Reparation centralur ALMA 2002-CC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av FormerMazda »

Hoj!

Har en impulsgivare till en centralursanläggning som börjat bete sig illa.
Slavuren stannade plötsligt en dag, och kikade man då på impulsgivaren så var texten i displayen statisk och den reagerade inte på knapptryckningar.
Gjorde norsk reset, och efter fem minuters väntan utan annat liv från den än att bakgrundsbelysningen till displayen tändes så antog jag den död.
Dagen efter var klockorna igång igen och ifatt. Det höll i två dagar. Sen stannade den igen som innan.
Norskade den igen, gav den drygt fem minuter (tiden går sakta att bara stirra på en pryl som inget gör), så sket jag i den igen. Och dagen efter var det igång igen. Men denna gången bara en halvdag.

Jag tänker att det säkert är dåliga kondingar?
Tekniken i den är hålmonterad rakt igenom. Datumstämplade ICs från 1992.

Spontana tips på felsökning för detta typ intermittenta fel?
hsd
Inlägg: 2119
Blev medlem: 23 januari 2010, 00:09:45

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av hsd »

Kolla batterier
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av FormerMazda »

Har kikat och felsökt lite nu.
Det finns ett batteri i den, ett litet platt typ knappcell med lödöron. Ser ingen märkning så vet inte exakt typ eller kemi. Det mäter iallafall 0,9V vilket lär bara lågt oavsett.
Jag provade att mata det parallellt med labbagget till först 1,5V sen 3V. Inget gjorde nån skillnad. Och även om det är låg spänning så verkar den ju behålla minnet.

Den är uppbyggd med ett kort med trafo och drivare till uren. På detta kort kollade jag de bägge 5V-matningarna med oscilloskop, tyckte spänningen såg fin ut utan störningar eller liknande.
Sen är det ett kort med all logik på, det kortet få den ena av 5V-matningarna (optokopplat mellan korten), och den 5V ser fin ut in på kortet. Men mäter jag över processorn så är spänningen förvisso stabil men väldigt brusig!
Bruset verkar komma från jordplanet, för mäter jag direkt inkommande 5V = inget brus. Direkt över processorn = brus. Över inkommande 0V och processor 5V = inget brus. Över inkommande 5V och processor (eller annan ICs) 0V = brus.

Så jag borde jaga nåt i det känner jag?
Men hur kan brus induceras efter en fin matning?
Tänkte testa med att mata från labbagget utan urets egna matning bara för att utesluta egna matningen, men tror inte det gör skillnad.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av Oskar »

En dålig jordförbindelse någonstans mellan korten?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av Glenn »

Batteriet är nog "bara" till för att hålla tiden när strömmen försvinner ?

Jag skulle också gissat på kondingar..
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av Oskar »

Sedan så kan det mycket väl förekomma strömspikar i jord, beroende på vart du mäter får du det överlagrat vart du än mäter.
Prova göra en jordanslutning så nära processorn det bara går när du mäter på matningsspänningen till den, om du inte redan gjorde så?
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av FormerMazda »

Förtydligar:
Prylen består av två kort, ett strömförsörjnings/driverkort och ett CPU-kort.
Mäter lite brusig spänning över CPU (alltså direkt på dess VSS/VDD pinnar), men inte anslutande till CPU-kortet.
Som extra test så matar jag nu CPU-kortet med labbagget, alltså med helt frånkopplat spänningskort. Men har samma resultat.

MEN!
CPUn, en P80C32EBPN (Länk), har en resetpinne. Denna ska vara hög under två cykler för reset.
Den är hög hela tiden. Och tvingar jag den låg så blir det liv i den!

RST matas från en utgång från en 74HC00 (Quad 2-input NAND). Den utgångens ingångar är dock lite märkligt gjorda då dom är bryggade, och matas från en 200k resistor och den får +5V. Samt en resistor som hänger i luften av allt att döma.
Så som det ser ut nu så kan inte RST vara annat än hög. Och det lär ju vara fel.
Mäter runt 3V in på 74HC00, vilket inte räcker för att anse ingångarna höga = utgång hög. Matar jag på 5V på ingångarna så går utgången låg och processorn startar.

Den resistorn som verkar hänga i luften kanske inte gör det, utan ska få nån matning nånstans ifrån, och då summeras spänningen till 74HC00 = höga in = låg ut = start.

Ska söka vidare på det spåret med RST iallafall.
Posta nån idé om det kommer, jag postar om jag hittar nåt. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av FormerMazda »

Resistorn som "hänger i luften" hänger inte alls i luften.
Lödde loss den och fann en kort bana under den med en via!
Och med den loss så startar den!

Så nåt drar den resistorn till 0V, nu söker vi efter det! :D
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av FormerMazda »

Lååång historia kort..

Resistorn i luften gick till en OP-AMP.
Denna verkade vara del i övervakning av spänningsförsörjningens riktade glättade men ostabbade spänning.
Av en slump märkte jag dels var den spänningen väldigt dåligt glättad, sen gick den igång när inte LCDn fick sin bakgrundsbelysning.
Så tillbaka till strömförsörjningen och bytte glättningskondingen, som såg fin ut, och nu funkar den KLOCKrent! :D

Än en gång. Först kollar man spänningar. Sen kondingar.
Eller så gör man som jag, går baklänges. :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av Oskar »

Vilken rolig och verkligen typisk felsökningsresa :mrgreen:

Grattis till reparationen :tumupp:
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av FormerMazda »

Ja! Och att komma i mål är alltid kul!

Men.

Idag när jag tryckte i uret så pulsar den inte ut längre.
Det kan väl vara en felkonfig, men det finns inte mycket att konfa tycker jag..
Uren är med tim och minutvisare, så pulsgivaren är att till minutpulser, 12h cykel och testat med både 1s och 2s pulstid. Inget får klockarna att pulsa fram.
Den externa trafon till uren tror jag ger spänning, kunde inte mäta men väl skapa en liten gnista. (säg inget till nån.. ;) )

Så antingen lagade jag sönder drivern till pulsningen, eller så är nåt annat knas.
Får sen om den får följa med hem igen. Nu bad jag om en ny att installera istället.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av Glenn »

Har du läst manualen ? det är ointe en speciell startprocedur ? Mitt westerstrand centralur måste man nämligen starta igång manuellt på nåt sätt efter strömavbrott, minns inte exakt hur det var nu..
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av FormerMazda »

Har faktiskt RTFM:at, tro´t eller ej! :D

Och där gjorde jag uppstartsprocedur vid nyinstallation då den tappat minnet. Tydligen händer sånt när man socklar ur minnet..
Men det man kan ställa in är mest vilka dagar som är helgdagar. Sen väljer man vad för typ av ur som är anslutna.
Sen när tiden är inställd så anger man urens tid, och då snabbstegar den för att takta upp klockorna, man ser hur antagen tid på uren stegar snabbt då. Men inga klockor stegar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparation centralur ALMA 2002-CC

Inlägg av Glenn »

Ja det låter bekant, det var nog nåt sånt man skulle göra, så den visste hur långt den skulle snabbstega fram
Skriv svar