Säkra upp 16A till 20A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av FormerMazda »

Har en värmepumpsanläggning bestående av en innedel som matas 3x16A, på samma matning får luftvatten utedel sin matning, men den går bara på 1fas.
Nu när kylan slår till så händer det att den fasens säkring löser, inte ofta, men ibland.
Detta finns det ju bättre fix till, som att dra fram en egen matning.
Men nu som lite plåster tänkte jag byta från C16A till D20A, för det var vad jag Hade på hyllan.
Ledararea är 2,5mm2, längd från central till pump, max 5meter.
Huvudsäkring 16A.

Vad tror ni? Kommer huvudsäkring lösa istället?
Befintlig 16A kan ju vara sliten också, löst för mycket helt enkelt.
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av Per S »

Huvudsäkringen är väl D, annars hade väl den löst tidigare också, så det funkar nog.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av FormerMazda »

Huvudsäkring är porslin, vet inte vad det motsvarar?
Per S
Inlägg: 89
Blev medlem: 2 augusti 2009, 20:44:00
Ort: Tomelilla-Brösarp

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av Per S »

Tröga är väl som D tror jag.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av mrfrenzy »

Att avsäkra 2.5mm2-kabel med 20A är inte OK.
Om kabeln bara är fem meter så går det ju snabbt att dra fram en extra matning.

Oavsett hur du gör så är sannolikheten stor att huvudsäkringen kommer lösa istället sedan, den har ju redan belastning från andra apparater förutom värmepumparna.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av danei »

Det kan nog vara okej under rätt förutsättningar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av mrfrenzy »

Det blir väldigt specifika förutsättningar isåfall, kabeln ska gå utanpåliggande ensam på vägg hela sträckan.
Om kabeln går i taket funkar det inte.
Om kabeln går parallellt med en annan kabel funkar det inte.
Om kabeln går genom en vägg funkar det inte.

Finns säkert någon mer parameter jag inte tänkt på, man ska vara väldigt säker innan man medvetet säkrar upp en kabel över normerna, särskilt på utrustning som man vet kommer maxbelasta kabeln.
https://www.nexans.se/Sweden/2015/kabel ... cs/all.pdf
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26387
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av danei »

Över normerna ska man ju inte säkra. Men tumreglerna måste man inte alltid följa, om man har koll på normerna.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av FormerMazda »

Den legala aspekten bortsåg jag från, den är ju redan körd då jag inte är elektriker.
Det jag mest var ute efter var om jag löper stor risk att skjuta huvudsäkring istället om jag sätter en D20A.
Rent teoretiskt så självklart, men jag tror inte den befintliga löser på 16A längre, utan lägre. Har en energimätare som loggar och jag ser inte 16A på den.

Rätt metod är såklart att dra fram en egen matning, vilket är vad jag ska göra. Men husägarinnan är känslig och det behöver göras snyggt, gärna infällt..
Så jag fiskar efter en tillfällig lösning nu när det är så kallt. Så slipper jag pressa fram tid för en snygg installation..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av mrfrenzy »

Det legala kan ju kvitta, det bryr sig inte strömmen så mycket om.
Det viktiga är att inte kabelisoleringen bryts ner av hög temperatur och orsakar brand, det är därför kabeltillverkarna publicerar tabeller som ovan.
Ifall huset brinner ner och försäkringsbolaget hittar att orsaken är en felaktigt avsäkrad kabel har de en mycket bra anledning att slippa betala ut ersättning.
Är man död så har man iofs ingen nytta av ersättningen ändå.

Om din kabel är dragen infällt som du antyder så går det absolut inte med 20A säkring.
Har befintlig 16A-säkring blivit trasig är det ju bara gå till Classe och köpa en ny.
svanted
Inlägg: 5083
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av svanted »

jag är ingen elektriker, så rätta mig om jag har fel....
teoretiskt det är ju fram förgreningen mellan utedel och innedel som kabeln behöver bytas,
om båda lasterna i sig drar mindre än 16A.

drar innedelen verkligen samma ström från alla faserna?
det KAN ju ligga en stödvärmare på en av dem, och att utedelens fas råkar ha hamnat på samma,
då kan man lägga den på en annan.
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av Tommy_Naseem »

Eftersom du säger att din C16 säkring löser ibland men det gör inte dina inkommande gängsäkringar.
så är troligen din C16 utsliten vilket kan göra att dom löser vid lägre laster.
Byt till en ny C16 eller en D16 så har du en trögare säkring.
D säkringar är bra att ha om man kör till exempel motorlaster.

Men be en elektriker att göra detta. Det är värt varenda krona och du får inte göra det själv.
Bo.Siltberg
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av Bo.Siltberg »

En dvärg löser lite tidigare än diazed vid måttlig överlast, så om dvärgen är frisk så handlar det om en överlast på strax över 20 A. Typ B, C, D spelar ingen roll.
Det innebär att mätarsäkringen behöver höjas till 25 A och likaså matningen till pumpen.
En noggrann kontroll/mätning av belastningsströmmen och dess periodicitet kanske medger 20 A...
En sliten dvärg får lite sämre prestanda med tiden.
Att byta till en trepolig D16A är en dålig ide av flera skäl. Man ska inte förlita sig på att de enpoliga mätarsäkringarna ska skydda en trefasgrupp.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av FormerMazda »

Jag gillar inte att man lagt utedelen på en av innedelens säkringar. En genväg som lär ha varit besvärlig från dag 1.
Killen som bodde innan är elektriker och har jag gjort ett snyggt jobb i övrigt, men han kanske inte iddes dra om när det väl var gjort en gång?
Jag kan gissa att man valt 3st 1pol för att inte innedelen ska stanna om utedelen lastar på tills det löser ut. Då har man ju fortfarande en del elpatron kvar att hålla isen borta från rören.

Men, jag gillade inte heller idén med 3pol D20A från början, så jag biter i det sura och drar fram en ny 3g2,5 till utedelens matning och lägger på egen 1pol C16A. Det blir ju bäst så.
Jag skulle kunna chansa på ett fasbyte och byte av de 3st 1pol C16A, minst jobb, men ändå en chansning..
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Säkra upp 16A till 20A

Inlägg av mrfrenzy »

:tumupp:

Man ångrar sig sällan när arbetet är klart och man gjort en bra installation.
Skriv svar