Fläkt fungerar inte i kretsen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Fläkt fungerar inte i kretsen

Inlägg av okhan »

Hej!

Tänkte byta fläkt I ett powersupply mot en tystare variant men den nya fläkten vill ej starta.
När jag testar med labbaggregat så funkar dne fint men vill alltså inte starta från dem switchad nätaggregatet.

Varför är det så? Jag börjar ana att pwm används och att den ena fläkten ej är kompatibel? Hjälp mig att förstå så jag vet vad som är fel och vad jag ska leta för ersättare.

Original som sitter där från början är följande. https://www.digikey.com/en/products/det ... L00/740174


Den jag köpte är följande. https://www.tme.eu/en/details/mf40201vx ... 1000u-a99/


Borde det inte funka?
Om det är pwm - hur ska jag veta om det funkar med respektive fläkt?

Flältrm ska sitta i powersupply till mixerbord apb prorack h1020.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Fläkt fungerar inte i kretsen

Inlägg av E Kafeman »

Den krets som ska driva fläkten orkar kanske inte med den nya fläktens startmoment?
Provat med serieresistor 30-40 Ohm och/eller extern kondensator?
Alternativt motstånd i serie med gamla fläkten så går det tystare, men välj motstånd så det fortfarande är goda marginaler att fläkten alls startar.
Ett alternativ är att använda fläkt med varvtalsgivare och temperatur-kontroll för bättre kontroll över fläkt-hastighet och än tystare när fläkt ej behövs.
Passande fläktar samt kretsar för att styra sådana fläktar, oftast fyrpoliga varianter finns att köpa färdigt om man inte vill bygga själv: https://www.bazaargadgets.com/se/stw-50 ... sktop.html
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3522
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Fläkt fungerar inte i kretsen

Inlägg av breflabb »

Det var konstigt. Det är ju exakt samma spec.
Om du petar på den kommer den igång då?
Palle500
Inlägg: 4488
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Fläkt fungerar inte i kretsen

Inlägg av Palle500 »

Kör dom på ren 12Volt och notera strömförbrukningen och ev svårigheter att starta, samt varvtalet.
Kör sen original fläkten i sitt rätta element och notera varvtals skillnad.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Fläkt fungerar inte i kretsen

Inlägg av okhan »

Fläkten tickar endast. Motstånd i serie gör ungen skillnad.
När utgång till fläkt är obelastad ligger det ca 13v där. Vid belastning (gammal fläkt) så blir de 13V istället ca 6V modulerad signal.
Samma signal med ny fläkt men den tickar och kommer aldrig igång.
Gissar att fläkten i sig själv har skyddskrets men mot vad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14158
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Fläkt fungerar inte i kretsen

Inlägg av swesysmgr »

En del fläktars drivkretsar klarar inte att man pulsar matningsspänningen, för varvtalsstyrning väljer man modeller med en extra pinne för PWM-signal.

Tickande PC-fläktar är annars typiskt för det som flera skriver ovan, de behöver en högre spänning i startögonblicket men kan snurra vidare på 6V bara de kommit igång.

Testa din nya fläkt med labbagregatet, vilken startspänning krävs för att den skall börja snurra? Sätt sedan ett RC-filter i serie med matningen som föreslagits och se om den utjämnade spänningen blir tillräckligt hög.
Skriv svar