Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av svanted »

äpplen och päron..
TS pratar om att "bärgaren körde 15 sekunder på starten innan den startade",
då är det inte batterifel...
nu handlar det om felsökning på svårstartad bil.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33668
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av Glenn »

Det kan det visst vara, om du har kortslutning i en eller två celler så kan du fortfarande köra startmotorn lång tid, men spänningen räcker inte.

Har varit med om det själv.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av JimmyAndersson »

Vad är isåfall mer strömhungrigt än en startmotor?
Man skulle man märka det direkt om man mätte på batteriet.
...vilket trådskaparen har gjort. :)
Se inlägget här: viewtopic.php?p=1593460#p1593460

Visst, det finns alltid undantag, men mäter batteriet vettigt och startmotorn orkar, så är det rimligare att gå vidare och kolla andra saker innan man börjar greja mer med batteriet.

Hoppas Pavan återkommer snart.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ang, Ampere mätning

Inlägg av säter »

Är det inte dags att ändra rubriken här också?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av pavan »

Bilen har plötsligt börjat starta normalt igen (peppar, peppar), men detta problem verkar komma av sig självt helt plötsligt, har för mig att det hänt tidigare också, dock ej hållit i sig lika länge som denna gången.

Det intressanta är att jag nu hittat en service bulletin på exakt denna bilmodell, årsmodell, och motormodell som säger att vissa av dessa motorer ibland har problem att starta vid kallstarter, men startar normalt när bilen är varm, alltså exakt samma fel som min. Det anges att felet beror på ett tillverknings fel på insprutningsventilerna som gör att dom läcker. Detta har tydligen fixats genom att introducera nya insprutningsventiler och modifiera mjukvaran för Motor kontroll modulen (ECU).
Tyvärr skedde ändringen någon månad efter att min bil tillverkats.

Detta ska enligt tillverkaren åtgärdas kostnadsfritt, men jag misstänker att man inte kan komma med en 12 år gammal bil, och som icke ursprunglig ägare? Bulletinen är skriven i Januari 2010.
hsd
Inlägg: 2105
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av hsd »

Kostar inget att fråga
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av AndLi »

pavan skrev: 14 juni 2021, 10:54:20 Detta ska enligt tillverkaren åtgärdas kostnadsfritt, men jag misstänker att man inte kan komma med en 12 år gammal bil, och som icke ursprunglig ägare? Bulletinen är skriven i Januari 2010.
Volvå återkallade min 2012 i höstas för att fixa säkerhetsbältslåset, jag är inte ursprunglig ägare på den.
(iof skrevs ju återkallelsen under 2020 och inte 2012... men ursprunglig ägare spelade ingen roll, det är ju fortfarande fel på bilen)

Så kolla med tillverkaren, någon deal kanske ni kan få till :) Det kan väl också redan varit utfört på den av nån tidigare ägare?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29907
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av MadModder »

Jag hade en begagnad Nissan almera för länge sen och linsen i ena framlyset var mjölkfärgad. Hade bilen inne för något helt annat och nämnde lyset i förbifarten bara. De sa att jamen det där är ett känt fel på den här modellen. Det byts gratis.
Och så gjorde de det. :)
Minns inte hur många år gammal den informationen var men det var inte bara ett eller två år.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av säter »

Jag tror inte att det senare här är felet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av TomasL »

Jag fick ett brev häromveckan från Chrysler att de vill byta krockkudden på min USA-sålda och privatimporterade 2010 Town & Country
Tommy_Naseem
Inlägg: 274
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av Tommy_Naseem »

Om vi nu koncentrerar oss på den svårstartade biten.

Kolla att jordflätan är hel mellan kaross och motor. Testas enkelt genom att sätta en startkabel mellan - polen och motorblocket. (Kan bli roliga jordfel som gör att givare rapporterar lustiga värden som boxen inte förstår)

Gå in med en felkodsläsare i motorboxen och kolla om motorns temperatur motsvarar vad du förväntar dig (Har inte lusläst hela tråden. Men en givare som säger att motorn håller 100 grader när motorn är kall gör den svårstartad)

Sedan har du kamaxelgivaren. Denna är en kritisk givare, Det går att mäta upp dessa om man kan och har utrustning till detta.

Nu såg jag inget om hur bilen gick när den väl startat.
Men om den nu skulle vara orkeslös så finns det fler saker
Vi har varit med o Katalysatorer som rasat ihop och täppt igen avgassystemet.
bränslepump som inte orkar hålla trycket. Gick mycket taskigt och drog 1,5 liter milen
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av pavan »

Tommy_Naseem skrev: 14 juni 2021, 17:54:33 Om vi nu koncentrerar oss på den svårstartade biten.

Kolla att jordflätan är hel mellan kaross och motor. Testas enkelt genom att sätta en startkabel mellan - polen och motorblocket. (Kan bli roliga jordfel som gör att givare rapporterar lustiga värden som boxen inte förstår)

Gå in med en felkodsläsare i motorboxen och kolla om motorns temperatur motsvarar vad du förväntar dig (Har inte lusläst hela tråden. Men en givare som säger att motorn håller 100 grader när motorn är kall gör den svårstartad)

Sedan har du kamaxelgivaren. Denna är en kritisk givare, Det går att mäta upp dessa om man kan och har utrustning till detta.

Nu såg jag inget om hur bilen gick när den väl startat.
Men om den nu skulle vara orkeslös så finns det fler saker
Vi har varit med o Katalysatorer som rasat ihop och täppt igen avgassystemet.
bränslepump som inte orkar hålla trycket. Gick mycket taskigt och drog 1,5 liter milen
Tack för svaren, bilen har gått helt bra när den väl startat, har inte märkt av någon orkeslöshet eller ojämn tomgång vid rödljus etc. Däremot går den på högre tomgång när motorn är kall (ca,1100-1200 RPM) för att sedan gå ner till ca, 750 RPM efter någon minut, men så hade jag på förra bilen också.

Jag har kollat jordkablage i motorutrymmet efter bästa förmåga, har dock inte testat startkabel mellan pol och motorblock, får testa det, kan ju vara nåt som inte var direkt uppenbart vid en enklare visuell koll?

Har också läst av med märkes specifik felkodsläsare, motortempen visar ungefär utomhus temperatur när motorn är kall.
Kamaxelgivare har jag inte mekat med, det är nog utanför mitt kunskapsområde? Så det är alltså inget man kan läsa av med märkes specifik läsare?
pavan
Inlägg: 116
Blev medlem: 1 februari 2012, 21:59:49
Ort: Stockholm

Re: Svårstartad bil - Ampere mätning, m.m.

Inlägg av pavan »

Jo men det låter ju som att det i vissa fall gått att få fabriksfel åtgärdade efter flera år och som icke ursprunglig ägare. Det är definitivt värt att fråga.

Tänkte att det kanske bara var såna saker som tillverkaren anser är trafikfarliga som dom åtgärdar när som helst och åt vilken ägare som helst....sånt som tillverkaren kan bli stämda på stora belopp för (i alla fall i vissa länder)?

Minns att jag läste något om en viss Ford modell där det var ett fabriksfel som gjorde att dom rostade efter väldigt kort tid, Ford gjorde allt i sin makt för att inte erkänna att det är ett fabriksfel och behöva ta ansvar, efter väldigt mycket om och men, och efter mycket uppmärksamhet i pressen så tog dom till slut ansvar. Dom skyllde först på kunderna att dom tvättat bilen fel och allt möjligt. Antar att detta beteende är relativt vanligt bland biltillverkare (och inom andra branscher)?

Även om det är så att det inte är det som är problemet så är det ju fint att ha dom nya insprutnings ventilerna och uppdaterad ECU mjukvara.
Skriv svar