Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Hur stor effekt mellan tummen och pekfingret krävs till regulatorn för att driva magnetiseringen av lindning i rotor i en vanlig generator till en bil?
Har inte hittat det jag sökt när jag kollat på nätet
Här är en trevligt illustrerad filmsnutt av en generator på Youtube
Har inte hittat det jag sökt när jag kollat på nätet
Här är en trevligt illustrerad filmsnutt av en generator på Youtube
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
storleksordningen 5% av generator effekten.
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Mindre än tre ampere. Det kan jag säga för jag kommer ihåg att jag felsökte och reparerade generatorn på en gammal Porsche och då hade jag lött in kablar på kolen för magnetiseringen som drevs av mitt labbaggregat som ger max 3A.
Felet var att limningen släppt så vid höga varvtal trycktes tråden mot utsidan av rotorn, tillslut hade lacken skavts av och orsakade kortslutning på magnetiseringen.
Felet var att limningen släppt så vid höga varvtal trycktes tråden mot utsidan av rotorn, tillslut hade lacken skavts av och orsakade kortslutning på magnetiseringen.
-
- Inlägg: 1443
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Jag felsökte och renoverade en 24 V generator en gång.
Den ville ha knappt 2 A på rotorn.
Så det är måttliga strömmar.Vill du veta effekten multiplicerar du med spänningen, i mitt fall 2 A x 24 V = c:a 50 W.
Men när generatorn laddar arbetar ju regulatorn och vid den ström som behövs i bilen för ljus och motor, när batteriet är uppladdat, blir nog magnetiseringsströmmen betydligt lägre.
Roysan
Den ville ha knappt 2 A på rotorn.
Så det är måttliga strömmar.Vill du veta effekten multiplicerar du med spänningen, i mitt fall 2 A x 24 V = c:a 50 W.
Men när generatorn laddar arbetar ju regulatorn och vid den ström som behövs i bilen för ljus och motor, när batteriet är uppladdat, blir nog magnetiseringsströmmen betydligt lägre.
Roysan
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
I ett fungerande system är det laddningslampan som magnetiserar rotorn. Den är väl på 2W. I ett 12V system blir det då ca 0,2A. Det är därför laddningslampan är viktig. Är den trasig så blir det illa trögt att "skrämma" igång generatorn.
- rysshack.se
- EF Sponsor
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
- Ort: Stockholm
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Får tacka för alla svar!
Nu har jag fått en god fingervisning på vad som krävs
Nu har jag fått en god fingervisning på vad som krävs
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Lampan ska bara ge så mycket magnetisering att generatorn orkar sqpänningssätta regulatorn. Det är inte i närheten av vad behövs under drift.
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Har en siffra på magnetiseringsströmmen för en 90A generator här:
viewtopic.php?f=3&t=87317&p=1332693&hil ... e#p1332693
viewtopic.php?f=3&t=87317&p=1332693&hil ... e#p1332693
-
- Inlägg: 1443
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Ja lampan ger bra ström för att komma igång, sen ger den egna magnetiseringslikriktaren den ström som behövs för magnetisering.
Men det är riktigt att är lampan trasig så går det inte så bra.
Att den slocknar beror ju på att generatorn ger egen ström för magnetiseringen när den väl snurrar.
Roy
Men det är riktigt att är lampan trasig så går det inte så bra.
Att den slocknar beror ju på att generatorn ger egen ström för magnetiseringen när den väl snurrar.
Roy
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Moderna generatorer med elektronisk laddregulator brukar inte behöva fungerande laddningslampa, dom fixar det själva. (Och moderna bilar har väl antagligen inte en glödlampa i panelen heller)
Med en gammaldags laddningsregulator så behövs det mycket riktigt vid start dock.
Med en gammaldags laddningsregulator så behövs det mycket riktigt vid start dock.
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Jag har ingen laddningslampa på Cadillacen.
Det fungerar bra ändå.
Det är en 93A AC-Delco, och jag antar att magnetiseringen slås på när man vrider på tändningsnyckeln?
Det fungerar bra ändå.
Det är en 93A AC-Delco, och jag antar att magnetiseringen slås på när man vrider på tändningsnyckeln?
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Dom utan laddlampa och elektronik brukar ha ett motstånd för att fixa funktionen.
Jag minns att ha läst att spänningen över rotorn är planerat att ligga runt 6V - vilket ju låter rimligt, typ VDD/2. Sedan kan en Ω-mätning klara strömmen.
Jag minns att ha läst att spänningen över rotorn är planerat att ligga runt 6V - vilket ju låter rimligt, typ VDD/2. Sedan kan en Ω-mätning klara strömmen.
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Tror Volvo 240 hade ett 120 eller 100ohms motstånd parallellt med laddningslampan, så 100mA räckte i det fallet, 55A bosch.
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Brukar fungera utan laddlampa. Rotorn har ofta lite remmanens som drar igång genereringen av laddströmen som via egna mindre likriktardioder matar regulatorn. Men visst bra med laddlampa som visar att den laddar.
-
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14
Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?
Under förutsättning att bilen inte stått stilla ett tag. Remanensen avtar sakta men säkert.