Köksfläkten Krånglar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18400
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Köksfläkten Krånglar

Inlägg av 4kTRB »

Det har den i och för sig gjort rätt länge nu men nu fungerar den bara på full fart och avstängd.

När den är i läge då man ska justera den med dragpotentiometern på 100k så står den still och brummar.
Microbrytaren till vänster, närmast potten stänger av fläkten, den fungerar.
Microbrytaren till höger närmast på/av för lysröret, ger full effekt, den fungerar.
Mätte potentiometern och den har inga glapp och fungerar fint.
Monterade bort kondensatorerna på triac-kortet, en X2 på 100nF mätte 84nF och verkar ok.
De andra kondensatorerna verkar också ok. Mätte triacen och fick 0.35V framspänning åt båda hållen
resp avbrott, en BTB12, den verkar också ok. DIAC:en är inte kortsluten, vet iof inte om omslagsnivåerna fungerar.
Plockade bort kabelskorna från ändlägesbrytaren/luckan till fläkten och kortslöt resp hade öppet. Ingen skillnad.
Nu återstår väl nästa bara motorkondensatorerna eller motorerna men de är lite jobb med att ta bort.

Frågan blir, går motorerna på full effekt med dåliga motorkondensator, kanske microbrytaren för fullfart kopplar förbi den?
LuckBrytare.jpg
Motorer.jpg
Reglage.jpg
TriacPCB.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av breflabb »

Vist kan det vara Triacen som inte reglerar. Här är en enkel och ofarlig krets för att testa Triac
Triac Test.jpg
Triac Test.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3524
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av breflabb »

Och dubbelt blev det också :rofl
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18400
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av 4kTRB »

Diodmäter jag den så verkar den ok.
Vad missar den mätningen i så fall?
Mindmapper
Inlägg: 6421
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av Mindmapper »

Otillförlitligt att mäta halvledare med resistansmätning. Speciellt tyristorer, triac. Mätströmmen är så låg att viss problematik inte kommer fram. Har stöt på samma problem med dioder och transistorer också. Fast det är ovanligt. Vid låg mätström ser det bra ut men vid driftström kan de leda helt. Bättre att köra dom i en testjigg.

En motorkondensator som tappat i kapacitans kan ge tillräckligt för att köra för fullt men vara svår att få igång på låga varv. Fläkten kan gå trögt och ge samma symptom. Kortslutna varv i motorn lika så.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av Palle500 »

En diodtestmätning utförs med en strömgenerator på några mA och spänningsfallet över testad PN alt NP övergång visas.
Tex 0,7Volt.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av Danny »

Vad är det för fläkt?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18400
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av 4kTRB »

Vet inte men spisen som satt där när det monterades var Electrolux, eller jag tror de monterades samtidigt.

Om det bara hade varit 1 fel. Nejdå.
1. Fläkten ryckte igång några gånger. Jag mätte på kretskortet med skjutpotentiometern och det var ingen kontakt mellan
pottens lödpunkten och den ena rödvita sladdens lödpunkt. Lätt åtgärdat med en liten bit kabel.
Och se nu fungerade det!

En stund =(

2. Samma visa på nytt. Upptäckte samtidigt att det saknades en glimtändare till lysröret. Men det verkade ju fungera ändå.
Men jag testade med en glimtändare och lampan tände och bästa av allt fläkten fungerade kanonbra.

En stund =(

3. Rev ut hela fläkten. En mardröm i flottiga skruvar och skruvmejsel. Jag var tvungen att tvätta med T-Gul.
Inte så att det var extremt flottigt för metallfiltren som rengjordes i somras verkar ha gjort sitt jobb bra.
Tog ur motorkondensatorn som mättes till 6uF och verkade helt ok.
Nu kom jag åt den långa kopplingsplinten och kunde mäta eventuella dåliga förbindelser. Och då började jag
med den rödvita från potten eftersom felet ju var exakt samma som med avbrottet på kretskortet. Och
ja det fanns ingen som helst förbindelse. Dessutom var kopparn helt svartärgad, i båda ändar. Drog en ny
kabel bredvid kabelslangen och klippte av den gamla.

Efter flera timmar montering fungerar den nu som den ska.
Fattar inte hur de kan bygga något så serviceovänligt.
Stå halvböjd över en spis och skruva med något i halshöjd med flottig skruvmejsel är rena bedriften.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av Palle500 »

Vet hur det är, skulle laga dotterns fläkt, man får ju ryggskott och kräkreflexer av härsket fett.
Men bra att det löste sig.
Dottern köpte nytt kök istället (var redan planerat).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18400
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av 4kTRB »

Lite billigt kom jag undan då lysrörshållarens (med glimhållare) clips sprack.
Var till lokala energiverket och jo de hade en exakt likadan men den var inte med i dataprislistan, så jag fick den.
Ny fläkt är inget jag funderat på då den här gör jobbet riktigt bra, nu dessutom utan vibrationer i plåten efter att
ha tvättat fläkttrummorna. Bättre balans!
Ryggen börjar komma tillbaka, några större muskler som fått tillbaka syre med mera antar jag.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32563
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 22 januari 2021, 18:46:05 Dottern köpte nytt kök istället
Det verkar jäkligt populärt nu för tiden.
Inget man hörde talas om förr.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18400
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Köksfläkten Krånglar

Inlägg av 4kTRB »

Marbodal, hth, vedum, tibro kök, härjedals kök för att nämna några.
Eller byggde dottern efter egna ritningar?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Köksfläkten Krånglar

Inlägg av Palle500 »

Japp kök skall bytas vart femte år. Men deras kök var helt slut och dom räknade med nytt när dom köpte huset.
Men nu är vi lite OT.

Edit
IKEA dom valde med montering så jag slapp pendla till Göteborg (40 mil) för att montera.
Blev ett bra kök behövs när man har två småbarn på 3år och 1 månad.
Har själv ett Marabodal i ek som jag köpte begagnat (2 år) i S-holm när en köpare av hus skulle byta innan inflyttning. Är helnöjd med det sen 16 år.
Skriv svar