar tjuvström då jag tycker att bilbatteriet går ner till en relativt låg volt under natten. Jag har nästan ingen koll alls på ellära, så därav min fråga.
Så frågan är följande, när jag mäter Ampere genom att sätta ena multimeter ledaren på bilbatteriets minus pol och andra ledaren på minus kablaget så visar multimetern först ett högre värde för att sedan efter ca, 5 sekunder gå ner till ett ca, 10 ggr lägre värde och stannar sedan på det lägre värdet, det ursprungliga värdet visar på typ 500 mAh eller nåt liknande och går sedan ned till ca, 50 mAh och stannar där, men ett par gånger har värdet istället gått ner till 0 efter att i några sekunder först ha visat ett högre värde. Värdet går ned stegvis under några sekunder, och inte på en gång.

Jag har satt den röda ledaren i multimeterns "10A" ingång och den svarta på "COM" ingången. Jag har testat att mäta både på läge "10", och läge "200mA" samt på "20mA", värdet är ungefär detsamma på alla lägen förutom att den visar fler nollor och ändrar kommatecknets placering. Jag har inte testat den röda multimeter ledaren på den "vanliga" ingången då den bara klarar 250mA enligt manualen.

Så testar jag på fel sätt eller varför visar den först ett högre värde för att sedan gå ner till ett lägre värde? Vilket värde är i sånt fall det giltiga?

Tack på förhand.
Senast redigerad av pavan 14 juni 2021, 10:23:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av Hobbyisten »

Du får en parallellkoppling när du mäter som du gör. För att mäta ström måste du bryta kretsen och sätta multimetern som förbindelse mellan de två punkterna.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av pavan »

Jodå men det är så jag gjort, alltså jag kopplar loss minus kablaget och mäter mellan minus polen på batteriet och minus kabeln, så ena multimeter ledaren är på batteriets minus pol och andra ledaren på multimetern är på minus kabeln....är inte detta rätt sätt att mäta på?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av MadModder »

Som jag förstår är det just så det mäts. Mellan batteriets minuspol och den lösa polskon som satt på minuspolen.

[edit]
Du hann mellan :D

Jo det är rätt
När man kopplat bort batteriet och gjort elektroniken spänningslös, börjar den med att kolla genom sensorer och diverse ställdon när man kopplar in igen. Det drar en del ström. När det är klart går systemet ner i viloläge igen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av Klas-Kenny »

Förmodligen stämmer det du mäter.
Kan mycket väl vara så att någonting i bilen startar när du kopplar in batteriet, sen efter några sekunder går den ner i "viloläge" och drar inte så mycket ström.


Men 50 mA är ju ganska mycket om den drar hela tiden som avstängd.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av MadModder »

Är det några eftermarknadsgrejer installerade? Typ ny bilradio, slutsteg, larm, extraljus mm.
Börja i så fall med att koppla ur detta.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av svanted »

om bilen drar 500mA kontinuerligt räcker ett bilbatteri i 100 timmar...
felet är något annat.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av MadModder »

Och drar den 50mA så är det en månad.

Hur gammalt är batteriet?
När laddade du upp det fullt sist, med batteriladdare?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av danei »

Bortsett från sammanblandningen av enheter och storheter tycker jag att frågan var tydlig för att komma från en nybörjare. Jag förstår inte varför så många missförstår.

Den initiala strömmen är för att ladda upp diverse kondensatorer och eventuellt en del andra uppstarts procedurer. Det är inget konstigt i en bil. Nya bilar har tyvärr en förbrukning i den här storleksordningen. Det kan bli problem om den står länge mellan användningarna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av MadModder »

Många? Det är en. :D

Men det ska inte vara problem med detta efter bara ett halvt dygn.
Det är inte särskilt lång tid mellan användningarna när man använt den kvällen innan.

För att det ska bli ett problem med ett fräscht batteri redan efter en natt ska strömmen vara någonstans i storleksordningen 1A.
hsd
Inlägg: 2115
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av hsd »

Steg 1 när det gäller bilbatteri är god kontakt, borsta rent poler och polskor lägg på lite polfett/ vaselin,kontrollera och rengör batteri kablagets anslutningar
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av E Kafeman »

Ett batteri som är slitet och kanske med en cell kortsluten kan få så låg kapacitet att den i stort inte klarar kallstart när bilen stått över natten.
På bilar med halogenlyse brukar man då se att hel-ljusets styrka varierar något när man lyser mot garage-väggen och varvar motorn trots att batteriet blivit väl laddat under tidigare färd.
Mäter man spänningen så går den ned under 13 Volt redan 30 minuter efter att bilen parkerats och på morgonen kan var neråt 11 Volt.
Är det smällkallt så är det ytterligare en faktor som minskar batteriets kapacitet och under -20 så får man sällan så många startförsök med trög motor ens med friskt och välladdat batteri.

Om man nu har ett förmodat friskt batteri så kan det ändå bli skumma fel.
En bil jag hade, där fungerade batteriet för det mesta men någon gång i månaden så drog bilen ur batteriet på något dygn, nästan alltid måndagmornar när jag skulle till jobbet så var batteriet totaldött. Bilen hade fått helgen på sej att ladda ur då bilen mest stod stilla de dagarna.
Mätte strömmen på samma sätt med multimeter och det var alltid normalt typ 50mA, hittade aldrig felet.
En fredagskväll tog jag tre meter nätkabel, lossade pluspolen kopplade nätsladdens ena kabel till batteriets pluspol och den andra kabeln kopplades till den nu lösa batterikabeln.
I andra änden kopplade jag in en liten glödlampa på 1W som suttit som instrumentbelysning och hängde lampan utanför motorhuven och stängde huven.
Tanken vart att lampan skulle börja lysa om det var något som drog tjuv-ström men den lyste inget om annat var frånslaget, allt var normalt . Lampan fick hänga kvar över helgen.
På lördag eftermiddag när jag kom ut så hängde lampan där och lyste.
Jag öppnar motorhuven och lampan slocknar. Stänger huven och lampan lyser fortfarande inte. 30 sekunder senare med stängd huv så tänds lampan på nytt.
Denna gång öppnar jag inte huven, men slår knytnäven i motorhuven, och lampan fladdrar till knappt märkbart i ljuset.
Det var bara att knacka sej runt på bilen för att se var det fladdrade mest i lampan.
Felet var en utsliten hatt på bagagerumskontakten som var så på gränsen att dra att det tände bagagerums-belysningen när bilen stått ett tag trots stängd bagagelucka.
Eftersom det lyset inte syntes med stängd bagagelucka så var felet inte helt lätthittat.
Åtgärden blev att skruva ur glödlampan.Det var så sällan det ljuset gjorde någon nytta så saknaden var måttlig.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av mrfrenzy »

Innan du mäter viloströmmen måste bilen vara stängd och låst i fem minuter så alla enheter går i viloläge.
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av pavan »

Tack för alla svar. Då fick man lära sig lite mer.

Jo angående batteriet så är det ett helt nytt batteri. Bilen började vara svårstartad och det började helt plötsligt, och efter några dagar gick den inte att starta överhuvudtaget utan startkablar/nödladdare. Generatorn verkade ladda batteriet då volttalet steg till ca, 14.6 Volt när motorn var igång, och direkt efter körning låg den på runt 13V någonting, nästa morgon var den oftast nere på mellan ca,11.9 Volt till 12.2 Volt.
Batteriet hade suttit i sedan jag köpte bilen begagnad (2008 års modell), så jag antog att batteriet var slut.
Men det nya batteriet går också ned till mellan ca, 12.33v till 12.39 Volt under natten trots att den varit fulladdad (över 12.9V) kvällen innan. Visst ska den gå ned litegrann direkt efter laddning, men nog inte till 12.33V, eller?
Så jag tänker att något kanske ligger och drar ström. Jag har ingenting eftermonterat i bilen.

Under den veckan som jag haft det nya batteriet så har bilen gått igång på morgnarna men den drar runt längre tid innan den startar samt att jag får gasa på för att den inte ska stanna. När man sedan kört lite grann och stänger av motorn så startar den mycket lättare igen, men efter en hel natt är den svårstartad.
Jag testade att koppla ur batteriet under natten och bilen var ändå svårstartad på morgonen, så det verkar kanske inte bero på batteriet?
Batteri volten var lite högre efter att batteriet varit bortkopplat från bilen under natten, men kommer inte ihåg vilket volttal det stod på?

Men faktum kvartstår ju att batteriet som är nytt går ner till volttal runt 12.3x när det är inkopplat till bilen vilket som jag förstått det inte är fulladdat, så därav att jag ville mäta Amperen.

P.S: Amperen som den stannade på var nog snarare 30-40 mAh när jag tänker efter, om det gör någon skillnad. Kan man förresten ha den röda multimeter kabeln i "10A" ingången när man mäter små Ampere värden, eller är den endast till för högre Ampere tal?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26383
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av danei »

Om du skriver spänning och ström istället för volttalet och amperen ser det inte lika förvirrat ut.

Det är som att säga metertalet när man pratat om längden på ett snöre.

Måste du hjälpa till med gasen när den startat är det nog något annat fel. Igensatt kallstartsmunstycke eller havererad temperatursensor tex. Jag tycker inte att dina värden indikerar något tydligt fel.
Skriv svar