Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av rysshack.se »

Hur stor effekt mellan tummen och pekfingret krävs till regulatorn för att driva magnetiseringen av lindning i rotor i en vanlig generator till en bil?
Har inte hittat det jag sökt när jag kollat på nätet

Här är en trevligt illustrerad filmsnutt av en generator på Youtube
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av nifelheim »

storleksordningen 5% av generator effekten.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av mrfrenzy »

Mindre än tre ampere. Det kan jag säga för jag kommer ihåg att jag felsökte och reparerade generatorn på en gammal Porsche och då hade jag lött in kablar på kolen för magnetiseringen som drevs av mitt labbaggregat som ger max 3A.

Felet var att limningen släppt så vid höga varvtal trycktes tråden mot utsidan av rotorn, tillslut hade lacken skavts av och orsakade kortslutning på magnetiseringen.
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Bjaellerud »

Jag felsökte och renoverade en 24 V generator en gång.
Den ville ha knappt 2 A på rotorn.
Så det är måttliga strömmar.Vill du veta effekten multiplicerar du med spänningen, i mitt fall 2 A x 24 V = c:a 50 W.
Men när generatorn laddar arbetar ju regulatorn och vid den ström som behövs i bilen för ljus och motor, när batteriet är uppladdat, blir nog magnetiseringsströmmen betydligt lägre.

Roysan
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Harleytobbe »

I ett fungerande system är det laddningslampan som magnetiserar rotorn. Den är väl på 2W. I ett 12V system blir det då ca 0,2A. Det är därför laddningslampan är viktig. Är den trasig så blir det illa trögt att "skrämma" igång generatorn.
Användarvisningsbild
rysshack.se
EF Sponsor
Inlägg: 1151
Blev medlem: 11 februari 2009, 21:11:28
Ort: Stockholm

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av rysshack.se »

Får tacka för alla svar!
Nu har jag fått en god fingervisning på vad som krävs
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av danei »

Lampan ska bara ge så mycket magnetisering att generatorn orkar sqpänningssätta regulatorn. Det är inte i närheten av vad behövs under drift.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av YD1150 »

Har en siffra på magnetiseringsströmmen för en 90A generator här:

viewtopic.php?f=3&t=87317&p=1332693&hil ... e#p1332693
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Bjaellerud »

Ja lampan ger bra ström för att komma igång, sen ger den egna magnetiseringslikriktaren den ström som behövs för magnetisering.
Men det är riktigt att är lampan trasig så går det inte så bra.
Att den slocknar beror ju på att generatorn ger egen ström för magnetiseringen när den väl snurrar.

Roy
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Glenn »

Moderna generatorer med elektronisk laddregulator brukar inte behöva fungerande laddningslampa, dom fixar det själva. (Och moderna bilar har väl antagligen inte en glödlampa i panelen heller)

Med en gammaldags laddningsregulator så behövs det mycket riktigt vid start dock.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av säter »

Jag har ingen laddningslampa på Cadillacen.
Det fungerar bra ändå.

Det är en 93A AC-Delco, och jag antar att magnetiseringen slås på när man vrider på tändningsnyckeln?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Icecap »

Dom utan laddlampa och elektronik brukar ha ett motstånd för att fixa funktionen.

Jag minns att ha läst att spänningen över rotorn är planerat att ligga runt 6V - vilket ju låter rimligt, typ VDD/2. Sedan kan en Ω-mätning klara strömmen.
Foppson
Inlägg: 46
Blev medlem: 15 december 2018, 14:34:06

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Foppson »

Tror Volvo 240 hade ett 120 eller 100ohms motstånd parallellt med laddningslampan, så 100mA räckte i det fallet, 55A bosch.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Palle500 »

Brukar fungera utan laddlampa. Rotorn har ofta lite remmanens som drar igång genereringen av laddströmen som via egna mindre likriktardioder matar regulatorn. Men visst bra med laddlampa som visar att den laddar.
Harleytobbe
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 april 2011, 22:11:14

Re: Vilken effekt krävs för magnetisering av rotor i bilgenerator?

Inlägg av Harleytobbe »

Under förutsättning att bilen inte stått stilla ett tag. Remanensen avtar sakta men säkert.
Skriv svar