RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av Palle500 »

Nej det är det inte.
En personskyddsbrytare är redan en kombination av en automatsäkring (dvärgbrytare) och en jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av säter »

Ok, det är alltså skillnad på en personskyddsbrytare och en jordfelsbrytare?
Jag trodde att det var samma sak.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av danei »

Jag gissar att de kör enfas in i bistäder där. Då motsvarar det 21A trefas. Det är inget som ses som högt.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av GastonDeVille »

säter skrev: 25 januari 2021, 09:57:10 Ok, det är alltså skillnad på en personskyddsbrytare och en jordfelsbrytare?
Jag trodde att det var samma sak.
Kärt barn har många namn. RCBO = "Residual current operated Circuit Breaker with Overcurrent protection"
En Personskyddsbrytare även kallad personskyddsautomat.
Det är alltså en kombination av en jordfelsbrytare och en dvärgbrytare "säkring".
Funktion som en hel liten egen elcentral.
En jordfelsbrytare har ingen överströmsfunktion "säkring" inbyggd utan är vad den heter, en jordfelsbrytare.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av prototypen »

GastonDeVille skrev: 25 januari 2021, 09:47:42 En undran varför man har så vansinnigt högt (63A) värde på en RCBO (jag antar att det verkligen är en personskyddsbrytare)
Är det en fabrik eller ska den skydda ett helt kvarter?
Om du jämför minsta trefasabonemanget här 3x16 A blir som 48 A enfasigt, så 63 A enfas är inte rysligt högt.

Protte
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av mrfrenzy »

Ta gärna lite bilder på centralen så blir det mycket enklare att förklara. Nu blir det lite rörigt om man utgår ifrån att utrustningen ser likadan ut som i Sverige.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av corrado95 »

GastonDeVille skrev: 25 januari 2021, 09:47:42 En undran varför man har så vansinnigt högt (63A) värde på en RCBO (jag antar att det verkligen är en personskyddsbrytare)
Är det en fabrik eller ska den skydda ett helt kvarter?
Som sagt tidigare, så har väl denna RCBO 3 funktioner, att vara huvudbrytare för huset, en automatsäkring när strömmen överstiger 63A och ett personskydd vid jordström.
Detta är en fastighet i 3 våningar, stor lokal på bottenvåningen samt kök/tvättsuga och pumprum. Sen två våningar till med 4 rum totalt.
63A kanske är mycket, men brytaren som satt där var på 63A och då sa elverket att det måste vara en RCBO.
Elsäkerheten här är ju inte mycket att hurra för
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av corrado95 »

mrfrenzy skrev: 25 januari 2021, 13:49:25 Ta gärna lite bilder på centralen så blir det mycket enklare att förklara. Nu blir det lite rörigt om man utgår ifrån att utrustningen ser likadan ut som i Sverige.
Då skulle ni nog bli gråtfärdiga ;-)
Bra att du nämnde foto, kan jag lägga upp foton från min dator?
Det stod ngt om att admin skulle ha aktiverat bilagor. Det är inget som jag förstår.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av Borre »

Tryck på bilagor under rutan du skriver texten i för ett nytt inlägg, där kan du ladda upp bilderna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av MadModder »

> admin skulle ha aktiverat bilagor

Det ska inte behövas. Dra och släpp en bildfil direkt i textrutan där du skriver.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av mrfrenzy »

corrado95 skrev: 25 januari 2021, 14:00:48 Detta är en fastighet i 3 våningar, stor lokal på bottenvåningen samt kök/tvättsuga och pumprum. Sen två våningar till med 4 rum totalt.
Är det flera hyresgäster i fastigheten?
Isåfall rekommenderas starkt att dela upp det på 2-3 separata RCBO, annars slocknar hela huset bara någon spillt lite vatten på strykjärnet.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av danei »

Kravet på de tre funktionerna är vettigt. Men att kräva att det ska vara i en apparat och inte i tre som är standard i Sverige, ser jag ingen fördel med.
corrado95
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 november 2010, 09:22:28

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av corrado95 »

mrfrenzy skrev: 25 januari 2021, 14:27:22
corrado95 skrev: 25 januari 2021, 14:00:48 Detta är en fastighet i 3 våningar, stor lokal på bottenvåningen samt kök/tvättsuga och pumprum. Sen två våningar till med 4 rum totalt.
Är det flera hyresgäster i fastigheten?
Isåfall rekommenderas starkt att dela upp det på 2-3 separata RCBO, annars slocknar hela huset bara någon spillt lite vatten på strykjärnet.
Det låter ju väldigt vettigt! Egentligen kan det bli 5 olika hyresgäster och då borde ju var och en ha en RCBO.
Nu undrar jag om jag inte bör ta och leta upp nån lokalt som kan detta här.
Jag tror nog att jag förstår hur en RCBO ska kopplas in.
Det som jag kallar nolla från mätaren, kopplas till jordskenan. Till jordskenan ska det kopplas ett jordspett med 16 mm2 gulgrön ledning.
Från jordskenan dras en ledning till RCBO ingående nolla
Utgående nolla kopplas till nollskenan.
Fasen som tidigare
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av mrfrenzy »

Du har förstått helt korrekt hur det ska kopplas. Det blir alltså 5st separata nollskenor, en för varje RCBO.

Antingen har du 5st RCBO i en stor central, vilket väl är enklast om alla gruppledningar redan går dit.

Eller mer påkostat och praktiskt är att sätta en liten central i varje lokal/lägenhet och det sitter en RCBO i varje, då behöver man inte ringa vaktmästaren för att komma in i utrymmet där stora centralen sitter. Ombyggnationer hos en hyresgäst kan göras utan att störa andra.
Då behövs i stora centralen bara 5st stora "huvudsäkringar", inga jordfelsbrytare.

En lokal duktig elektriker är definitivt att föredra. Han har koll på alla regler med jordspett, dimensionering av kablar etc och kan bygga ihop centralen på ett sätt som ser korrekt ut enligt lokal praxis.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26408
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: RCBO, hur kan den fungera vid jordfel

Inlägg av danei »

Det beror ju på de lokala kraven. Om de tycker att det ska vara en central jordfelsbrytare på inkommande matning borde de nog gå med på att den är separerad i flera separata. Men kanske inte att de är flyttade till lägenheterna. Men det bör ju en lokal elektriker kunna svara på.
Skriv svar