Trafo till punktsvets, val av kärna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Hej.

Håller på med en punktsvets för batterier, svetsa bleck på dem alltså. Ska göra ett stort batteripack till en motor.

Jag har två alternativ, en som jag testat med som inte blir helt 100... en MOT, mikrovågsugnstransformator som är inlindad. Får inte riktigt bra svetsar trots tjock kabel. Får testa mer med annan kabel kanske.

Men jag sitter och funderar om jag istället kanske ska använda en stor ringkärna istället? Jag har en 230v ringkärna på ca 1,1-1,5kW( dåligt märkt så vet inte 100 där heller) .

Vad är bäst till detta ändamålet? Att använda en stor rackarns ringkärna eller försöka med en vanlig EI kärna?

Bilder kommer...

En annan sak som jag funderar på... jag har kabel ca 50mm2 men relativt tunna ledare i den. Jag misstänker det gör skillnad, att istället ha tjockare ledare. Men har svårt att hitta.

Jag har en 8mm tjock kopparstång, kan det vara bättre att köra med denna? Eller kanske kan köra med bromsrör av koppar som jag isolerar ordentligt? Kan detta göra någon skillnad?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av xxargs »

Du behöver transformator som strömbegränsar sig själv i svetssammanhang - annars kommer dina säkringar att åka så fort du kortsluter för svets.

Titta på hur transformator-elsvets eller trafo till en mikrovågsugn är designad - du behöver ha magnetisk shunt mellan primär och sekundär-delen så att bara en del av magnetfältet når sekundärspolen (och den delen som inte når sekundärlindingen för att den shuntas av innan magnetiskt, gör att transformatorn arbetar på samma sätt som en transformator i serie med en stor induktans)

Just detta är omöjligt att få till med ringkärne-trafo och därför är oftast bygg med EI-trafor med separat primärdel och sekundärdel och att man lägger eller vrider in laminerade järnblock mellan spolkorgarna för primär och sekundärspolen - på svetstransformator så är det den stora vredet för hur mycket ström som sköter i hur mycket av magnetiska mellanlägget skjuts in mellan sekundär och primärlindning och det är rätt bastanta prylar då det är mycket krafter som drar och sliter i järndelarna.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Ska inte göra svets i den bemärkelsen utan en ren punktsvets. Det sker i korta pulser.

Jag kommer styra trafon med en ssr på primärsidan. Den kommer alltså inte att vara igång kontinuerligt. Utan bara via pulser. Jag behöver höga stötströmmar upp mot 1000A på sekundären. Måste därför få högre ström än 10A på primären, upp mot 20A kanske i korta pulser. Det handlar nog om 80-250ms. Den korta tiden brukar vara ok för att inte dra säkringar...

Hur vanliga svetstrafo fungerar vet jag men sämre på punktsvetsar.

Jag har medvetet tagit bort järnblocken för att få så hög ström som möjligt!
rikkitikkitavi
Inlägg: 14867
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Moten är snållindad så Primären har ganska hög resistans vilket begränsar utströmmen.

En svetstrafo som xxargs beskriver arbetar med en ljusbåge, som har negativ resistans varför man behöver en strömbegränsning. Antingen magnetisk shunt eller en induktans i serie för att minimera förlusterna. Den brinner ju en lång tid och utan strömbegränsningen kommer strömmen rusa pga ljusbågens egenskaper.

För punktsvetsning behöver du bara en hög ström, det går utmärkt med en styv lindning I en vanlig trafo, givet du anpassar lindningen utspänningen så att strömmen inte blir hur hög som helst. Man brukar inte ha så många volt på sekundären. Det kräver nog lite experimenterande...
Eller en svetstrafo med rätt hög utström.

För 50Hz spelar det ingen roll hur kardelerna ser ut i kabeln.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av svanted »

varför inte en bautakondensator?
som man laddar mha en justerbar nätdel, då kan man finjustera effekten.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Ah Rickard. Tack för info! Misstänkte väl något sådant men var inte alls säker eller kunnande om det. Perfekt!

Intressant det där med hur kablarna ser ut, jag har testat flera stycken nämligen, därför från kom upp...

Jag har använt först en mycket mjuk svetskabel, alltså en jättemjuk kabel med massor med tunna trådar i, ca 70mm2. Fick inte till någon bra svetsnings trots bra kabelskor som både klämdes men även löddes. Provade en 35mm2 med något tjockare trådar i sig, provade både 2 och tre varv, för att öka spänningen något. Fick acceptabelt men ej tillräckligt resultat. Det brände inte genom första lagret av metall, blecket alltså.

Sist nu provade jag en 50mm2 kabel med samma tjocklek på trådarna i sig som 35mm2 kabel med ungefär samma resultat. Kanske något högre ström men inte tillräckligt. Det fäster liksom inte i vartannat. Det är nickelplåt, köpt och avsedd för just ändamålet att svetsas på batterier.

Har grova kopparledare som elektroder, de verkar ok. Bytte även till ett par tunnare, 3mm massiv koppartråd men inte heller detta gjorde någon skillnad.

Därav detta trodde jag att hur kabeln såg ut och är konstruerad att detta gjorde skillnad också!!!

Men vad tror ni, ska jag använda EI- kärnan eller ringkärna? Eller jag bör testa mig fram och se vad som händer?

Har provat med kondensatorer. Har kanske inte tillräckligt med effekt, kapacitans eller spänning för jag fick inte det alls att vilja fungera. Får prova lite till men... 110000microfarad och 50 volt...
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Ja det lutar kanske åt att köpa en sådan färdig liten punktsvets men skulle gärna använda det jag har. Har allt hemma och har liggandes i lådor så synd att lägga ut pengar på att köpa något. Det enda jag behövt köpa än så länge är en 16x2 LCD-display med i2c- interface för 60kr... sparar gärna pengarna länder går...
rikkitikkitavi
Inlägg: 14867
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jo, kontakteringen kan bero på kabeln såklart. Det påverkar, men inte annars.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Fick provat med en ringkärna, har en som är på ca 1,2-1,5kVA lite osäker pga ej helt mörkt. Men baserat på vikt och mått så gissningsvis däromkring.

Lindade av sekundären, ville inte ha den på pga 230/110v trafo. Risk för olyckor annars!!

Lindade på den fetaste kabeln jag har... 1,5 varv, nja hände inte så mycket. 2,5 varv... nu du, nu händer det saker... ska prova med ett varv till och se! Måste bara jaga rätt på en sådan bit... tror denna är 70mm2, åtminstone 50mm2...

Provade med den jag fick av dig, det fingerar fint men Öhm ja, den blev rätt... nä den blev skitvarm...

Dock undrar jag hur mycket ström den drar på primären vid tillslag. Det måste vara en del! Har ett 40A SSR som styr. Problemet är att jag nog rostat det, för det reagerar inte längre utan är konstant öppen. ”Svetsat” det så att säga, fast det är elektroniskt. Måste jaga rätt på något kraftigare... hmm. Kanske ska rafsa lite en den gamla skrotade svetsen och se om där finns något 🤔
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av mrfrenzy »

Exakt en sådan kines-ssr har jag. Dålig kvalitet med hög resistans så det behövs rejäl kylfläns även för låga belastningar. 40A är förmodligen rena glädjesiffror.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Ahh, ja det förklarar en del!! Hade mina misstankar kan jag säga :roll: . Ska gå på jakt...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29985
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MadModder »

Fråga TomasL om han har något kvar
viewtopic.php?f=11&t=99695
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5304
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av MNorrgren »

Tackar för tips!!
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Trafo till punktsvets, val av kärna?

Inlägg av xxargs »

Vitsen med strömbegränsande trafo med magnetiska shuntar är att du kan linda det för högre tomgångspänning och det blir mindre påverkan på strömmen av variation av resistans i kablar och kontakt-elektroder under svetsen än att linda för enstaka Volt och bara har en rent Ohm:sk strömbegränsning där minsta mindre bra kontakt gör att strömmen sjunker kraftigt och din svets blir inte som tänkt. -- finns anledning varför svetsar kanske ligger på 40-60 Volt i tomme medans under svets är enstaka 10-tal volt - det är för att strömmen skall vara ungefär lika även om spänningen varierar över 10 Volt under svetsprocessen.

Tekniskt sett går det att emulera en magnetshuntad trafo med en lösning med en vanlig trafo med en drossel[1] i serie med matningen av trafon - man får räkna i elläran som för drossel för ett lysrör i hur mycket ström man skall tillåta genom trafon vid kortslutet läge (och nästan all spänning ligger över drosseln) och driftläge med vilken spänning det matas för knäet när den induktiva delen börjar blir dominerande och tar upp det mesta av spänningen i slingan och också gör att strömmen ändras bara lite även om spänningen mot svetspunkten varierar med flera Volt pga. olika hur väl elektroder kontakterar mot svets-objektet.

Sedan är scr-styrning av trafon ingen hit mer än för just på och avslag då det inte reglerar strömmen under svetsprocessen på halvperiodnivå när det väl är påslaget - även med försök till fasvinkelstyrning (aka lampdimmer-funktion men för motor) på halvperiodnivå blir sörjigt - mycket höga övertonshalter och uppvärmning av kärnmaterial om det kör längre tider (och man får också se upp med att SCR inte börja halvvågslikrikta pga kommunteringsfel av ström och spänningsspikarna som reflekteras tillbaka från trafon och gör att det bara tänder på varannan halvperiod och det blir kärnmättning och likströmsrusning genom trafon och strax efter är det säkringar som måste bytas/återställas igen)

[1]
Problemet är det är inte att bara ta en ringkärntrafo-ring och bara linda några dussin varv ledare för att få tänkt induktans - utan att man ofta behöver en kärna med luftgap då det annars bli för mycket magnetisk flöde, kärnan mättas och tappar induktans och strömmen rusar...
Skriv svar