Trafo till punktsvets, val av kärna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14891
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Skillnaden är att punktsvetsning sker inte med ljusbåge, tvärtom.

Strömshuntade trafos är avsedda för bågsvetsning, eftersom ljusbågen har sådana egenskaper att utan läckinduktansen eller en serieinduktans kommer strömmen rusa. En högre tomgångspänning underlättar att tända bågen, men det behövs sällan mer än 20, kanske 30V för att hålla den brinnande. Har orbitalsvetsat tunna rör med 10V-12V.
Ibland sätter sig också pinnen (om man svetsar sådant) och då är det tråkigt om inget begränsas strömmen utan svetselektroden agerar säkring...

Riktig punktsvetsning arbetar inte ens med så höga spänningar att du har lätt att få en ljusbåge. Det är ren ohmsk strömvärme som punktar ihop materialet, annars skulle det smälta och rinna bort.
Tryck och värme.

Jag har en trafo någonstans på ca 30V @ 50-60A (kontinuerligt) med en seriedrossel som fungerande som strömbegränsare för laddningströmmen till elyterna i ett ohemulskt reglerat nätaggregat De elyterna finns numera hos MrNorrgren. Trissorna och kylflänsarna ligger säkert hos mig :) . Den har jag faktiskt satt ihop två ståldelar med pinnsvetsning. Fast svetsen såg för j-g ut :) Men det gick.
Att svetsen sög berodde säkert pga handlaget. Jag är inte någon licenssvetsare direkt. Men det håller bättre än gaffatejp, haha.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av Henry »

Som exempel så testade jag en gång att kortsluta utgången på en MOT jag lindat om för hög ström med 6 varv samt tagit bort shunten och fick ut runt 1000A på sekundären vid lite över 4V volt och 37A på primären och säkringen gick efter knappt 2 sekunder så aningen mättad kärna mao. Med shunten i så skulle jag väl gissa på max en 10A på primären.

För att reglera strömmen på lite rätt sätt så gjorde jag denna för en knappt 15 år sedan eller vad det är:

Bild

Steglöst reglerbar från 0 - 450A vid några få volt, dock inte för punktsvets utan något helt annat men hade nog fungerat utmärkt även till det.
Senast redigerad av Henry 14 februari 2021, 18:09:16, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av xxargs »

Avsåg inte svetsbåges existens eller inte - problemet med några inlägg tidigare var kablar etc. och har man ren Ohmisk strömbegränsning baserad på några varv runt en kärna för säg 3 Volt tomgångsspänning som sedan punktsvetsar med säg 0.02 Ohm total slingresistans och ger 150 Ampere så är strömmen halverad vid 0.04 Ohm och dubblad vid 0.01 Ohm - men är det strömbegränsad så kan man ha tomgångsspänning på 10 Volt och lämnar 150 Ampere vid 3 Volt så kommer strömmen knappt ändra sig vid 0.01 Ohm (ger 1.5 Volt total spänningsfall) eller 0.04 Ohm (6 Volt total spänningsfall).

En MOT-trafo (mikrovågsungstrafo) har magnetiska shuntar i sig mellan primär och sekundär lindnings-korgen (och man bör heller inte ta bort dem i den här typen av experiment) - och det är samma orsak att strömmen till magnetronen får inte bli för hög då den också har negativ impedans precis som lysrör och ljusbåge i en bågsvets och utan denna skulle brännas ut väldigt kvickt.
Senast redigerad av xxargs 14 februari 2021, 18:11:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av Henry »

Ja magnetronen är ju i det närmaste en kortslutning vid drift, den måste strömregleras så en mot är ju i princip en konstantströmkälla.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Hehe ja ja... ni tappade mig lite här. Det blev lite över min nivå här grabbar och ev töser.

Har ju viss kunskap här men inte så djup kanske. Det enda jag vill åstadkomma här är något som många andra lyckats med, men inte jag... vet inte riktigt varför tyvärr.

En MOT med tjocka lindningar, vill bara kunna punkta ihop ett batteripack. Om det sedan blir på ett eller annat sätt nja, inte så kinkigt .

Skulle bara vilja få ihop en punktsvets med antingen ringkärna eller med MOT. Fick tag i förhoppningsvis en tillräckligt tjock kabel nu, ska testa med den och se vad som händer.

På fredag, förhoppningsvis, kommer ett nytt riktigt ssr, mer rejält, ska klara av 150A och ska väl hålla lite bättre kvalitet!

Ska göra bättre elektroder av mer solid koppar med spetsar av silver(fått från svärfar) ska ordna bättre överföring av strömmen med färre kopplingspunkter. Hoppas på bättre resultat i helgen!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av Henry »

För att punkta batterier behövs inte så överdrivet hög ström, en mot kan ge tillräcklig med ström ifrån sig för att smälta hela batteriet så det måste vara väldigt korta pulser vilket också skapar en hyfsad back EMK från en trafo på någon Henry vilket man ev får fixa. Inte för sällan man ser folk använda rena relän till dessa.

Själv hade jag annars tänkt denna lilla punktsvets:

https://www.youtube.com/watch?v=TI_ZV-5WHi4&t=621s

Men kom tack och lov på att jag inte behöver en men verkar funka väldigt bra.


Budgetalternativ om man har ett 12V batteri liggandes:

https://www.youtube.com/watch?v=b_kGgPVrcCI&t=1045s
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av JohnGalt »

MNorrgren: Jag såg i en annan tråd att du hade fått punktsvetsen att fungera bra.
Vilken/vilka åtgärder var det som gjorde att det blev bra?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Ja ursäkta, glömde uppdatera i denna tråden att jag faktiskt fått det att fungera och faktiskt riktigt bra! Vet inte ombudet VDR en kombination av saker som gjorde det eller bara en sak. Fick ändra många saker sista gången, varpå det blev kanon!

Valet av kärna blev MOT’en, torroioden fungerade också bra men... men fick lite för hög inström och det behövdes inte! Hela toroiden hoppade 3 cm från golvet när jag hade kortslutit sekundären och gav en kort puls... till andra projekt kanske...

Jag fick en bit fin kabel från min bror, 70mm2, grov installationskabel för industrin, grova kopparledare i den. Kanske 30 individuella trådar bara. Fick slå in kabeln med hammare och dra med polygrip för att få in den. Tog mig nog 2h att få den på plats. Så styv och grov kabel...

Fick monterat riktiga feta kabelskor, för 70mm2 kabel såklart. Inte lätt utan rätt tång men fick slå dem på plats med dorn och hammare... bra med litet städ där!

Fick även ett par riktiga punktsvetselekteoder av svärfar, skrot från hans jobb. Silverbelagd spets på dem. Fick bara slipa ner och bocka till dem lite för att fundera. Skrev ut en hållare till dem så de hölls på plats tillsammans. De är redan fjäderbelastade så slapp ordna det själv. Sågade ut en bit kopparplåt, 12mm tjock och borrade hål för att skriva ihop med kabelskorna. Elektroderna var redan gängade så kunde bara hänga ett hål i kopparplåten och skruva fast elektroden.

Fick även ett nytt SSR , denna gången ett mer riktigt stort, typ som sitter i stora svetsar. 150A klarar det, kostade bara 150kr eller så på amazon med leveranstid på 2 dagar. I övrigt samma som vanliga ssr, 4-32v styrspänning.

Det är de ändringar jag gjort, allt föll på plats direkt och kunde svetsa batterierna 10 min senare. 30min senare var allt klart. 4-6 veckors slit, och sedan över på 40 minuter...

Jag har inte chokarna kvar i trafon, jag vill ha så hög ström som möjligt. Med dem i, begränsades strömmen en del och svetsen blev sämre.


Jag har en puls på 40-50ms, detta räcker för att svetsa en ren nickelplåt på 0.2mm så hårt på batteriet att jag får slipa loss dem. Går ej att dra loss.

Med en puls på 200-250ms längd svetsar jag 0.5mm fjäderstål till varandra. 500ms puls och kan svetsa ihop två 1mm plåt med varandra...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Här är en länk till ssr...

Solid State-relä DC-kontroll AC 30-480 VAC industriell solid state-relä SSR 80A/100A/120A/150A 4 typer 150A https://www.amazon.se/dp/B07V4Q4B9V/ref ... UTF8&psc=1
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av Henry »

Blev riktigt bra det där. :)
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av JohnGalt »

Bra jobbat, och tack för en detaljerad beskrivning :tumupp:
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Tack! Ingen fara :)

Tack för hjälpen till alla er som svarat och gett råd! Så mycket enklare och gått att genomföra detta!

Här är en film på timern jag byggde...
länk till källan till timern, med kod osv. https://intofpv.com/t-mot-spot-weld-wit ... er-control

xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av xxargs »

Råder å det bestämdaste att avstå från ringar på fingrar och andra metalliska smycken som halsband runt hals och klockor på armar just under tiden när man pysslar med den här typen av högströms-prylar - ett misstag och du har permanent brännskada ärr-tatuering - om du har tur då en glödvarm ring är inget man får bort fort och hinner bränna väldigt mycket och djupt... har sett en sådan finger hos en teletekniker som gjorde misstaget i samband med UPS med stora batteribanker - det var inget vackert trots att det var många år gammalt - och tydligen rätt traumatiskt och denne var glad att fingret alls gick att rädda...

Med andra ord gör det till en ritual att klä av allt sådant innan du sätter dig vid maskinen... - jag behövde bara se fingret en enda gång för att nästan reflexmässig plocka av mig allt metalliskt när jag närmar mig sådana anläggningar med risk för hög ström...
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5307
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Tack för tipset! Klokt att vara försiktig. Har ju som praxis att alltid ta av klocka och ringar i verkstan när jobbar med svarv, svets, borr osv. Har sett mer eller mindre otrevliga skador via jobbet... så man blir väl lite skadad eller ja försiktigt därifrån! Fötter i gräsklippare på sommaren är ett stående problem.. nåväl...

Nä vore just onödigt att skada sig pga en sån enkel sak så tacksam för alla råd och tips! Självklart egentligen men kan aldrig vara för försiktig!!
Skriv svar