Reparera Electrolux Assistent

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

Jag har en Electrolux Assistent från tidigt 70-tal. I bra skick och allt fungerar utom moment-/startknapp. Maskinen går så länge jag håller inne knappen men stannar så fort jag tar bort fingret. Vilken del måste bytas? Vid fråga till reparatör fick jag svar att delar inte finns längre!! Den är ju nästan ny! :-)
Det borde väl finnas ersättningsdel?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av danei »

Varför kopierar du ditt inlägg till ytterligare en tråd?
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Danny »

Räcker oftast med rengöring
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Per MG »

Hej Fixa-allt!
Kan du beskriva problemet utförligare?
Vilken modell?
Bild på moment-/startknapp?
/Per
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

Det är en Assistent N8. Med en blå och en vit knapp.

Rengöra? Vardå?
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

Assistenten ska fungera så att man kan momentköra genom ett kort tryck på startknappen. För kontinuerlig drift ska knappen hållas inne några sekunder. Vet inte om det sker på ett kretskort eller med ett relä. Maskinen fungerar bara så länge man står där med fingret.
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

danei skrev: 10 februari 2021, 09:41:48 Varför kopierar du ditt inlägg till ytterligare en tråd?
Kan bero på att jag inte är van vid så snårigt användargränssnitt. Bortskämd med MacOS
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEt finns ju ett vred som är kopplat till timern. Står det vredet i rätt läge?

Det finns ett gäng trådar om just den här assistenten. Sök upp dem och se vad som svarats tidigare.
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

Hittar ingen tråd om just detta fel. Timervredet tickar ner men maskinen fortsätter inte att gå. Hastigheten på max. Felet kan kanske sitta i timern? så fort man tar bort fingret från blå knappen stannar den.

Ibland känns det som om det ska till silvertejp och en sockerbit för att få maskinen att köra kontinuerligt.
Per MG
Inlägg: 24
Blev medlem: 20 oktober 2019, 20:35:18

N8 Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Per MG »

Hej igen FixaAllt!
Kanske kan du skicka en fråga till Ankarsrum som tillverkar Assistenten numera.
/Per.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av MadModder »

Det är en mekanisk centrifugalkoppling som håller maskinen igång. När remskivan varvat upp tillräckligt låser den brytaren och blir självhållande. Om drivremmen är sliten slirar det och remskivan kommer aldrig upp i rätt hastighet.
Haft det problemet på både föräldrarnas och min fasters maskin.
Det började med att den slog av när det blev tungjobbat med degen.

När man byter rem är det en fördel att för hand ”gymnastisera” den nya remmen genom att dra ut den som en gummisnodd och massera den ett tag. Den kan annars trasas sönder efter bara ett fåtal körningar. Misstänker att det kan bero på att remmarna som finns är ”new old stock” och har blivit aningens stela.

Det kan ju också vara något knas med själva kopplingen. Du får skruva isär och undersöka. :)
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

Låter som en rimlig orsak! Ska undersökas!
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

MadModder skrev: 28 maj 2021, 05:32:44 Det är en mekanisk centrifugalkoppling som håller maskinen igång. När remskivan varvat upp tillräckligt låser den brytaren och blir självhållande. Om drivremmen är sliten slirar det och remskivan kommer aldrig upp i rätt hastighet.
Haft det problemet på både föräldrarnas och min fasters maskin.
Det började med att den slog av när det blev tungjobbat med degen.

När man byter rem är det en fördel att för hand ”gymnastisera” den nya remmen genom att dra ut den som en gummisnodd och massera den ett tag. Den kan annars trasas sönder efter bara ett fåtal körningar. Misstänker att det kan bero på att remmarna som finns är ”new old stock” och har blivit aningens stela.

Det kan ju också vara något knas med själva kopplingen. Du får skruva isär och undersöka. :)
Remmen OK. Men det är tre veka hävarmar som inte gör sitt jobb. Cetrifigalfunktionen gör sitt jobb men hävarmen från drivaxeln följer inte efter. Hävarmen ska låsa den blå knappens hävarm. Jag har bild men lyckas inte bifoga den?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av MadModder »

Under inläggsrutan finns en flik som heter bilagor. Där i väljer du "lägg till filer" och väljer dem på datorn. Eller telefonen.
bilaga.png
Sen kan du trycka på "placera inom inlägget" bredvid filnamnet om du vill placera bilden mitt i texten istället för i slutet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fixa-allt
Inlägg: 11
Blev medlem: 9 februari 2021, 11:13:30

Re: Reparera Electrolux Assistent

Inlägg av Fixa-allt »

Fixa-allt skrev: 16 juni 2021, 18:01:38
MadModder skrev: 28 maj 2021, 05:32:44 Det är en mekanisk centrifugalkoppling som håller maskinen igång. När remskivan varvat upp tillräckligt låser den brytaren och blir självhållande. Om drivremmen är sliten slirar det och remskivan kommer aldrig upp i rätt hastighet.
Haft det problemet på både föräldrarnas och min fasters maskin.
Det började med att den slog av när det blev tungjobbat med degen.

När man byter rem är det en fördel att för hand ”gymnastisera” den nya remmen genom att dra ut den som en gummisnodd och massera den ett tag. Den kan annars trasas sönder efter bara ett fåtal körningar. Misstänker att det kan bero på att remmarna som finns är ”new old stock” och har blivit aningens stela.

Det kan ju också vara något knas med själva kopplingen. Du får skruva isär och undersöka. :)
Remmen OK. Men det är tre veka hävarmar som inte gör sitt jobb. Cetrifigalfunktionen gör sitt jobb men hävarmen från drivaxeln följer inte efter. Hävarmen ska låsa den blå knappens hävarm. Jag har bild men lyckas inte bifoga den?
Felet lokaliserat! En droppe 5-56 behövdes på axeln till hävarmen som låser blå knapp. [https://frontend.wetransfer.net/downloa ... 026/672bd4]
Skriv svar