Styrkort till svets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Trumpetaregarden
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 januari 2021, 09:47:34

Styrkort till svets

Inlägg av Trumpetaregarden »

Vi har en gammal svets som slutat att fungera, anledningen var att några av komponenterna på kretskortet har hälsat hem. Orsaken är något oklar, kan tänkta mig några olika scenarion - men undrar om det är någon som har kännedom/erfarenheter av var man kan hitta underlag på kretskortet och hur komponenterna varit förbundna, samt info om vad det är för dioder som brunnit upp.
Helt "enkelt förklarat" så söker jag ett schema / underlag där som jag kan ha som underlag för att byta dom defekta komponenterna samt löda om dom förbindningarna som idag är rökta.

Har Googlat på alla beteckningar jag kunnat hitta, men hittar inte något som varit till hjälp.
Har varit i kontakt med Kemppi auktoriserade reparatörer men dom vill varken åta sig att laga kretskortet, eller lämna ifrån sig ett kretsschema. MAO väldigt ovilliga att vara till någon hjälp alls, alternativt fått restriktioner ifrån "högre ort".

Svetsen ifråga är en Kemppi kempomat, kretskortet är benämnt som "A001" i dom dokumenten jag funnit (dom har dock inte visat något beträffande kretskortets ingående delar).
Kretskortet är fysiskt märkt
"
Kempomat
250
4256050
"
2 dioder som är förkolnade, samt att ledningsbanorna på undersidan brunnit bort
Mycket tacksam för hjälp, och råd!
Bild
Bild
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Styrkort till svets

Inlägg av DennisCA »

Dina bilder funkar inte. Provade länka dom själv men fungerande inte heller. Flyttade över till imgur och då verkar det gå:

Bild

Bild

P.S. Prova ta kontakt med kemppi direkt, jag har fått scheman av dom förut.
Senast redigerad av DennisCA 22 januari 2021, 10:29:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Styrkort till svets

Inlägg av säter »

Bilderna fungerar perfekt här.
Trumpetaregarden
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 januari 2021, 09:47:34

Re: Styrkort till svets

Inlägg av Trumpetaregarden »

OK, tack!
Hoppas att bilderna fungerar för dom flesta!
Jag har som sagt redan varit i kontakt med Kemppi:s verkstäder. Har ringt fler under dagen som skulle se vad dom kunde göra - så vi håller tummarna för att dom får fram någon form av underlag...
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Styrkort till svets

Inlägg av DennisCA »

Man får vända sig direkt till kemppi, detta är eposten jag använde då jag sökte schema och manual till min tigsvets: Service.Se@kemppi.com
Trumpetaregarden
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 januari 2021, 09:47:34

Re: Styrkort till svets

Inlägg av Trumpetaregarden »

Tack Dennis - jag provar att dra iväg ett mail till dom
Varit i kontakt med 3 olika auktoriserade verkstäder nu - och får inte fram några underlag så det ser mörkt ut.

Hoppas på tur med mailet direkt till Kemppi!
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Styrkort till svets

Inlägg av DennisCA »

Kanske denna är till nytta för dig?
https://www.maskinisten.net/downloads.p ... df_id=1687

En reservdelslista, visa komponenter och några scheman, vet inte om det är till hjälp eller ej.

Här är också en bild jag hittade på s tyrkortet där det är helt:
Bild

Hittade en till bild på ett helt kort, bättre vy
Bild

Edit: Detta kort är inte identiskt, ser litet annorlunda ut (en gul kondensator i mitten), men även ditt kort ser ut att ha hål för samma kondensator som inte används. Delen där det är sönder ser iallafall ikadan ut så man får ett hum om hur det ska vara.

edit2: lol det är inte en kondensator bara en etikett, uppifrån såg det ut som en rifa... Ja jag är inte något vidare på elektronik.
Senast redigerad av DennisCA 26 januari 2021, 11:35:50, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Styrkort till svets

Inlägg av DennisCA »

Jag kollar på undersidan av kortet och det ser ut som det är en triac som är kopplad till dioden som small:
Bild

Jag kan inte mycket om elektronik men jag hade en Proxxon dremel som brände upp några resistorer och det var triacen som hade fått något fel och den bara brände upp ersättarna tills jag bytte triac också. Kan detta ha hänt här? Kanske expertisen vet.
Trumpetaregarden
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 januari 2021, 09:47:34

Re: Styrkort till svets

Inlägg av Trumpetaregarden »

Tack än en gång Dennis - du fann mer än vad både jag och Kemppis samlade expertis kunnat hitta.
Bilderna är jag väldigt nyfiken på att se vad dom visar - men jag ser dom inte?
Kan du prova att lägga upp dom på nytt, eller kanske maila mig direkt?
Senast redigerad av Trumpetaregarden 26 januari 2021, 15:44:12, redigerad totalt 1 gång.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Styrkort till svets

Inlägg av DennisCA »

Det är konstigt, dom bilderna fnkar för mig (imgur har fö rmig varit den pålitligaste bildhostingen). Jag tror det är enklast jag laddar upp bilderna här direkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trumpetaregarden
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 januari 2021, 09:47:34

Re: Styrkort till svets

Inlägg av Trumpetaregarden »

Nu syntes bilderna! Tackar än en gång!
Skulle du råka snubbla över en bild över baksidan av kortet också så tror jag nog att jag skulle kunna få ihop det - gissa lite på komponentval helt enkelt :lol:
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Styrkort till svets

Inlägg av DennisCA »

Ja du jag hittade faktiskt, en tråd på maskinisten.net

En 180A men lika nog tror jag...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trumpetaregarden
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 januari 2021, 09:47:34

Re: Styrkort till svets

Inlägg av Trumpetaregarden »

HA HA HA - SCORE!!!!
Tack tack tack tack!

Ser tillräckligt nära ut, för att vara värt ett försök
Nu skall jag beställa hem lite komponenter och sedan skall det lödas!!
Trumpetaregarden
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 januari 2021, 09:47:34

Re: Styrkort till svets

Inlägg av Trumpetaregarden »

Kan återkoppla, och meddela att jag lyckades att få liv i svetsen igen - återigen, TACK för hjälpen!! :bravo:
Skriv svar