Volvo 850 givare strul?
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 givare strul?
Ja det blir till att kolla genom allt imorgon då orkar inte nu men nåt jävelskap är där kommer kanske igen om skippar kolla det.
Re: Volvo 850 givare strul?
lissa tomgångsmotprn och gör rent den. , btw hur går bilen på tomgång? vandrar den mycket.
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 givare strul?
Rengjorde den i höstas när gick genom vaccum / insug.
Nja inte så mycket det pendlar, men vet inte om den är kvar i nödprogram eller funkar som vanligt men 24 mil på 40 liter är skoj
Nja inte så mycket det pendlar, men vet inte om den är kvar i nödprogram eller funkar som vanligt men 24 mil på 40 liter är skoj
Re: Volvo 850 givare strul?
Kolla så du har ordentlig kontakt från tändspolen till fördelaren.
Om du drar ur hatten från tändspolen (hatten vid fördelaren) och pressar i den lite lätt
i fördelaren så kommer motorn gå men drar mycket soppa pga. dålig gnisteffekt.
Om du drar ur hatten från tändspolen (hatten vid fördelaren) och pressar i den lite lätt
i fördelaren så kommer motorn gå men drar mycket soppa pga. dålig gnisteffekt.
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 givare strul?
Ja det sitter ju Biltema lock och rotor men det har fungerat över 1 år.... men men får väl ta och mäta upp spridare och kablage imorgon ... Verkar härleda till spridarna .
Någon som råkar ha kabel schema eller liknande ?
Någon som råkar ha kabel schema eller liknande ?
Re: Volvo 850 givare strul?
Jag hade det problemet kom 5 mil på 13liter.
Och en räcka med felkoder.
Tryckte fast hatten och allt fungerade som det skulle.
Du kan ju ha relaterade fel menar jag. Dålig gnista pga av något ger dålig bränsleekonomi.
Har du automat drar den väl en del mer särskilt korta turer i vinterkyla. Fast inte 2l/mil.
Och en räcka med felkoder.
Tryckte fast hatten och allt fungerade som det skulle.
Du kan ju ha relaterade fel menar jag. Dålig gnista pga av något ger dålig bränsleekonomi.
Har du automat drar den väl en del mer särskilt korta turer i vinterkyla. Fast inte 2l/mil.
Senast redigerad av 4kTRB 3 februari 2021, 22:47:19, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 givare strul?
Hade av båda innan tog kompression prov vilket visa på 9.5-10 men det får blir det första imorgon kolla då, nåt jävelskap är där iallfall och det kom smygande. Ingen större skillnad köra med luft mätarn frånkoppad...
Kanske dags skruva av fördelare kolla status ändå, kan vara olje problem med.
Kanske dags skruva av fördelare kolla status ändå, kan vara olje problem med.
Re: Volvo 850 givare strul?
Smygande?
Så rätt som det var under helgen fick bilen för sig börja dra 1.8-2 l milen.
-
- Inlägg: 2232
- Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
- Ort: NV Skåne
Re: Volvo 850 givare strul?
Ja och lite under veckan med 1.4.-1.5 sen under helgen slog de på rejält med 1.8-2 något.
Ok skrev otydligt sorry men allt hände ganska snabb följd ändå men iallfall verkar vara skitsamma om drar ur luft mätare förutom tomgång går till 1500 då
Ok skrev otydligt sorry men allt hände ganska snabb följd ändå men iallfall verkar vara skitsamma om drar ur luft mätare förutom tomgång går till 1500 då
Re: Volvo 850 givare strul?
vad visar tempmätaren inne i bilen? funkar den som dem ska? låter som bilen ligger o kör på choke hel tiden.
Re: Volvo 850 givare strul?
Hur ser stiften ut?
Felkoder har en viss förmåga att spöka på gamla bilar utan egentliga fel.
Ser man till de vanligaste orsakerna till ökad bränseleförbrukning, så är det ju bränsleluftblandning, dåliga tänddelar, kyla, anliggande bromsar och liknande. Kondens i tanken?
Det känns som att det är frågan om ganska kort period som den drar mer. Har det varit smällkallt och du kör korta sträckor så reagerar jag inte nämnvärt på ökad förbrukning.
Hur går den på tomgång och svarar den på gaspådrag?
Du har förresten rätt många trådar om din gamla kärra. Kanske dags för en ny
Felkoder har en viss förmåga att spöka på gamla bilar utan egentliga fel.
Ser man till de vanligaste orsakerna till ökad bränseleförbrukning, så är det ju bränsleluftblandning, dåliga tänddelar, kyla, anliggande bromsar och liknande. Kondens i tanken?
Det känns som att det är frågan om ganska kort period som den drar mer. Har det varit smällkallt och du kör korta sträckor så reagerar jag inte nämnvärt på ökad förbrukning.
Hur går den på tomgång och svarar den på gaspådrag?
Du har förresten rätt många trådar om din gamla kärra. Kanske dags för en ny
Re: Volvo 850 givare strul?
Säg att du kommer in på verkstaden med din bil och
får ett ca: pris på reparation och samtidigt får förslaget
att "bättre du köper en ny".
Då frågar du vart du kan hitta en motsvarande fungerande bil?
Och hur den i så fall ser ut och vem
som är beredd att köpa din 850 i detta skicket plus vad du kan
förväntas att få för den. Sedan kan du se vad pengarna räcker till.
får ett ca: pris på reparation och samtidigt får förslaget
att "bättre du köper en ny".
Då frågar du vart du kan hitta en motsvarande fungerande bil?
Och hur den i så fall ser ut och vem
som är beredd att köpa din 850 i detta skicket plus vad du kan
förväntas att få för den. Sedan kan du se vad pengarna räcker till.
Re: Volvo 850 givare strul?
Jag förstår vad du menar. Men vissa bilar ska man släppa, det slutar aldrig jävlas...
En verkstad är förvisso skyldig att avråda en konsument om reparationen vida överstiger bilens värde om jag inte missminner mig helt.
En verkstad är förvisso skyldig att avråda en konsument om reparationen vida överstiger bilens värde om jag inte missminner mig helt.
Re: Volvo 850 givare strul?
Om bilen värderas till 5000 och reparationen kostar 10000. Då lär den väl vara värd mer än 5000 efter reparationen. Har man möjlighet att reparera själv och inte ser att man förlorar 800kr i timmen finns ingen anledning att köpa ny bil. Ny bil i dessa prisklasser måste snart in på verkstad. Och så är man där igen.
Re: Volvo 850 givare strul?
något som kan ställa till bränsleförbrukningen är:
1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
om den då går i limp mode,
och även felaktig tempgivare så att den kallanrikar hela tiden....
det behöver inte ge någon felkod.
och avgasmätningarna på bilprovningen borde vara helt knas...
1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
om den då går i limp mode,
och även felaktig tempgivare så att den kallanrikar hela tiden....
det behöver inte ge någon felkod.
och avgasmätningarna på bilprovningen borde vara helt knas...